Beef en Steak

Hellup :-O

• Onderwerp starter Onderwerp starter Duvel from Delft
  • Startdatum Startdatum
D

Duvel from Delft

Gast
Ik ook altijd met mn grote mond...

Het is zomer mensen, je zit op een terras en hebt het over...lekker eten en drinken en dat het al weer zo lang geleden is..dus 2 vrienden van me nodigen zichzelf spontaan uit om bij mij in Delft te BBQ'en. Helemaal leuk natuurlijk!
Maar ja, 4 man is dan ook weer zo kaal...dus dan is het leuk om nog wat mensen te vragen...en als we dan toch bezig zijn, wat mensen van werk erbij want dan weten die ook hoe leuk mijn vrienden zijn, want dat zijn ze echt namelijk ;)

En joh, het is vakantietijd dus de helft van de mensen die je uitnodigt is er toch niet en van de andere helft die w?l in NL is heeft weer de helft een goede smoes of gewoon geen zin...
Maar uhm, nou blijkt dus dat volgend weekend ruim 40 man komt!
Oops.

OK, de gear is te fixen, en een partytent enzo gaat ook nog wel lukken.
Iedereen is onder de 55 dus zou moeten kunnen blijven staan :).

Maar wat geef je zo veel man te eten/drinken
Uiteraard zorg je voor voldoende koud bier en misschien wat wijn. Dan spa rood/cola.

bijhappies
- Vers brood, kruidenboter, verschillende dipjes (verse humus, tzatziki, aioli, enz)
- couscous salade, een groene bladsalade, vers gemaakte aardappelsalade (zag hier op de site al een lekker recept waarvoor dank!)

Voor de vegetariers
wat denken jullie van een mooi groot stuk camembert in zo'n houten bakje? grillen? (idd kaasfondue)
en dan gegrilde maiskolf, gevulde Portobello, en geroosterde plakken aubergine en courgette.
Alles uiteraard stevig in de knoflook gezet maar dat spreekt voor zich  :D

Qua vis
- 2 mooie zalmzijdes van total ca 3,5 kg, idee is om ze op houten plankjes op de BBQ te gooien....
zou ik dat kunnen kruiden en meteen op de Q of moet dat eerst (zoals hier ergens gelezen) 24 u pekelen?
- 3 kg grote gamba's

Qua vlees
- babyribs (moet ik nog halen, iemand tip hoeveel?)
- PP? of een mooi stuk contrafilet? te veel keus :(
Maar jullie hebben er verstand van mensen!  B-)  wat raden jullie  aan?
Liever zou ik 1 mooi stuk maken dan 5 kilo kippedijtjes tot satay verwerken...

Qua toet
Mocht er nog ruimte zijn dan zouden we ananas (met rum en basterdsuiker) kunnen grillen...beetje ijs erbij klaar!
Of natuurlijk bananen in de schil met een stuk chocola (en ach die fles rum staat er dan toch naast...)

Maar goed, ik hoop dat jullie mijn smeekbede begrijpen  :D.
De broek die ik aangetrokken heb is ietwat aan de grote kant dus jullie welgemeend  kommentaar en uiteraard ook de nodige opmerkingen (JAAAA, dit heb ik alleen aan mezelf te danken  :) maar het is altijd zo gezellig!) stel ik heel erg op prijs!

Normaal gesproken is een feestje al geslaagd met bier en chips, je komt overall mee weg als de muziek maar goed is en er is voldoende koud bier aanwezig is. Maar ik wil nu wel een beetje uitpakken dus als je een tip voor me hebt dan houd ik me aanbevolen :D.

Duvel uit Delft

Zalm van de plank, lekker! Beetje insmeren met mosterd, basterd suiker erop en gaan. Kerntemp erin, hoppa!
Pulled pork; relatief weinig werk voor veel opbrengst en kun je laten rusten voor het pullen. Kan gerust enkele uren rusten mits je het goed inpakt.

Kies vooral voor wat minder dingen die je top maakt, dan veel dingen die zo zo zijn. Probeer veel vooraf te maken. Maak je baby backs met 321, doe dan de 3 en 2 eerder (dag eerder ofzo) en de 1 op het moment zelf.
Goede voorbereiding maakt alles makkelijker, evenals een extra hulpje ;)
Have fun!

bijhapjes: lekkere salades (zie ook bij recepten coleslaw van Dominique. AANRADER!!!) Deze salades al een dag van tevoren maken

vegetarisch: die zullen er niet teveel zijn lijkt me. Leuk is misschien om een gevulde avocado te maken? Avocado halveren, beetje uitlepelen, kruiden en pezo, eitje erin en op de q tot het ei gestold is. Heerlijk!!!

vlees: MOINKS en PP. PP kan je een dag van tevoren maken en dan opwarmen in de magnetron. Dan heb je daar op die dag geen omkijken naar. Maak ruim voldoende. Wat je overhoud aan PP kan je voor jezelf lekker invriezen.

vis: zalm vd plank.

toetje: koop een paar dozen met diverse ijsjes. Veel honger zal er niet meer zijn en scheelt jou bergen met werk.

En inderdaad: niet teveel variatie. Maak enkele gerechten en focus jezelf daarop. Maak het ook jezelf makkelijk. Heb laatst ook een feestje gehad, en bewust de salades en PP een dag van tevoren gemaakt. Hoefde ik op de dag zelf alleen de MOINKS te maken (die lagen er al een half uurtje op toen de eerste visite kwam). Alles geserveerd met broodjes/stokbrook/etc en een ijsje toe. Zo had ik zelf ook nog tijd om met de gasten te praten. Voor de kids (en de liefhebber) hier en daar schaaltjes met chips en nootjes e.d..

Succes met je feest en goed weer gewenst.

Silverfox en Ridevi71 +1

Zoveel mogelijk van tevoren maken;
2 procureurs voor PP, lekker op een broodje met coleslaw
Ribs, 3-2 de dag ervoor, opwarmen (1) op de dag zelf. 1 slab/3 ? 4 personen
Zalm en kippendijen doen het altijd goed. Dijen kruiden en opgerold indirect bereiden.
Dessert voor 40 man zou ik niet te moeilijk maken, gegrilde ananas of perzik met een bolletje ijs is goed te doen.

Succes!

Terug
Bovenaan Onderaan