BasBQ
Beef en Steak

Hoe pizzabodem te maken van een deegbolletje?

 

theDude

Kooltjesharker
Berichten
110
Hello allemaal,

Onlangs heb ik zelf pizzadeeg gemaakt omdat de supermarkt bodems maar niks waren. De deeg was een echt succes en super lekker. Ik had wel wat problemen met het maken van een mooie pizzabodem.
Om van een bolletje een bodem te maken heb ik eerst de tutorial van italieplein gebruikt (met de hand geleidelijk platmaken en uitduwen van een bolletje). Dit lukt gedeeltelijk, maar dit leidt bij mij tot een kleine pizza met een veel te dikke rand. En als ik dan verder oprek scheurt mijn bodem in het midden wegens flinterdunne deeg. Vorige keer heb ik dit opgelost door het bolletje weer samen te kneden, en dan met de deegroller uit te rollen. Maar dit lijkt me niet ideaal voor een luchtige bodem.
Iemand nog tips hoe ik best een mooie pizzabodem maak? Of wat ik fout zou doen?

en nu ik toch vragen stel: iemand tips over hoe ik mijn pizza van de schep op de BBQ krijg? Deze blijft redelijk hard plakken, hoewel ik veel bloem op de pizzaschep strooi. Moeilijk eraf te krijgen, en de ingrediënten durven al eens eraf schuiven als ik dit te wild doe.

Alvast bedankt!
 
Ik heb laatst dit filmpje gekeken en dat heeft mij enorm geholpen:
Wat ik vooral geleerd heb is a) niet teveel vocht (ik deed meestal 65% maar heb nu volgens het filmpje 54% gedaan, plakte totaal niet aan de schep deze keer) en b) niet teveel kneden, daar wordt het ook plakkerig van. In het filmpje staat ook heel mooi uitgelegd hoe je het beste je bodem kan vormen.
 
Hello allemaal,

Onlangs heb ik zelf pizzadeeg gemaakt omdat de supermarkt bodems maar niks waren. De deeg was een echt succes en super lekker. Ik had wel wat problemen met het maken van een mooie pizzabodem.
Om van een bolletje een bodem te maken heb ik eerst de tutorial van italieplein gebruikt (met de hand geleidelijk platmaken en uitduwen van een bolletje). Dit lukt gedeeltelijk, maar dit leidt bij mij tot een kleine pizza met een veel te dikke rand. En als ik dan verder oprek scheurt mijn bodem in het midden wegens flinterdunne deeg. Vorige keer heb ik dit opgelost door het bolletje weer samen te kneden, en dan met de deegroller uit te rollen. Maar dit lijkt me niet ideaal voor een luchtige bodem.
Iemand nog tips hoe ik best een mooie pizzabodem maak? Of wat ik fout zou doen?

en nu ik toch vragen stel: iemand tips over hoe ik mijn pizza van de schep op de BBQ krijg? Deze blijft redelijk hard plakken, hoewel ik veel bloem op de pizzaschep strooi. Moeilijk eraf te krijgen, en de ingrediënten durven al eens eraf schuiven als ik dit te wild doe.

Alvast bedankt!
Voor wat betreft de pizza -> BBQ:
Wij gebruiken een vel ovenpapier om de pizza op te maken. Deze schuif je met papier en al op de BBQ, deksel dicht, na 30 seconden deksel weer open en dan trek je voorzichtig het vel onder de pizza vandaan.
 
Bedankt allemaal voor de reacties hierboven! Dit geeft me wat studiewerk voor deze avond, ik zal de filmpjes zeker bekijken.
ook de suggestie voor bakpapier (van @Tijmen) vind ik wel interessant, deze kan ik ook eens proberen.
 
Gisteren was het weer pizza-time. Ik had het bovenstaande nog eens ingestudeerd en dit hielp goed. Het maken van de bodems ging heel wat vlotter en dit is dus mooi gelukt. Niet perfect rond, maar rond genoeg en zonder deegroller ;-)
Ik had ook een zak nieuwe kolen besteld (marabu) en hiermee ging de temperatuur vlot naar de 320-340 graden. Ook een aangename geur. Pizzasteel lekker heet gemaakt (300-310 gr) en dan pizza erop!

