BasBQ
Beef en Steak

Hoe werkt een Dutch Oven eigenlijk?

 

brem

Vuurmaker
Berichten
53
hey medebak en braaiers,

Ik heb vanuit een coulance regeling met Weber de Dutch Oven Duo gekregen voor in de MTP.
Dit was nog een GBS systeem voor de toekomst van mijn lijstje dus ik heb nog niet veel kunnen uitzoeken helaas.

Echter....

Waar start ik?
Oftewel,

- Hoe moet de DO in de bbq staan qua verhitting? direct op de kolen, in het rooster (GBS), ernaast of juist heel anders?
- Hoelang kan je de DO laten stoven/smoren op een dag?
- Is alles wat je er smorgens in doet ook echt volledig gaar?
- Ik lees ook dat er briketten/kolen op de deksel moeten/kunnen? Hoe weet ik wanneer dat moet of kan?

Ik begrijp dat dit een beetje 'noob' vragen zijn maar ik heb nog nooit met de DO gewerkt.

Wellicht lopen meer mensen tegen bovenstaande problemen aan dus vandaar deze post :)

Groetjes Brem
 
Alle manieren die je opnoemt, kunnen. Sommigen leggen gewoon op de bestrating wat briketten en er bovenop nog wat en zo kun je er ruimte tijd in koken. Handig als je op vakantie gaat en geen BBQ ter beschikking hebt en wel wat wil maken in de DO. Er zijn zelfs speciale tafeltjes voor te koop waar je de briketten op kunt leggen met daarop de DO.

Je kan hem in de BBQ direct of indirect. Enkel zien dat het onderaan niet gaat aanbakken. Als ik stoofvlees maak, zet ik hem in mijn kamado op het rooster, maar ligt de deflector er ook in. En stoofvlees staat er bij mij toch wel een 5 uurtjes op te sudderen.

Hetgeen ik doe is gewoon een recept volgen dat je op het net vindt met of zonder youtube filmpje.

Bij mijn petromax kun je zelfs het dekstel omdraaien en gebruiken als skillet zonder steel. Wss bij die van jou ook, vermoed ik omwille die DUO.
 
  • Geweldig
Waarderingen: brem
Weber heeft 'm speciaal gemaakt zodat hij in het GBS rooster past en je kunt het deksel gebruiken als skillet (daar slaat duo op) Geen onderhoud nodig omdat er een emaille laag op zit. Verder kun je 'm gebruiken zoals je met iedere andere pan zou doen, ook binnen op het fornuis. Youtube staat vol met filmpjes over koken in een DO en die zijn allemaal toepasbaar op de Weber versie ;)
 
  • Geweldig
Waarderingen: brem
Bij mijn petromax kun je zelfs het dekstel omdraaien en gebruiken als skillet zonder steel. Wss bij die van jou ook, vermoed ik omwille die DUO.
Heb je goed, die DO-DUO van Weber kan dat ook.

Ik zet mijn DO (ook van weber maar oude versie) altijd in de GBS ring, wel prettig dat hij dan geen kant op kan, staat lekker solide.
Hoe je hem opwarmt is inderdaad aan jou, het is gietijzer en daar gaat lekker veel warmte in zitten voor een lange tijd.
Wees dus ook niet bang dat hij na afloop met de deksel dicht even rust, het eten binnen in blijft gloeiend heet.
- Hoe moet de DO in de bbq staan qua verhitting? direct op de kolen, in het rooster (GBS), ernaast of juist heel anders?
- Hoelang kan je de DO laten stoven/smoren op een dag?
- Is alles wat je er smorgens in doet ook echt volledig gaar?
- Ik lees ook dat er briketten/kolen op de deksel moeten/kunnen? Hoe weet ik wanneer dat moet of kan?
1: zo lang als dat het nodig is? Ik gebruik bij gebruik van de DO ook de charcoal baskets. op die manier kan je bijv bij stoof eerst de bakjes direct onder de DO zetten, en gebruiken om het vlees in aan te bakken, als ik de deksel erop wil en hij moet gaan sudderen, gaan de bakjes naar de buitenkant en blijft de DO op die manier indirect verwarmd. (let wel op de zijkanten)
2: zo lang als nodig is, het ligt echt aan het recept wat je volgt. kleine stukken vlees/grote stukken vlees etc.
3: ligt eraan wat je maakt. en je hoeft niet alleen maar blind te koken hoor, je mag heus af en toe kijken met een thermometer. nogmaals, het ligt eraan wat je maakt.
4: ja dat kan, als je bovenwarmte wilt. denk aan een hele kip, als je dan de deksel verhit dmv kooltjes bovenop, komt er extra warme van de bovenkant dus krijgt de kip daar ook een mooi gebruind velletje. de kern is dus: als je bovenwarmte wilt.


Begin gewoon lekker met een belgische stoof, of een pulled chicken uit de DO, of een Paddestoelen ragu , of een Varkenswangen goulash
Lekker rustig aan pruttelwerk, heerlijk.
Of kijk even naar die schitterende bolognese saus van @Bram
 
  • Geweldig
Waarderingen: brem
Nou ik heb een recept gebruikt uit het boek 'Dutch Oven' van Tim Ziegeweidt & Sebastian Buchner.

De spareribs met eigen dryrub (Paprika, bruine suiker, chipotlpeper, knoflook en nog wat losse meuk) en 600ml bbqsaus (Remia Black Jack smokey) met natuurlijk een lading grove uien en paprika plus 2 pakjes gerookte bacon. Als extra nog rode ui en lente uitjes toegevoegd.

1632730058093.png
1632730095188.png
1632730115468.png
1632730140180.png
 
Dat ziet er lekker uit, had graag een bordje mee gegeten 👍
Ben je tevreden met de DO zo, en kloppen de bereidingstijden en dergelijke?
 
Mja, de temp had eigenlijk rond de 180 moeten zijn maar kroop al snel naar de 200+ (vanwege MTP probleem met deksel).
Uiteindelijk een uurtje of 2 a 2.5 in de pan gehad. briketten onder de pan waren opgebrand en de dekselbriketten waren gedoofd door de deksel die te ver dicht was gevallen maar de pan borrelde keurig door. het was door en door gaar. Spareribs waren Megamals en ontzettend lekker door de combinatie van bruine suiker en de bbq saus.

Volgende keer meer suiker want het karameliseren en combi bbq saus is goud waard. :)

Dat ziet er lekker uit, had graag een bordje mee gegeten 👍
Ben je tevreden met de DO zo, en kloppen de bereidingstijden en dergelijke?
 
Terug
Bovenaan Onderaan