Beef en Steak

Herfst BBQ: Een kamado Joe vol MOINK Balls en gevulde ossenhaasrollade

Cédric12345

Sprokkelaar
Sinds kort prijkt er een prachtige Kamado Joe in onze tuin, en sindsdien kan ik alleen maar denken aan al het lekkers dat ik ermee kan maken. Afgelopen zaterdag kwam de schoonfamilie op bezoek, en dat was hét perfecte moment om de BBQ aan te steken. Wat volgde was een dag vol heerlijke geuren, fijne gesprekken en een menu waar iedereen heeft van genoten

Het Begin: MOINK Balls als Aperitief

We trapten de middag af met het maken van moinkballs, een eenvoudige maar onweerstaanbare BBQ-klassieker. Met lekker gehakt van de lokale slager, wat kruiden, en een spekje eromheen, tover je in een handomdraai iets bijzonders op tafel.

Terwijl de BBQ op temperatuur kwam, maakten we een korte wandeling door het dorp. Een frisse neus en wat vitamine D doen wonderen voordat je aan een avond vol lekker eten begint.

Eenmaal thuis gingen de MOINK Balls op de BBQ, met een stukje kersenhout voor een subtiele rooksmaak. Bij een temperatuur van 120°C mochten ze een dik half uur rustig roken. Toen ze een kerntemperatuur van 55°C bereikten, kregen ze een laagje BBQ-saus, waarna ze nog een kwartiertje mochten karamelliseren. Het resultaat? 21 kleine smaakbommetjes die in een mum van tijd verdwenen waren. Voor je het weet, waren ze allemaal op.

1000022942.jpg
1000022943.jpg
1000022954.jpg

---

Het Hoofdgerecht: Ossenhaasrollade met een Twist

Het hoofdgerecht was een ossenhaasrollade met groentjes, kroketten en appelmoes. Ik had een prachtige ossenhaas gescoord via een online aanbieding van beef en steak en besloot er iets bijzonders mee te doen.

De ossenhaas werd doormidden gesneden en ingesmeerd met groene pesto.
Ding dong, oei daar ging de bel al, toch iets te laat aan de voorbereiding begonnen. Maar anderzijds konden ze wel meevolgen hoe ik de rollade klaar maakte.
Vervolgens kwamen de lagen: parmaham, mozzarella, en Parmezaanse kaas. Eenmaal opgerold en stevig vastgebonden met keukentouw, was hij klaar voor de BBQ.
1000022946.jpg
1000022948.jpg
1000022951.jpg
1000022953.jpg

Ondertussen zorgde mijn souschef (lees: mijn vriendin) voor de groentjes, die in papillot werden verpakt.

Tijd voor het hoofdgerecht, de rollade gaat de bbq op aan een indirecte temperatuur van 130°C. Ook de speksteen leg ik al boven de heat deflectors zodat deze mee kan opwarmen. Oei, het rookhout vergeten. Het vlees terug kort van de bbq af, en 2 chunks kersenhout op de kolen gooien en het vlees mag er weer op. Een kwartiertje later gaan de papillotjes er ook mee op.
1000022956.jpg

Na 45 minuten had de rollade een kerntemperatuur van 50°C bereikt, en werd het tijd voor de grote finale: de reverse sear. Eens alles lekker heet is, gaat de rollade op de speksteen voor een mooie sear.
Wat niet zo evident was, was om het vlees op het juiste moment eraf te halen. Vermits het vlees middenin ook nog vulling had, was ik niet zeker wat de temperatuur van het vlees errond was. De verschillende meetpunten op de meater gaven dan ook verschillende temperaturen aan. Dan maar op gevoel de ossenhaas van de bbq gehaald.

Het resultaat? Een prachtige ossenhaas die iedereen tevreden stelde. Rosé in het midden voor de liefhebbers, en perfect gaar aan de uiteinden voor wie daar de voorkeur aan gaf. En eerlijk, is er iets beters dan een subtiele rooksmaak in een perfect stukje vlees?

1000022959.jpg
1000022992.jpg
1000022977.jpg
1000022960.jpg

---

Het Sluitstuk: Tiramisu als Dessert

Geen menu is compleet zonder dessert. Deze keer kwam het toetje niet van de BBQ, maar was het een heerlijke tiramisu, liefdevol gemaakt door mijn vriendin. Het perfecte zoete einde om de laatste gaatjes te vullen.

1000022971.jpg

---

Een Kleine Domper: Gebroken Speksteen

De volgende ochtend ontdekte ik tot mijn verbazing dat de speksteen van de Kamado Joe in tweeën was gebarsten. Gelukkig bood de klantenservice direct een oplossing: een nieuwe speksteen is onderweg. Topservice van Kamado Joe! ( Voor de geïnteresseerden, meer info hierover in mijn aparte post in de rookkamer)

Een Nieuwe Favoriet

Het was een geslaagde avond vol BBQ-genot. De ossenhaas komt zeker snel weer op het menu, en ondertussen droom ik al van de volgende gerechten die ik op de Kamado Joe kan proberen. Want eerlijk is eerlijk: een beetje kou houdt een echte BBQ-liefhebber niet tegen.

Happy winter grilling!

Laatst bewerkt:
Ziet er goed allemaal 👍🏻😋.

Lekkere gerechten en een mooie reortage! Ik krijg zin om mijn tanden erin te zetten, maar ik zit in de wachtkamer van de tandarts. 😂

Lekker hoor!! een oplossing voor het vergeten rookhout.. ik leg de chuncks ook nog wel eens in de aslade. soms even vast een beetje aansteken dan roken zo ook prima en hoef je niet de hele opstelling te verwijderen

Nou VOL...? Mooie balletjes hoor!

Wow, dat ziet er geweldig uit.

Maar het zijn pas echte MOINK balls als het goed schrijft met alleen hoofdletters 😉.

Wat ziet dat er allemaal heerlijk uit en bedankt voor de inspiratie voor wat betreft de ossenhaas :) :cool:

Lekker bezig geweest!

Hier binnekort ook maar weer een keer een lading MOINK Balls maken, ga ze dan bereiden op een poffertjespan, keertje proberen mijn dochter heeft de interesse gewekt

Op deze manier komt je schoonfamilie waarschijnlijk elke week wel eten!! Ziet er allemaal echt heerlijk uit!!

Terug
Bovenaan Onderaan