De eerste poging ging helemaal de mist in: de pizzabodem plakte vast aan mijn schep en ging er nauwelijks af. Uiteindelijk was het een rommelpizzaatje in 8-vorm. Niet mooi, wel lekker. Ik had de pizzabodem op de schep gelegd, en dan pas met ingrediënten belegd. Misschien lag deze te lang op de schep waardoor die echt hard vastplakte (ondanks bloem)?

Voor de tweede poging heb ik de bovenstaande tip van @Tijmen gebruikt (bakpapier). Veel makkelijker en geen geknoei met de schep nu. Na 30 seconden ging dit papiertjes er inderdaad makkelijk van onder. Dus dit wordt een blijvertje voorlopig want werkt erg makkelijk, nog eens bedankt voor de tip!
De pizza's worden elke keer beter. De bodem was nu mooi luchtig en lekker krokant gebakken. Zoals het hoort. Mijn partner vond dat het bijna pizzeria-kwaliteit werd, en ze is kritisch ;-)
 
Wat ik persoonlijkheid het makkelijkst vindt is om wat maismeel op je schep te strooien, is ie heel makkelijk op je steen te schuiven. Niet te veel uiteraard want dat is helemaal niet nodig.
 
Ik denk dat de fout die je gemaakt hebt inderdaad is dat het deeg te lang op de schep gelegen heeft tijdens het beleggen van je pizza.
Volgende keer beleggen op een koude ondergrond (stenen keukenblad bijvoorbeeld) en zo kort mogelijk op de bebloemde (maismeel of polenta is inderdaad nog beter dan gewoon bloem) schep houden.
 
Ik heb vorig jaar een dagcursus bij de pizza academy in Utrecht gevolgd. Dat was echt een eye-opener. Alles waar ik over twijfelde, wat minder goed ging, of wat regelrecht een ramp was kwam aan bod. Marcel, de eigenaar, heeft een paar maanden geleden een online masterclass gedaan met Simon:

De meeste tips en tricks die hij mij geleerd heeft komen in dat filmpje ook aan bod. De techniek om op te bollen en vervolgens een mooie bodem van een bolletje te maken worden ook belicht.

Na die dag heb ik helemaal geen nood meer aan bakpapier, bloem of andere zooi op de schep of onder de bodem om de pizza goed op en van de schep te krijgen. Bij het vormen gebruik ik griesmeel en een van de tips die hij geeft is dat het belangrijk is om te beseffen welke de droge en natte (de onderkant die de doos waarin je hem laat rijsen raakt) kant van de bol is. Zorg altijd dat de natte kant de bovenkant van je pizza wordt en dan plakt hij meteen een stuk minder.

Het allermoeilijkste van het hele process is en blijft het netjes op de schep krijgen. Die techniek komt ook in het filmpje (maar ook in voorgaande gedeelde filmpjes) aan bod.
 
Bedankt @mrooding voor de tip, dat ziet er ook weer erg interessant uit! En mooi studiemateriaal, ik ga deze zeker bekijken.
 
Ik heb gister voor het eerst pizza gemaakt volgens de methode van Giacotto. Ik moet zeggen: erg lekker, en makkelijker dan wat ik normaal doe! Ik rolde het deeg altijd, maar het met de hand vormen stelt ook niks voor en zorgt ervoor dat je een mooier luchtig korstje hebt. Het recept en de 24u in de koelkast en 4u erbuiten rijzen was ook een succes, ik had een minder plakkerige bodem dan ik gewend ben, wat het veel handzamer maakte. Bloem op mijn pizzaschep en/of bloem op de steen was dan ook niet nodig. Ik hou deze erin :)
 
Wat fijn! Het kan toch zo simpel zijn als je eenmaal de juiste techniek hebt
 
Terug
Bovenaan Onderaan