BasBQ
Beef en Steak

Hert met Massamancurry uit de DO

 
 
 
 

PH met een F

Pitmaster
Berichten
516
Het is weer de tijd van het jaar voor de dutch oven, in mijn ogen.

Vandaag op het menu: hert met warme massaman curry.

Ik begin met de curry pasta.
Het is een hele lijst ingredienten, maar de smaak is heerlijk. Ik heb even getwijfeld of ik een kant en klare mee zou nemen uit de supermarkt, maar neh, vandaag niet.

voor de currypasta
1 citroengras
1 rode peper
2 sjalotten
5 tenen knoflook
ongeveer drie cm galangal
1 tl kruidnagel
iets minder dan 1tl komijn
snufje nootmuskaat
1/2 tl foelie
1 tl korianderzaad
1/2 tl kardemom
1/2 tl kaneel

voor de rest
200 ml kalfsfond (dat had ik toevallig nog staan)
400 ml kokosmelk
2 el suiker
1 el vissaus
1 dikke tl tamarindepasta
kaneelstokje
1 steranijs
1 dikke el pindakaas

aromaten.jpg

op de foto nog wat limoenblaadjes, maar die heb ik er uit gelaten

Normaal gesproken gaat door de massaman curry aardappel en natuurlijk vlees, maar ik wil t graag als een soort van saus serveren bij het hert. Deze dingen laat ik dus vandaag achterwege.
Terwijl de BBQ op temperatuur staat te komen zet ik de gietijzeren plaat er vast even op om met een brander de chili, galangal, knoflook en sjalot een beetje zwart te blakeren. Dat geeft een heerlijk extra smaakje aan de curry. De zaadjes heb ik uit de peper gehaald.

zwart blakeren.jpg

peper.gif

Van het citroengras gebruik ik alleen het witte, binnenste deel, maar de stukken die ik er af snij gooi ik in de pan met wat kalfsfond om daar wat extra smaak aan te geven terwijl dat wat staat in te koken. Dat kan ook mooi op de Q.
De droge kruiden toast ik kort in een droge hete pan .
Alles daarna mooi in de blender tot een fijne pasta.
droge kruiden.jpg


De pasta gaat in de DO op de bbq om even lekker te pruttelen tot al het vocht verdampt is. Daarna gooi ik er de kokosmelk, de kalfsfond, het kaneelstokje en de steranijs bij in en breng het op smaak met de vissaus, tamarindepasta en suiker. Dat alles mag lekker een tijdje pruttelen op de Q. (ik heb t drie kwartier laten staan) Ik miste nog een dimensie in de smaak toen ik het proefde. Een dikke lepel pindakaas was de oplossing. Als je een massaman curry in Thailand eet, zit er ook altijd pinda overheen. Niet voor niets dus!

pasta en fond.jpg


curry.jpg


In de tussentijd heb ik wat rode ui ingemaakt met 100 ml azijn, 100 ml water, peperkorrels, kardemompeulen, steranijs en suiker. Dat is straks lekker fris er bij.

De herten bovenbil heb ik met zout en peper er overheen simpel gehouden. Direct boven de kolen voor een mooi korstje tot een kerntemperatuur van 47 graden.
Tijdens het rusten daarna steeg de temperatuur door tot 52.

hert op Q.jpg


We hebben t opgegeten met lekker wat jasmijnrijst en bonen er naast. De combi van de curry met het vlees is erg mooi. Zet 'm op je to-Q lijst zou ik zeggen😉

bordje.jpg
 
Niets mis mee. Lust ik wel.
Tip opgevolgd.
 
Dit is een prachtig recept, gaat zeker op de to-Q lijst.
 
Heerlijk bordje, bedankt voor het delen.
 
De presentatie van je is weer geweldig. Het ziet er bovendien zeer smaakvol uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan