BasBQ
Beef en Steak

Honing/mosterd ribbels

 
 

Ivo-tje

Pitmaster
Berichten
784
Gister ochtend langs de slager gereden voor een stel lekkere ribben.
Slagerij Groot is 1 van de slagers die vlees van het Beemsterlant varken levert, ze slachten dit zelf.
Ik vroeg dus om 4 mooie ribben, wat dus ruim 3Kg opleverde, flink vlees tussen en achter de botten dus.
De slager heeft meteen even het vlies er afgehaald voor me, dus ready-to-rub!

spareribs-1.jpg

Lekker in de rub van mosterdzaad, zeezout, peper en knoflookpoeder.

Had het ei in het begin lekker hoog staan, en dit gedurende de sessie langzaam laten zakken.
Idee was om 2-1-1 te doen.

spareribs-3.jpg

De ribben er op en gaan!
In 2 uur van 170 terug naar 140 gegaan.

spareribs-4.jpg

Toen ingepakt, met appelsap en een halve rol aluminiumfolie.
Na een uurtje weer uitgepakt en afgelakt met honing, inmiddels zat het ei rond de 120 graden.
Langzaam nog wat meer geknepen en uiteindelijk op 107 ge?indigd.

Het eindepunt:
spareribs-6.jpg


Ondertussen nog even wat chiptwisters er bij gefrituurd voor de kinderen.
spareribs-8.jpg


De kinderen hadden helaas weinig honger, dus we hielden een complete rib over.
Maar de keuze tussen een restje bami of een verse sparerib was voor opa niet zo moeilijk, die kwam graag nog even eten ;)

Ze lieten prachtig los van het bot, op het laatste stukje na, misschien had ik ze het laatste uurtje ondersteboven in het rekje moeten zetten.
Maar dit was zo minimaal dat ik er niet echt mee kon zitten, ze waren niet TE gaar, zat nog wel genoeg bite aan.
Eigelijk was ik prima tevreden over het resultaat!
 
Zo dat zijn mooie ribbels, veel vlees!

Mijn dochter van vier kijkt net mee en vraagt of wij die vanavond ook kunnen maken, dus bij deze het compliment overgebracht (en is mijn opvoeding geslaagd ;)).
 
BBQ68 zei:
Hele mooie ribbels!

Waarom heb je gekozen voor 2-1-1 ipv 3-2-1?
Mogelijk i.v.m. de wat hogere temperatuur (170C in het begin) wat ingekort?
 
Mooie ribbels! Twisterpieper is ook goed gelukt, heb je daar een speciaal apparaatje voor ;).
 
Net ontbijt achter de kiezen,maar voor deze heb ik nog wel een gaatje over!! ;D
 
Netjes Ivo, flinke ribben. Maar is dit het nieuwe vilt wat je laatst op je Q hebt geplakt, zit al een klein stukje los zie ik. Is overigens ook niet de high heat vilt.
 
Mooie ribben die zien er prima uit ! en grappig die aardappels
 
Voor de twister heb ik een plastic dingetje, die draai je er zo door, zal vanavond wel een foto maken ;)
En dat losse stukje vilt zag ik ook ja... ;)
 
Laat je ook gelijk weten waar je die vandaan hebt :-D
 
Ziet er goed uit!

En wat betreft dat plastic dingetje denk ik dat ik weet wat je bedoelt. Heb nl. ook zo'n dingetje en volgens mij is het oorspronkelijk om komkommer spiralen mee te maken als garnering.

Ziet er ongeveer zo uit:
16862ca497f43b37fa525417189bb4a5.jpg
 
Mooie ribben.
Ja dat apparaatje ken ik nog die hadden wij vroeger idd voor de komkommer.
 
Lekkere ribbels hoor
 
DanBras zei:
Ziet er goed uit!

En wat betreft dat plastic dingetje denk ik dat ik weet wat je bedoelt. Heb nl. ook zo'n dingetje en volgens mij is het oorspronkelijk om komkommer spiralen mee te maken als garnering.

Ziet er ongeveer zo uit:
16862ca497f43b37fa525417189bb4a5.jpg

Zo eentje inderdaad! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan