BasBQ
Beef en Steak

Help mijn briketten gaan niet uit!

 
 
 

de volle

Gemarineerd
Berichten
1.052
Ja natuurlijk zijn ze na een tijdje opgebrand ;) . Ik heb een oude weber preformer in gebouwd in een meubel. Werkte al jaren tot volle tevredenheid.
De deksel werd slecht en inmiddels is het handvat er vanaf gebroken (met een beetje hulp) Nieuwe deksel erop en voor de eerste keer geprobeerd met een stukje zalm.
Ja voor een persoon dus ik de ecobrassa briketten in een kleine houtskoolstarter en in een mandje in de ketel. Bij 150 graden de lucht inlaten flink geknepen zalm erin en toen zag ik de temperatuur blijven oplopen tot 250 graden. Nu had dat voor de zalm geen effect want die was snel klaar.
Ik alles afgesloten en na 4 uur was ie nog steeds 150 graden. De briketten moeten dus ergens valse lucht krijgen. Nu heb ik deze preformer al 20 jaar en hij was altijd met een uurtje redelijk afgekoeld en kon de kolen nog een keer gebruiken. Dat is wel prettig als ie soms voor een persoon gebruikt word.
Wat zijn de oplossingen? Vilt, deksel retour? Ander?
 
Vilt zal zeker helpen. Voeg eens rookhout toe, dan zie je precies waar hij lekt
 
Ja dat ga ik doen. Alleen de buren zijn er niet zo blij mee. Ik heb daarmee een prima contact. Dus ik nodig ze maar uit voor een BBQ feestje. Dubbelslag zullen we maar zeggen.
 
Weber heeft vrij snel gereageerd. Of de deksel vlak is. Nee als ik hem op het betonblad leg is ligt ie links 3mm los en rechts 2 mm. Schijnbaar bekend want bij de mail zat een voorbeeld foto. Ik laat het antwoord hier weten. Ik zit denk ik in de pech jaren eerst 2 keer de everdure defect dan de monolith beschadigd geleverd en nu de weber weer niet goed ik zou er moedeloos van worden.
 
Ik krijg een andere van Weber. Top! Nu hopen we maar dat deze niet meer ovaal is:cry:
Als er nog belangstelling is voor een nieuwe deksel voor de Weber 57 cm zonder handvat en thermometer dan even een PM.
Gratis op te halen maar wel licht ovaal.
 
Aangezien je toch al een nieuwe krijgt en de oude krom is, kun je even redelijk voorzichtig het deksel terugbuigen. Zal de volgende eigenaar ook doen neem ik aan.
 
Ik kon heb terugsturen of weggooien. Een deksel van een ketel terugbuigen. Geef me eens tips?
 
Moeilijk in tekst te zetten, maar hier een poging.
Als je de deksel op een recht oppervlak legt, zie je welke punten (hopelijk recht tegenover elkaar) gapen. Pak deze punten vast met de bovenkant van het deksel naar je toe, dan een beetje buigen als een soort omhelzing, doe het stap voor stap, voorzichtig dus. Het emaille zal een beetje kraken, maar aangezien het zo toch onbruikbaar is, is eventuele kleine schade niet zo erg.
 
Heb jij dat al eens gedaan?
 
De deksel is niet meer beschikbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan