BasBQ
Beef en Steak

HM PID waardes voor WSM

 
 

uipko

Pitmaster
Berichten
735
Mijn HM draait nu nog met de standaard PID waardes maar volgens mij moet dat beter kunnen. Welke PID en fan waardes gebruiken jullie voor de WSM?

De fan begint pas ronde de ingestelde temp en gaat dan bijna direkt op volle toeren aan de gang wat resulteerd in een behoorlijke overshoot.

[bbqsession]238[/bbqsession]
 
Het lijkt wel alsof iedereen z'n PID waardes angstvallig geheim houd.

De standaard settings van een HM zijn voor een BGE, want dat is wat de ontwikkelaar van de Hm zelf gebruikt. Ik heb wel Primo settings voor je maar daar heb je waarschijnlijk niet veel aan.

Hier staat een handig verhaaltje in over manual tuning.
 
Gelukkig heb ik er 1 besteld bij nosmo, doe de mijne maar met dezelfde instellingen als jij nosmo, heb ook zo'n ovaal ding :)
 
Ik durf de mijne niet te posten, want ik heb ooit een keer volgens het boekje de coefficienten uitgerekend en daar deed mijne het 100x slechter mee dan mijn p=8 instellingen dat ik hem uit pure frustratie daar op gelaten heb met het idee dat ooit nog een keer te verbeteren. Ik ben wel licht gevoelig voor overshoots als ik ver weg kom van temp. O jee nu heb ik stiekum toch mijn instelling gedeeld :D
 
Heren bedankt voor de linkjes, ik hoopte dat ik er niet in hoefde te duiken... toch maar wat gaan lezen ;)

Ik ben begonnen met de link van Bert, dat is een beknopte uitleg van de HM master him self ;) Ook stukje op de HM site gelezen https://github.com/CapnBry/HeaterMeter/wiki/PID-Controller-Theory

Structor je gebruikt jou controller toch op een WSM? Dan is je p=8 helemaal niet zo gek op basis van het volgende verhaaltje.

Proportional (P)
P kan je uitrekenen door 100 te delen door het verschil tussen het setpoint (225F) en de laagst acceptabele laagste temp limiet (215F).
BV: 100(225-215)=10=P
Hoe sneller je Q reageert op de fan des te lager P kan zijn. Dus voor een ei(achtige) kan de P lager zijn dan voor de WSM.

Met het doorlezen van het draadje wat Bert aanhaalde heb ik denk ik al het probleem gevonden.
Mijn  waardes
BPID 4, 3, 5 (oeps...) , 5

Waardes die ik in het draadje lees voor WSM 47/57
BPID 4, 3, 0.005, 5

HM defaults
BPID 4, 3, 0.005, 5

Dus ik denk dat ik eerst maar eens defaults ga proberen en de fan max op 50%. Hmm nu nog bedenken wat er gerookt gaat worden....

Nog een tip voor de tuners. Als je ingelogged bent en dan p doet zie je de BPID waardes.
 
Heb je nog contact gehad met Geert?
 
Naar het aanpassen van i = 5 naar I = 0.005 werkt het al een stuk beter.

Ik had al een vermoede dat PID waardes farenheit/celcius afhankelijk zijn, pipo1000 bevestigd dit vermoeden met een berichtje in een ander draadje.

pipo1000 zei:
Oja, als je de heater meter op Celsius zet door binnen de web interface 120C in te typen ipv 120 dan schakelt de HM over. Echter de PID settings zijn allemaal relatief ten opzichte van de temperatuur (zie theorie op de HM wiki). De standaard PID waarden (zijn voor een BGE Large) zijn P=3, I=0.005 D=5, BIAS=4. Maar voor Celsius moeten die allemaal een factor 1.8 hoger zijn namelijk P=5.4, I=0.009 en D=9. De BIAS is een ventilator percentage dus die mag 4 blijven.

Dit gaan we de volgende keer maar eens proberen.
 
uipko zei:
Naar het aanpassen van i = 5 naar I = 0.005 werkt het al een stuk beter.

Ik had al een vermoede dat PID waardes farenheit/celcius afhankelijk zijn, pipo1000 bevestigd dit vermoeden met een berichtje in een ander draadje.

dat geloof ik graag, 5 betekent dat voor ieder graad die de HM fout zit, hij elke seconde de ventilator 5 procent harder laat draaien....  B-)
 
pipo1000 zei:
uipko zei:
Naar het aanpassen van i = 5 naar I = 0.005 werkt het al een stuk beter.

Ik had al een vermoede dat PID waardes farenheit/celcius afhankelijk zijn, pipo1000 bevestigd dit vermoeden met een berichtje in een ander draadje.

dat geloof ik graag, 5 betekent dat voor ieder graad die de HM fout zit, hij elke seconde de ventilator 5 procent harder laat draaien....  B-)

Wat effectief neer komt op een fan die alleen maar 0 of 100% aan staat, en de daarbij behorende overshoots. Geen idee wie er met zijn vingers aan die instellingen heeft gezeten  :blush:
 
Terug
Bovenaan Onderaan