Beef en Steak

hoe gaan we dit varkentje wassen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Leo
  • Startdatum Startdatum
Ik wil niet stoken hoor in een goed huwelijk  :)
Maareh.......als dit projectje is geslaagd (en ik ben er zeker van dat dit gaat gebeuren).
Dan verdiend dit toch wel een nieuw te introduceren icoontje of niet  ;)

Dat werkt tevens inspirerend voor de andere leden.
(Ik ben zowieso wel van de wat meer icoontjes kunnen verdienen)

Mac

Een nieuw type knorretje voor een heel varken vind ik ook wel een leuk idee ja :) Het is tenslotte toch weer een uitdaging van een andere orde van grootte als je het vergelijkt met een BCC ;)

in ieder geval leuk om mee aan de slag te gaan!

het speenvarken is om 12:30 aan het spit gegaan.
Hij is eigenlijk net iets te groot voor mijn 57 OTP

IMG_7831.jpg

IMG_7836.jpg

ondertussen ook een paar spare ribs erop

IMG_7834.jpg

wordt vervolgt

Spannend!!

heel erg spannend Dennis

ik vind het wel stoer ;)

Ziet er top uit zo!

Zit er ook over te denken om een weber spit te kopen..
Ondanks dat je varkentje aan de grote kant is, loopt het draait het motertje van je spit wel goed?

Zag op FB dat je ook de Pizzaring gebruikt, misschien een idee om het gat af te dichten met alluminiumfolie

MrMannetje zei:
Ziet er top uit zo!

Zit er ook over te denken om een weber spit te kopen..
Ondanks dat je varkentje aan de grote kant is, loopt het draait het motertje van je spit wel goed?

Kiijk anders even bij mijn aanpassing van de DPR,voor de draaispit.

Goed bezig Leo.  :)
Hij is groter als ik gedacht had Leo.
Is dit dan de grootste van de 2 formaten die B&S verkoopt ? (tenminste ik dacht dat er 2 maten waren).

Stoer bezig hoor  8)
Suc6

Mac

Ik vind dit soort topics leuk, dit is weer eens iets anders. Hoe lang moet denk je nodig te zijn? Of ga je periodiek meten? Gaat je spit motortje dit redden?
Ik hoop nu al op vervolgfoto's.

hier dan het vervolg en tevens eind resultaat.

zoals ik al zei is hij net even te groot voor mijn OTP. ik had hem eerst aan de gril zonder pizza ring, maar dat ging veel te snel terwijl ik de bbq toch mooi rond de 110 graden C had. Mede omdat het varkentje te groot was, en daardoor te dicht bij het vuur hing, heb ik besloten de pizzaring (die ik gelukkig had) er nog tussen te plaatsen. De opening van de pizza ring had ik dicht gemaakt met dik aluminium folie om de warmte binnen te houden, dat is daardoor goed gelukt.

Om half 1 ging het speenvarken erop en om half 6 heb ik hem eraf gehaald en was ie echt super gaar.
Het vlees wat eraan zat was heerlijk mals, alleen viel het mij eerlijk gezegd tegen hoeveel vlees je van zo'n speenvarken afhaald.
Ik had een speenvarken van dik 8 kg, maar heb er uiteindelijk nog geen 1 kg vlees vanaf kunnen halen.

of ik het weer zo snel zal doen weet ik eigenlijk niet, het was een geweldig project om te doen en heb er ook van genoten, alleen de hoeveelheid vlees dat er dan aan zit viel mij behoorlijk tegen.

Hier de laatste foto's:

IMG_7839.jpg

IMG_7841.jpg

de chef met zijn speenvarken  :)

IMG_7842.jpg

IMG_7844.jpg

IMG_7845.jpg

IMG_7850.jpg

uiteindeijk een geweldig project om te doen.
Als ik het nog eens ga doen, neem ik een groter varken en regel/huur ik een bbq waar ie gewoon ruim in past.
Smaak was helemaal prima.

@Mac, dit was gewoon het kleine speenvarken

@Frits, ik had de pizzaring idd dichtgemaakt met aluminiumfolie

@MrMannetje, de motor van het grilspit heeft het prima gedaan, had er eigenlijk totaal geen moeite mee, het zwaarste wat ik er tot nu toe aan gehad had, was een kalkoen van 6,5 kg

dank voor het kijken

Respect hoor Leo!

Mooi verslag en leuk om te volgen.

Mooi gedaan hoor Leo.
Tip voor een volgende keer. Probeer dit eens met een hele ham met been en zwoerd. Dan heb je toch gauw een kilo of 8 vlees over.

Wauw Leo! Je hebt het pad ge?ffend voor ons, ik weet zeker dat er binnenkort meer mensen een speenvarken gaan doen! En t lijkt me wel iets heel gaafs voor de kerst...

heel stoer! :D

Terug
Bovenaan Onderaan