BasBQ
Beef en Steak

Hoe kolen zo snel mogelijk gloeiend heet krijgen?

 

theDude

Kooltjesharker
Berichten
110
Morgen ga ik me aan een picanha wagen, en de bedoeling is om deze low en slow te laten garen tot 5 gr onder medium rare. En vervolgens knoerhard afgrillen. Mijn partner ‘klaagt’ dat er tot nu toe niet genoeg korstje op het vlees zit, dus ik wil er eens voor gaan.
Ik heb een weber Summit charcoal (kamado style). Wanneer ik na het indirect garen de kolen zo snel mogelijk gloeiend heet wil krijgen, doe ik dan best met het deksel open? Of beter met deksel dicht en alle schuiven volledig open (de top vent kan bij de Summit volledig open) om op die manier een schoorsteen effect te maken?
Ik heb kokosbriketten en houtskool. Ik veronderstel dat ik met de houtskool het hoogst ga geraken qua temperatuur?

Thanks!
 
Wat ik zou doen is: eerder stoppen met low slow. Als je dat met briketten hebt gedaan een laagje houtskool daar bovenop en deksel eraf laten. In 5 minuten kneiterheet en dan korstje eraan grillen.

Hier iets meer info over de reverse sear methode en bijbehorende temperaturen.

Noskos begint op 175, ik denk niet dat het kwaad kan om eerste gedeelte bijvoorbeeld op 120 te doen.
 
Ik maak altijd een extra starter met houtskool warm.
Vlees tijdig eraf, inpakken en rusten. Let op, je kerntemperatuur loopt tijdens het rusten nog enkele graden op.
Houtskool erop. Alles open en opstoken.
Daarna affakkelen,

Tip doe dit boven de lekbak. Anders vliegen de kolen door het vet in de fik.
 
Anders vliegen de kolen door het vet in de fik.
Das toch mooi? Super gaaf voor de visite ook

Gewoon even het vlees eraf, deksel eraf en alles open, hitteschild, platesetter of hoe noem je het ook weg. En dan rechtstreeks boven de kolen of briketten. Gaat perfect. Ik doe het zelfs op mijn wsm.
Zorg wel voor een plekje dat je hem even van het vuur weg kan leggen, een schaal of zo want het gaat echt hard

Naamloos.jpg
 
oh ja, vergeet niet om er chimmichurri bij te maken, een beetje op tijd zodat de smaken in kunnen trekken. een dag van tevoren is ideaal, maar daar is het nu te laat voor.
 
Die laatste paar graden is echt een dingetje had ik de eerste keer ook niet door maar voor je het weet is ie "well done" hartstikke grijs doorbakken en dat wil je toch niet?
 
bedankt allemaal voor de input! De picanha was trouwens geweldig lekker, 1.6kg was in no time verorberd. Ik wou mijn kolen gloeiend krijgen, en dat was dus meer dan gelukt. De kokoskolen van low en slow aangevuld met een laagje houtskool zoals hierboven gezegd. Even wachten en wat wapperen, en de kolen waren meer dan heet. Picanha erop en dat gaf toch wel hogere vlammen dan ik verwacht had. Deksel dicht hielp beperkt (meter schoot direct naar 400+ graden wat max bereik is), maar toen het weer open ging een stevige flare waar ik wat arm en hoofdhaar mee ben kwijtgespeeld :) Maar het schroeien ging dus perfect, je zag de buitenkant direct karameliseren. Wat ook hielp: ik heb kolenmandjes gebruikt waardoor de kolen net onder het grillrooster kwamen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan