BasBQ
Beef en Steak

Hele sukade gesplitst en als steak gegrild

 

2dehans

Kooltjesharker
Berichten
148
Bij de groothandel een stuk buikspek gehaald (reeds gepost) en een hele sukade. Slager gaf aan dat je daar ook mooi beef burned ends van kon maken maar als op het forum dat je hem ook kon splitsen en als steak af kon grillen.
Nou dat splitsen viel toch tegen.. Het opzoeken van die dikke zeen en die volgen zodat er 2 grote lappen vlees overbleven is niet gelukt.

Kwam uit op wat dunnere losse stukken en voor mn gevoel naar verhouding veel " bouillon vlees :). )

Aardappeltjes in het mandje aan het spit en 45 laten draaien. Daarna de broccoli op het rooster gevolgd door sukade steaks op gietijzeren rooster.
Dat ging schoon op! Iedereen enthousiast en leuk om te maken.
<< Wat ik zelf nog lastig vind is dat als je het vlees laat rusten het qua mondgevoel toch wel veel afkoelt.. Ik wil ook niet te hoeven blazen :sneaky: maar voelt toch een beetje koud aan.>> Iemand een suggestie hoe dit te ondervangen?
Al met al een succes!
2023 lekker begonnen als zeg ik het zelf 😜

25OGRagHRpeh%jqZzajP%g.jpg


IrqBls42SDuSDhxOXRwpwg.jpg


L2vejQWZTT2BA8QODwyWuw.jpg


vWzoNd6rQG+CO6rJSYFNdQ.jpg
 
Verplaatst naar de Rookkamer, zoals de titel van het forum onderdeel H&F en L&S duidelijk aangeeft is een foto van het gerecht op de BBQ verplicht.
 
Verplaatst naar de Rookkamer, zoals de titel van het forum onderdeel H&F en L&S duidelijk aangeeft is een foto van het gerecht op de BBQ verplicht.
Sorry… won’t happen again 🫣
 
<< Wat ik zelf nog lastig vind is dat als je het vlees laat rusten het qua mondgevoel toch wel veel afkoelt.. Ik wil ook niet te hoeven blazen :sneaky: maar voelt toch een beetje koud aan.>> Iemand een suggestie hoe dit te ondervangen?
Bord dan wel ovenschaal (naar gelang hoeveelheid) verwarmen, bijvoorbeeld in de magnetron, daar het vlees (afgedekt) op laten rusten.
Je maaltijd serveren op een opgewarmd bord helpt ook.

Als je een oven hebt die je kan verwarmen tot onder doeltemperatuur intern (zeg 40 graden als doeltemp intern 54 graden is), zou je het daar ook in moeten kunnen laten rusten.
Er zijn niet veel ovens die dit kunnen :ROFLMAO:
 
Mooi dat je dat splitsen gedaan hebt. Ik merkte dat je je mes prima kan laten begeleiden door de zeen. Ondanks een vlijmscherp mes, kom je daar mits je je mes goed kantelt niet zomaar doorheen.

Wat betreft de warmte van je vlees. Ik warm meestal mijn snijplank boven de bbq een klein beetje op. Gooi dan wat alufoli heel los erover.

Tegen de tijd dat ik binnen ben en het overige eten serveer snij ik de eerste stukken vlees. Nooit last van leegloop en nog warm zat. Denk zelf dat dat erg persoonlijk is.
 
Was een beetje een “slappe” sukade vond ik. Vlees prima maar vind het lastig die zeen goed te vinden zoals op div video’s staat. Maar gewoon blijven oefenen en bbq-en 😂 was nl erg lekker.

De plank/ bord ff voorverwarmen is een goed idee! Gaan we proberen.
 
Het ziet er lekker uit. Kon de slager de zeen er niet uithalen voor je?
 
Het ziet er lekker uit. Kon de slager de zeen er niet uithalen voor je?
Sukade zo kopen zijn de kosten /kg veel goedkoper dan een zogenaamde "flat steak", lees gesplitste sukade. Van +-10/15 euro de kg naar zeker 30 euro plus de kg. Dan zal iig de prijs wel wat omhoog gaan.

Ik had laatst ook voor het eerste sukade gesplitst, de 2de zeen lag wat verdraaid tov de steak. De eerste zeen had ik er redelijk makkelijk, maar de tweede echt met incisies bezig geweest. Was wel ff spannend met een mooie black angus sukade kan ik je vertellen. Maar ongekend resultaat😋

Nu ik eraan terug denk lup ut water mij alweer stief in de b*k 🙈😅🤣

Tevens qua meswerk lekker oefenen, zo leren we elke dag. Kalfswangen kan je btw ook leuk mee oefenen en heerlijke gerechten mee maken👌🏽
 
Als ik bij mijn slager, in de Hanos, vraag om het te splitsen dan kost dat niets extra.
 
Ik was bij de Sligro... Ik denk dat ze het wel willen doen maar ik vind het ook wel een experience en maakt het hele BBQ-en wel een beleving.
Ander mooi punt is dat dit stuk vlees niet de hele wereld kost.. dus leuk om te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan