BasBQ
Beef en Steak

Holkers' USD bouw

 
 
 

Holkers

Pitmaster
Berichten
660
Heren, dames,

Ik ga ook een USD maken, maar ik heb enkele vragen voorafgaande aan de start. Ten eerste en de belangrijkste voor nu: waarom haalt iedereen met veel moeite de verf van de buitenkant af om er vervolgens een verflaag op te doen? Is die (in mijn geval blauwe) verflaag niet de ideale grondlaag, mooi glad etc. De USD zal nooit echt warm worden, dus ik zie het gevaar met afbladderen ook niet echt..

Dank voor nu en toekomstige vragen komen hier alsmede (hopelijk vrij snel) de bouw
 
De meeste tonnen moeten eerst flink worden uitgebrand, vanwege verwijderen van evt beschermende binnenvoering en/of resten van de oude inhoud.
Dat overleeft die buitenlaag niet.
 
Beste Holkers,

Wellicht is het verstandig even mijn forumbijdrage (Erwin's UDS) te lezen. Ik had ook zo'n blauwe ton en qua kleur beviel deze me best. Echter, de kans dat de verf gaat verkleuren, blaren verschijnen etc etc is behoorlijk aanwezig, zeker bij de lange sessies die je gaat doen met een UDS.

Als jij ook zo'n ton van Jaap uit Gouda hebt gekocht (de zware kwaliteit), dan heb je geen liner aan de binnenkant. Dus hoef je de ton zowiezo niet uit te branden. Wel zou ik met Devetaal verfafbijt de ton bestrijken. Ik betaalde bij Dols Storms in Sittard slechts EUR 11,- voor een pot van 750 ml (je hebt zo'n 500 ml nodig) en binnen een uurtje was alle verf weg!!!!! Niet zwoegen, geen buren die klagen vanwege de ontzettend gore verbrande verfgeur of rook etc etc. Gewoon opsmeren en na 15-30 minuten met een plamuurmes wegduwen. Je hoeft niet eens kracht te zetten!!!!! Daarna met een schuurpapiertje de kleine plekjes bijwerken, ontvetten en rollen met hittebestendige verf.
Of spuiten natuurlijk, maar ik vond rollen perfect gaan!!!

Toen ik gisteren mijn UDS voor de eerste keer opstookte was ik wel blij dat ik de blauwe lak eraf had, ik heb de verf op 180C gebakken en is nu heel mooi egaal en bestand tot 750C.

Gr. Erwin
 
eamesz zei:
Beste Holkers,
Wellicht is het verstandig even mijn forumbijdrage (Erwin's UDS) te lezen. Ik had ook zo'n blauwe ton en qua kleur beviel deze me best. Echter, de kans dat de verf gaat verkleuren, blaren verschijnen etc etc is behoorlijk aanwezig, zeker bij de lange sessies die je gaat doen met een UDS.
Gr. Erwin

Maar dat verkleuren en eventueel blaasvorming c.q. afbladderen heeft toch met de temperatuur te maken?
Dan kun je aannemen dat dit zal gebeuren maar de enige manier om hier zeker van te zijn is uitvinden tot welke temperatuur de bestaande verf geschikt is, ofwel door het uit te proberen, ofwel door er achter te komen wat de specificaties van de verf zijn.

Ik denk dat Holkers dat bedoelt, toch???
 
Mee eens. Gewoon proberen. Ik heb volgens mij eerder plaatjes gezien van een uds in gebruik die de originele kleur nog had. 
 
Mijn mini UDS is rood van kleur, en na een half jaar gebruik zit de kleur er nog steeds op, geen gebladder of iets dergelijks. Gewoon proberen dus, afbijten en schilderen kan altijd nog!
 
Klopt dat het zo'n zware blauwe is. De reden voor de vraag is a) werk om die laag eraf te halen en B) het is een ideale grondlaag. Omdat er geen coating in zit heb ik geen fik nodig wat de verflaag sowieso eraf zou branden.

Ik denk dat ik gewoon ga voor het schilderen/spuiten van het vat met de blauwe laag eronder als primer-laag. Mocht het niet werken, kan het altijd nog en laten we eerlijk zijn, het is een Uds ;-)

Nu nog onderdelen kopen en laten fabriceren...
 
Zo, even de titel van het topic aangepast.

Onderdelen zijn besteld, 2 thermometers en een 57cm bovenrooster (heb nog 1tje extra liggen van de 57 OTO). De koppelingen enzo ga ik komende zaterdag ophalen bij de Gamma.

Luchttoevoer is 'in bestelling' maar weet nog niet of dit mogelijk is. Dit is wel 'nodig' omdat het bij het ontwerp van de UDS past. (lekker vaag, maar als alles binnen is en erop kan geplaatst worden zal ik het met foto's uitleggen)

Nu nog nadenken over het kolenmandje (afmetingen, wel of geen asbak etc etc.)
 
De eerste onderdelen zijn binnen:

2 thermometers:
34yy51j.jpg


Nieuw rek:
51scqq.jpg



En het ontwerp voor de luchtopening voor op het deksel:
33ct176.jpg


Geeft meteen het totaal ontwerp weer, want ik wil er een nuclear-afval vat van maken met een mooie waarschuwing op de buitenkant. Eerst op het blauwe om te kijken hoe het gaat en wat er allemaal blijft zitten qua verf. Later als ik tijd ervoor heb kan ik er altijd moeite voor doen om er een zwart/geel vat te maken...

Donderdag komt het vat binnen!
 
"Officieel" zijn ze knalgeel, maar er zijn grenzen in hoever ik m'n vrouwtje kan tergen met een groot vat in de tuin...
 
Terug
Bovenaan Onderaan