BasBQ
Beef en Steak

Het afstellen van mijn HM lukt maar niet..

Astrapowerrr

Tondelzoeker
Berichten
3
beste leden.

ben al enige dagen en al bijna een volledige zak houtskool verder om mijn pid af te stellen.
ik gebruik hierbij de handleiding zoals vastezet op dit forum en begin bij de eerste stap.
het afstellen van P.

ik ben begonnen zoals voorgesteld op de waarde 10. en de rest op 0
daarna wat gaan proberen op 8, 6, 4 en daar begon de bbq wel raar te reageren, maar ga ik vanaf 10 op naar 20 merk ik ook weinig.

en de bbq reageert ook telkens totaal anders en trekt uit eindelijk telkens mijn lijn wel vlak.

wat ik verwacht te zien is bij het verhogen/verlagen van de P waarde dat ik ik in een mooie oscilatie kom maar ik zie alleen maar zaagtand chaos.

iemand enige tips hoe ik dit nu het beste op kan pakken?

alvast bedankt voor de hulp!
 
Het is alweer een paar maand terug, maar heb je toevallig nog trendjes(grafieken) van de gemeten temperaturen en de daarbij ingestelde P factor?
Eigenlijk heb ik een beetje meer info nodig, maar klopt het dat je de zaagtand chaos bij P van 10 en 20 krijgt? Waarschijnlijk reageert je regelaar dan dus te heftig op een offset waardoor de regeling gaat oversturen en je chaos krijgt.

Er even vanuit gaande dat het vlak trekken van je lijn de temperatuur is die onder setpoint zit maar wel stabiel word:
De P actie bepaalt in een regeling hoe heftig er gereageerd word op een offset tussen de ingestelde waarde en de gemeten waarde, stel je de P actie te laag in dan zie je vaak dat het setpoint eigenlijk nooit gehaald word.
Heb je bij een P van 8, 6 of 4 ook het effect gehad dat je een keer een overshoot en daarna een undershoot en dat daarna de temperatuur onder setpoint blijft?
mocht dit het geval zijn dan zou je kunnen proberen een I actie in te gaan stellen, ik zou eerst eens met 60 beginnen.

De I actie of I tijd, is een tijd in secondes die de output laat regaren op de offset, hoe kleiner de I tijd hoe sneller de regeling reageert, zet de I tijd vooral niet te laag dan loop je het risico dat de regeling in oscillatie raakt. Met een ingestelde I tijd zou de regeling richting het setpoint moeten gaan regelen.
Mocht het nu nog steeds goed gaan kun je beginnen de D tijd te gaan verhogen, doe dit in kleine stapjes begin met 5, de actie zorgt een demping als je temperatuur iets boven je setpoint zit zal de regeling al beginnen in te grijpen en de output omhoog sturen, hoe hoger de D actie hoe sterker het effect. Op de site van Jumo(zie link verderop) staan ook grafieken van hoe regelingen met de hoge of te lage waardes er uizien.

Mocht je bovenstaand al geprobeerd hebben kun je ook via de stap respons gaan berekenen hoe je instellingen moeten staan.op de site van Jumo staat beschreven hoe je dit kunt doen https://www.jumo.nl/web/services/faq/controller/pid-controller#watiseenpidregelaar.
je zorgt dan dat je bbq wanneer deze is opgewarmd met een sturing van 20% op een tempratuur van 100 graden zit, vervolgens output naar 40% brengen en dan kijken waar de tempratuur stabiel word.

Als je de mogelijkheid hebt is het misschien handig om de tempratuur te loggen en de settings die in de regelaar staan op te schrijven.
om "snel" te kunnen zien of je wijzigingen in je regelaar het gewenste effect hebben kun je het setpoint met 10 graden omhoog of naar beneden brengen dan kun je dan mooi zien hoe de regeling reageert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan