BasBQ
Beef en Steak

Het begin is hier....

 
 

AlexG

Tondelzoeker
Berichten
8
Hallo allen!

Begin dit jaar mocht ik een keer mee naar een Weber Academy workshop. Dit was een ongelooflijke ervaring! Helaas was dit een 'Niveau 2' workshop en kwamen niet de basisprincipes aan de orde. Met mijn werkgever dan maar een leuke Basic Niveau 1 workshop voor het bedrijf gepland. Door Corona werd deze (uiteraard) afgezegd en verschoven, maar wat nu?!? De ervaring smaakte naar meer! Wat wel verteld werd tijdens de workshop is dat de Nederlander kampioen is in het cremeren van vlees op de barbecue... Eeeeeuuuuuhhhhh.... Ja.... Dat herken ik wel in mijzelf :( (wel lastig voor een man om toe te geven)

Dan maar gaan lezen, zoeken, lezen, door de bomen het bos niet meer zien, lezen, zuchten, lezen, filmpjes kijken!, nog meer lezen. Uiteindelijk een artikel gevonden hier op het forum waarin stond: Gewoon beginnen en uitproberen! Dat moeten we dan maar doen....
Wat hebben we nodig:
- Barbecue: Check! Mijn Weber Original Kettle 57 cm (bouwjaar 2007) maar eens uit de schuur gehaald
- ?
- ?
- ?
Nog maar meer lezen dan......

Belangrijkste lijkt (buiten het genot van het bereiden en het eten) lijkt dan toch de temperatuur. Mijn Kettle heeft geen meter op de deksel (gingen toen natuurlijk niet te duur doen met aanschaffen). Genoeg sites gevonden met handleidingen om een goedkope meter te monteren, maar ook meer dan genoeg sites gevonden waar werd aangegeven, dat de temperatuur op zo'n deksel thermometer nog wel eens afwijkt van de werkelijke temperatuur en je hebt alsnog geen meter voor het vlees. Toch maar zoeken naar een goede, maar zeker niet te dure, digitale meter. een paar hele leuke sites met goede reviews gevonden voor meters en dan erachter komen, dat mijn 'ideale' thermometer (de HerQs EasyBBQ pro, na review op de site bbq-nl) niet leverbaar is. De Meater+ leek mij een ideale meter, maar het meisje vond dat ik eerst maar zeker moest zijn, dat ik er echt iets mee ga doen en dat hij niet in de kast komt te liggen na 3x gebruiken. Uiteindelijk de Inkbird ibt-6xs aangeschaft. Deze komt woensdag echter pas binnen.

En nu? Ik wil iets doen.... Zaterdag uitgenodigd voor een BBQ-tje bij de schoonfamilie, maar dat vonden we (gezien de drukte) toch niet verstandig. Dan maar zelf iets doen. Zoals gezegd de barbecue uit de schuur gehaald, afgestoft en wat goedkoper supermarkvlees gehaald waaronder 3 kippenribbetjes en 4 wat dikkere drumsticks. Veel gelezen over de indirecte methode en dan toch maar gaan beginnen... De goedkope Action briketten in de starter (ooit een cadeautje geweest) en aan de slag. Helft van het rooster afgeschermd en de hete kolen hierop. Ovenschaaltjes met water op de lege plek, rooster plaatsen en de deksel en dan even wachten op. Het 'simpele' vlees rustig op/bij de kooltjes en de ribbetjes boven het water. Aangezien het een test was voor mijzelf en de thermometer nog niet binnen is maar een simpele oventhermometer gebruikt voor de temperatuur van de ribbetjes en verdomd.... Deze liep langzaam op naar uiteindelijk 70-75 graden. Mijn eerste indirecte brouwsel was een feit en nog goed gelukt ook!
Vanavond de drumstickjes erop (weer met de oventhermometer) en dan het meisje maar eens overtuigen, dat het wel iets gaat worden zo :)

Volgende stap: Arsenaal rustig uitbreiden met een paar mooie boeken met tips en recepten (Het Vuur de Baas is onderweg voor Vaderdag), pannen en schalen en overstappen op kokosbriketten (ook heel veel over gelezen, maar de stap nooit gezet vanwege de kosten en mijn 'crematie-methode') en uiteraard nog meer lezen en veel filmpjes kijken (en als ik er echt niet meer uitkom hier maar eens een vraag of 2 stellen).

thermometer.png
Ribbetje.png


Warme groet,

Alex
 
Welkom Alex,

Wat een mooie voorstel post is dit, top gedaan.

We zien graag je foto's tegemoet ;)
 
Alex, welkom bij de club en veel plezier met je ontdekkingstocht
 
Welkom bij het genootschap en mooi dat je eerste brouwsel gelukt is. Hopelijk vanavond de 2 ook en kan je je meissie overtuigen dat de tijd van crematie op de Q voorbij is
 
Hey Alex Welkom.
Flinke intro.

De Herqs Easy Pro is ook te koop bij Fonq .
 
Hoi Alex, welkom bij het Genootschap, en bedankt voor je zeer uitgebreide intro.
Ik ben ooit ook begonnen met een weber 57 zonder deksel thermometer, daar heb ik toentertijd een Mod voor gemaakt zodat er wel een thermometer in de dome gestoken kon worden, via 1 van de luchtgaten van de luchtschijf in het deksel.
En ja hij wijkt een graad of +20 af van de temperatuur direct gemeten op het rooster, maar je hebt wel een temperatuur indicatie.
Maar nog 1 nachtje slapen en dan heb je je digitale meter.:);)
 
Hey Alex Welkom.
Flinke intro.

De Herqs Easy Pro is ook te koop bij Fonq .
Bij Fonq staat een levertijd van 1-2 weken (stond er volgens mij vorige week nog niet). Heb dus maar the-next-best-thing besteld. Reviews waren goed hiervan en ik wilde niet langer wachten, het kriebelt al zo lang.....
 
Bij Fonq staat een levertijd van 1-2 weken (stond er volgens mij vorige week nog niet). Heb dus maar the-next-best-thing besteld. Reviews waren goed hiervan en ik wilde niet langer wachten, het kriebelt al zo lang.....
Het beste anti kriebelmiddel in deze is...beginnen en smikkelen
 
Welkom hier Alex!
 
Hoi Alex, welkom bij het Genootschap, en bedankt voor je zeer uitgebreide intro.
Ik ben ooit ook begonnen met een weber 57 zonder deksel thermometer, daar heb ik toentertijd een Mod voor gemaakt zodat er wel een thermometer in de dome gestoken kon worden, via 1 van de luchtgaten van de luchtschijf in het deksel.
En ja hij wijkt een graad of +20 af van de temperatuur direct gemeten op het rooster, maar je hebt wel een temperatuur indicatie.
Maar nog 1 nachtje slapen en dan heb je je digitale meter.:);)
Ey Ewald,
Hoe ziet die mod eruit... ben wel benieuwd. Ben namelijk nog al gek op old skool / zonder electronica etc. Tnx
 
Alex, leuke intro en veel plezier met de bbq!
 
Heel veel plezier hier
 
Leuke modificatie.
 
Hey Alex, veel plezier.
 
Welkom Alex!
 
Terug
Bovenaan Onderaan