BasBQ
Beef en Steak

Hoeveel weken droogtijd voor droge worst?

sisi

Sprokkelaar
Berichten
32
Maandag hangen mijn droogworsten 3 weken te drogen. maar hoeveel weken moeten ze drogen?
 
Zelf ga ik over het algemeen uit van gewichtverlies. Dus je weegt voor het drogen het gewicht van de worst
en je laat de worst drogen totdat je het gewenste gewichtverlies hebt bereikt. Bij de Kolb?sz houd ik een
gewichtverlies van 32% aan. De snelheid van het drogen houdt van een aantal factoren af, waaronder bijvoorbeeld
de diameter van de worst, maar ook of je de worst koudgerookt hebt en natuurlijk de omgeving. Met mijn Kolb?sz
weet ik inmiddels uit ervaring dat drie weken het beginpunt is om te kijken.

 
Hier ook voor het percentage vochtverlies. (gemeten in gewicht)
Het is klaar als het vochtverlies percentage bereikt is, en niet eerder.
Hangt van meerdere factoren af. (in welke luchtvochtigheid bevinden ze zich, omgevingstemperatuur, dikte van de worsten, vetpercentage, en verdeling van het vet)
Let er bij op dat ze niet te snel zullen drogen, want dan bestaat de kans dat de buitenkant te droog word, waardoor het resterende vocht er niet meer uit kan.

Conclusie:
Neem je tijd er voor

Mac
 
Ik heb de worsten niet gewogen toen ik ze ophing, had ongeveer 1 kg vlees gemaakt, zal dus proberen te wegen en gokken. Ze zien er goed uit, mooie kleur en ruiken lekker.
Vanmiddag maar even kijken.
 
Dan blijft de optie over om het op gevoel te doen.

Mocht je in de supermarkt komen, of Makro, of waar dan ook waar droge worsten hangen, voel dan voorzichtig hoe deze aanvoelen, en projecteer dat gevoel op je worsten thuis.
30%, 40% of 50% (hoeveel dan ook), het is ook gewoon een kwestie van smaak.
De ??n houd nu eenmaal van een drogere worst dan de ander  :)

Suc6

Mac
 
Ik wil me graag vrijblijvend aanbieden om te proeven om te zien of ze al klaar zijn .. om op een andere manier te bepalen, heb ik absoluut geen idee :)

In ieder geval veel succes en wou da ik ook talent had om deze lekkernij zelf te maken!


Groeten,

Steve
 
BertM zei:
Op een bepaald moment weet je door te knijpen hoe ver je worst is.

Ik wilde heel flauw reageren... dat doe ik maar niet... serieus forum dit... sorry
 
Terug
Bovenaan Onderaan