BasBQ
Beef en Steak

HELP 3-2-1 spareribs taai

 
 

Richard

Stoker
Berichten
261
Hallo,

gisteren op mijn verjaardag op de UDS (12) Spareribs gemaakt.
De eerste drie uur in het wel bekende IKEA-rekje op 95 gr
Het tweede deel in de folie met appelsap gestapeld op 110 gr
het derde deel nog ff in het rekje
maar toen ze uit de folie kwamen waren ze nog wat stug en vielen ze niet makkelijk van het bot af. Ze waren taai.
drie weken geleden met 4 ribs in de UDS wel
Hoe kan dit ??

ligt het aan de temp of de hoeveelheid of het stapelen in de folie(per stuk ingepakt)
Ik snap het niet en ik krijg de temp in de UDS slecht geregeld, alle kranen open en maar 95gr ?

Help

Gr RJ
 
nog even wat foto's

in de rub


net er in.

ohja en de UDS


groetjes Richard J
 
Heb je ook een foto van de gestapelde ribbels in de folie? Ik vermoed dat daar het probleem heeft gezeten.
Je hebt ze waarschijnlijk niet ingepakt en in het rek gezet (of naast elkaar) maar ingepakt en op 1 hoop gelegd (netjes efficient gestapeld)? Daardoor werkt het als 1 solide brok ipv meerdere dunne stukjes. De paar die wel (een beetje) mals waren zaten waarschijnlijk aan de buitenkant....
Waarom ik bovenstaande vermoed?
Soortgelijk is mij ook eens overkomen. Gebeurd me niet weer ;)

Ik doe de eerste 3 uurtjes trouwens ook op 110 ;)
 
SilverFox zei:
Heb je ook een foto van de gestapelde ribbels in de folie? Ik vermoed dat daar het probleem heeft gezeten.
Je hebt ze waarschijnlijk niet ingepakt en in het rek gezet (of naast elkaar) maar ingepakt en op 1 hoop gelegd (netjes efficient gestapeld)? Daardoor werkt het als 1 solide brok ipv meerdere dunne stukjes. De paar die wel (een beetje) mals waren zaten waarschijnlijk aan de buitenkant....
Waarom ik bovenstaande vermoed?
Soortgelijk is mij ook eens overkomen. Gebeurd me niet weer ;)

Ik doe de eerste 3 uurtjes trouwens ook op 110 ;)

Ja klopt de eerste 3 uur in t rek en in de folie op een stapel en niet netjes in het rekje terug :(
Ik wilde de eerste drie uur ook op 110 maar de UDS niet :p

Dank
volgende keer maar iets minder ribs en beter de temp regelen.
Dank
 
Als je stapelt, en zeker zoveel, wordt het inderdaad een solide blok. Dan kan het niet lekker stomen.
En die lage temperatuur zorgt ervoor dat het garen langer duurt.
En misschien waren je ribben koud (misschien nog een beetje bevroren zelfs?) uit de koelkast op het rooster? Dan heb je ook al wat in te halen wat temperatuur betreft.

Volgende keer in ieder geval niet stapelen. En proberen die temperatuur hoger te houden (of langer garen). Ribbels mogen ook best iets hoger dan 110 graden......
Met dit weer moet je ook harder stoken vanwege de buiten temperatuur en de wind. Dus voldoende brandstof en ook goede brandstof.

Een goede check of ze mals zijn is het prikken met een sat? prikker.

Maar vooral blijven proberen  :D
 
Met grote hoeveelheden leg ik ze altijd in een grote ikea schaal.
Eerst lag ribs, dan rekje erop, dan weer een laag ribs (als het moet nog een lag er dwars op). Vocht erbij en afdekken met alufolie. Gaat tot nu toe altijd prima.
 
Ik doe ze ook wel eens, net als McPeet in een  Ikea schaal... die heb je waarschijnlijk ook wel, en dan redelijk ruim allemaal samen met een flinke scheut appelsap.
Als je ze in de folie doet,  4 stuks  2 x 2 op elkaar inpakken, wel zorgen bij beide methoden dat het pak goed dicht is. temperatuur maakt niet zoveel uit 110 of 140 whatever, de stoom in de folie wordt toch niet warmer dan 100+ max een paar graden.

Maar ik zie dat je gewoon babybacks hebt, die kan je (als ze niet te dik bevleesd zijn ook) gewoon 4-5 uur op 110 garen....
 
Dank heren dank

We blijven proberen :p :D

Dank
 
Terug
Bovenaan Onderaan