Beef en Steak

Hoe lang een hele ribeye garen op de Q

Hallo allemaal,

Ik heb in mijn vriezer 2 hele stukken Ribeye liggen van elk +/- 1700 gr.
Volgende week krijg ik eters en dan wil ik 1 stuk op de BBQ gaan bereiden.
Bij de Hanos waar ik deze stukken heb gekocht zei de slager dat dit vlees zoveel smaak heeft dat peper en zout voldoende is en dat de kerntemperatuur 50 graden moet zijn en dan even laten rusten.
Mijn vraag is of iemand weet hoe lang dit op de BBQ moet garen totdat het de temperatuur van 50 gr heeft bereikt ?

Ligt natuurlijk ook aan de temperatuur van de barbecue. En eerlijk gezegd ik kijk naar de temperatuur, niet naar de tijd.

Hi,

Met lowietje eens, kerntemp is belangrijker dan tijd. Zou zelf persoonlijk een reverse sear doen.
BBQ op 180 ongeveer en dan eerst kerntemp bereiken en vetten smelten met indirect dan hem als laatst dichtschroeien op direct.
15 minuten laten rusten en smullen maar.

Wat ikzelf vaak doe met een ribeye is hem licht bestrooien met knoflook peper. http://www.apollocreations.eu/knoflookpepera600gr kan je krijgen bij oa. de makro.

Groet,
Pierre

Ik heb goede ervaringen met Low en Slow, gewoon rond de 100 graden zitten Eiken of Hickory erbij als rookhout. Peper voor hij in de Q gaat, voor 1.5 tot 2.5 uur tot de gewenste kerntemperatuur.(afhankelijk van de dikte van het stuk)  Inpakken en 15 minuten laten rusten.
Zouten doe ik meestal liefst na het snijden met en zoutmolen.
Zo'n stuk is weg voordat je met je ogen hebt geknipperd :D

richard0501 zei:
Ik heb goede ervaringen met Low en Slow, gewoon rond de 100 graden zitten Eiken of Hickory erbij als rookhout. Peper voor hij in de Q gaat, voor 1.5 tot 2.5 uur tot de gewenste kerntemperatuur.(afhankelijk van de dikte van het stuk)  Inpakken en 15 minuten laten rusten.
Zouten doe ik meestal liefst na het snijden met en zoutmolen.
Zo'n stuk is weg voordat je met je ogen hebt geknipperd :D

Absoluut mee eens.
Langzaam aan is het beste.

Je wilt niet dat je een dikke rand grijs doorbakken vlees hebt met een klein stukje perfectie in het midden.
Nee, je wilt dat het hele stuk vlees egaal van kleur is.

Laatst een stukje van 1.400 gram
fddf2e2d41643cb6d46dbd603815177c_zps2dbf96c9.jpg

Temperatuur in Q tussen de 80 en 90 graden met een mooi stuk beukenhout.
Het vlees in 2 uur naar kerntemp van 46 graden gebracht.

Vlees in alu folie en Q flink opgestookt voor de reverse sear.
6e536071f544f59a32c30e1b5dd0fc84_zps0b27785d.jpg

Vlees weer ingepakt voor 10 minuten en toen perfectie mogen proeven.  ;)
f9b545d83e96fd5ca19f1bd8966daaeb_zps11060779.jpg

Geen grijs vlees, perfecte kerntemp door het hele vlees.
8305ad427a299dbc727e8798fba15347_zps469b7cd3.jpg

Hier een foto van het internet geplukt waarin je goed ziet dat de Q temp hoog was.
Dikke grijze rand vlees met klein stukje rood in het midden.  :(

Prime_primeRib11_lrg.jpg

Ziet er zeer smakelijk uit. Krijg er trek van :)

mooi stuk vlees, dat wordt smullen

Reverse sear heeft ook mijn voorkeur, zeker met de grote stukken vlees.

Camiel plus 1  :P

Bedankt voor jullie reacties. Zelf heb ik ook goede ervaringen met low & slow. Ben ook voorstander van reverse sear. Doe ik altijd met picanha.
Ik kijk ook altijd naar de kerntemperatuur en niet naar de tijd maar omdat dit de 1ste keer is dat ik een groot stuk ribeye ga maken en het behoorlijk prijzig was wil ik niet dat het gaat mislukken. Daarbij komt dat ik een beetje wil kunnen inschatten hoe lang het duurt zodat ik dit kan plannen voor de eters. Ik heb voordat ik deze reacties las de Hanos gebeld (slagerij) en die hadden het over temperatuur van de Q op 50 -70 gr en dan garen naar een kerntemperatuur van 50 gr. Dit zou dan ongeveer 5 uur duren. Hij zegt hoe hoger de temp van de Q hoe korter het bereiden duurt.
Het stukje van Richard staat me wel aan: 100 gr en dan ongeveer 2.5 uur op de Q met eiken of hickory.
Zou whisky hout ook lekker zijn om mee te roken ?
Heb er enorm veel zin in. Ik ga er foto's van maken en houd jullie op de hoogte.

Het niveau van dit forum heeft toch al een behoorlijk niveau bereikt sinds de oprichting.
Met deze antwoorden en tips kan iedereen een perfecte ribsteak bereiden.

Whiskey hout is eiken vaten, dus hou het dan wat beperkt. het is vnml de geur in de zak die het doet, komt verder eigenlijk niet terug die whiskey. Je kan dan beter je steak er licht mee besproeien als je dit lekker vind.

OK, dus whisky proef je niet terug in een gerecht? Alleen als je de zak opent.... Ik heb het nog niet gebruikt. Binnenkort eens uitproberen.
Thks

Ja die zak snippers ruikt geweldig, mag het van mijn vrouw jammer genoeg niet als pot pourrie gebruiken  :D

H?, jammer dat dat niet mag... Dan maar mee roken. =D
Ik heb geen snippers maar whisky chunks. Ben benieuwd of die ook lekker zullen ruiken :D

Ralph de Kok, Nederlands BBQ Kampioen van een paar jaar geleden ( 2010) , heeft ooit een uitzending gehad op tv over de zin en ( vooral) onzin van het rookhout van bijvoorbeeld whiskyvaten. De conclusie was, " leuk verhaal, maar whisky of wijn proef je niets van terug". Maar de romantiek van het gebruik van dit soort hout is natuurlijk super. En dat is ook wat waard.

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/06-06-2013

Bert zei:
Het niveau van dit forum heeft toch al een behoorlijk niveau bereikt sinds de oprichting.
Met deze antwoorden en tips kan iedereen een perfecte ribsteak bereiden.
Dat komt omdat we gewoon allemaal ons vlees zijn gaan bakken zoals jij, Bert ;)

Low en Slow heb ik zo'n stuk nog nooit gedaan trouwens, wel 'gewone' reverse sear en dat werkt meestal prima. Low en Slow ga ik volgende keer ook eens doen als ik een echt groot stuk heb. Zag er goed uit bij die Mossel hierboven :)

Ik gebruik bij ribeye trouwens ook wel een beetje Mesquite. Dat is mooi pittig rookhout en voegt wel wat leuks toe bij rund, mits gebruikt met mate... Maar goed, dat is allemaal maar smaak natuurlijk.

Posten we wel even een fotootje van het eindresultaat? ;)

Terug
Bovenaan Onderaan