BasBQ
Beef en Steak

Help spareribs!

 

Chrisje72

Sprokkelaar
Berichten
46
Vandaag voor de 2e keer spareribs volgens 321 proberen te maken. Heb de wekker op 2.5 uur gezet, daarvan is nog 40 min over een zeer zien er nu zo uit. Moet ik al gaan inpakken?
d26d8e0fc5395f90e1a09663c76a45e8.jpg
 
Zou ik wel doen, en dan niet te lang, ze zijn nu eigenlijk al gaar zou ik zeggen.
 
Tnx ik had ze inderdaad toch maar gelijk ingepakt want de temp was al in de buurt van de 90(voor zover je dat kan meten)
 
Laatst bewerkt:
Waarom heb je ze niet neergelegd? Met 2 racks heb je toch ruimte genoeg en scheelt weer een rekje afwassen.

Wat wat de temperatuur op je rooster? Ik denk hoger dan 120°C.
 
Waarom heb je ze niet neergelegd? Met 2 racks heb je toch ruimte genoeg en scheelt weer een rekje afwassen.

Wat wat de temperatuur op je rooster? Ik denk hoger dan 120°C.
Nou ik was blij dat ik een ikea sparerib rekje gescoord had dus dat moest ik natuurlijk wel gebruiken:)
Ik heb nog geen thermometer op mijn rooster, staat nog op mijn verlanglijstje.
De dome temperatuur was mooi constant een graad of 110/120.
Mogelijk zat er toch te weinig vlees aan?
402e5c599af1a01d643c30e81b3ecefa.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zelfs met weinig vlees had je er met 3 uur op 110-120°C nog niet moeten zijn. Ik denk dat je dome thermometer aardig afwijkt.
 
Toch stond alles bijna dicht.. Zou dat ook aan de kolen kunnen liggen dat het heter wordt? De kolen die ik nu heb staat low en slow op maar ze zijn heel klein. Ik kreeg hem bij het opstoken zelfs niet boven de 180 graden, vermoedelijk teveel as/gruis onderin.
 
In principe moet dat niet uitmaken. Minder zuurstof geeft minder warmte. Maar zolang er onzekere factoren zijn is het gissen.
 
Maar het schrale ribbetje helpt ook niet. Slinken doet het altijd (wat), maar jij bent zomaar 50% kwijt geraakt?
 
Voordat ik poging 3 doe ga ik eerst een thermometer voor mijn rooster kopen. En op zoek naar goed bevleesde ribben.
 
Resultaat ziet er niet verkeerd uit maar is niet wat je wilt denk ik.
Temperatuur lijkt idd te hoog.
Meten is weten .
Deze heb ik nog steeds veel plezier van en kost je financieel ook de kop niet.
e8d9ba046545f22f96eadc671bbd1cc5.jpg


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Resultaat ziet er niet verkeerd uit maar is niet wat je wilt denk ik.
Temperatuur lijkt idd te hoog.
Meten is weten .
Deze heb ik nog steeds veel plezier van en kost je financieel ook de kop niet.
e8d9ba046545f22f96eadc671bbd1cc5.jpg


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Ik heb wel een goeie thermometer maar deze pas in het vlees gestoken na 2 uur en toen zat het al rond de 90. Er was ook weinig vlees toen om het in te steken dus hoe betrouwbaar dat nog was..??
Ben nu aan het kijken naar thermometers die dus ook op het rooster kunnen(of evt met een losse rooster klem) maar de keuze is reuze. Of je ziet bv weer goede reviews bij de thermometer maar slechte bij de bijbehorende app.
Ik hier op het forum wat gekeken en zie dat wifi thermometers toch wel dringend aangeraden worden boven alleen bluetooth. Ik ben op zich wel iemand van de gadgets, maar dan wel van een goede prijs /kwaliteitsverhouding.
 
Voordat ik poging 3 doe ga ik eerst een thermometer voor mijn rooster kopen. En op zoek naar goed bevleesde ribben.
Goed bevleesd of dik bevleesd?
Zelf heb ik de ervaring dat als ik in een hebberige bui ben en voor dik bevleesd ga spijt heb tijdens het eten.
Teveel vlees, eigenlijk te vettig en richting bedtijd nog te druk ben met de spareribs. 🥴
Zullen de meeste hier geen last van hebben, die douwen zo 2 kammen weg. 🙂
 
Het grappige is dat ik zelf helemaal niet zo'n spare rib liefhebber ben. Vooral mijn zoon lust ze graag en besteld ze bij alle thuisbezorgd restaurants die ze hebben. Voor hem zou ik graag eens echt goede ribs willen maken.
Nu vond hij deze eigenlijk ook wat te pittig, ik heb ze met basis bbq rub van Noskos gerubt, maar zal eens gaan zoeken naar een wat minder peperige rub.
 
O die van Noskos vind ik juist wel prima. Niet té uitgesproken, niet zout en ook niet te peperig.
Misschien gebruik ik niet genoeg ? 😏
Sorry Dennis. 😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan