Beef en Steak

High & fast spareribs

 

Robsteady

Kooltjesharker
Berichten
113
Pas weer een paar weken in het prachtige Portugal geweest en diverse keren gebarbecued natuurlijk.

Nu valt het me op dat hier de complete rauwe spareribs op de bbq geknald worden. Geen voorkoken, geen inpakken, geen uren op lage temperatuur.. Nee gewoon knallen met die hap, tussendoor menig maal met de marinadekwast erover en uiteindelijk is t superlekker! T zijn geen botermalse ribs, maar met een bite en dat vindt ik prima.

Nu wil ik dit binnenkort ook eens op de Kamado gaan proberen. Iemand dit ooit vaker op z’n kamado gedaan?

IMG_6346.jpeg
 
Niet met de kamado maar wel met mijn namaak Ofyr (houtgestookt) eerst op de bakplaat in de marinade en dan nog even op het rooster boven het brandgat. Inderdaad met een bite dan maar dat stoort mij ook totaal niet, het is de smaak die telt.
 
Ik doe wel eens ribs op hoge temperatuur als ik haast heb. Het resultaat is altijd nog beter als 99% van de restaurant-spareribs. Ik doe ze wel indirect dan, 160 ofzo.. Dan doe ik ze nog steeds ong. 2 a 3 uur. Inpakken werkt dan ook prima. 321 methode. Krijg je ze nog steeds fall of the bone gaar, maar het vlees heeft wel meer een bite en het vet rendered minder goed (niet persee slecht vind ik, vet is smaak. Maar daar is niet iedereen het over eens).

Rubs/marinades met suiker worden dan niet zo lekker vind ik. Ik denk dat de suiker te veel verbrandt.

Vroeger had ik een UDS. Dit was ook nog eens 'directe hitte' maar dan wel heel hoog boven de kolen. Ik vond zelf de smaak niet zo geweldig van de rook van verbrandt lekvet. Ik had al snel een heatdeflector met lekbak gemaakt.
 
Ik heb toevallig de afgelopen tijd 3x spareribs op ca. 160 gegaard (Easterwood).
Laatst 2 verschillende smaken naast elkaar (zie LINK).
Wat me opviel is dat de rub veel impact kan hebben op de droogheid van de spareribs.
Kwaliteit vlees (en soort vlees) is ook van belang.

Als eindresultaat inderdaad een bite en dat is prima (zeker zoals knakker123 zegt, 99% beter dan de restaurant-spareribs :)).
De volgende keer ga ik ze inpakken en langer door stomen (321) voor een malser resultaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan