BasBQ
Beef en Steak

Heerlijke makrelen

 
 
 

dennisb

Stoker
Berichten
481
Vorige week tijdens m'n weekje vrij een moment gepakt om een zelf makreel te roken. Wel vaker samen gedaan in een grotere rookoven, maar niet zelf thuis op m'n Weber. En ik moet zeggen dat dit goed ging. Je kan niet flinke aantallen roken, maar een enkele gaat wel.
Ik heb de makrelen 1,5 uur laten pekelen.
Hierna flink laten drogen, ik hoor m'n pa nog zeggen dat de huid als papier moet aanvoelen, maar dit lukte mij niet ivm tijd.
Eenmaal op de Q met een aantal kolen tegen de vergiet met eikenmot kwam de temperatuur op 80 graden. Het hoogste dat de Q is geweest is 82 graden. Hier was ik blij mee, want uitschieters laten de huid scheuren. Eenmaal gaar wat kolen in het vergiet gedaan voor de rook. Na twee uur roken de vis eruit gehaald en in kranten gewikkeld.
yre7e6an.jpg
agazy8e7.jpg
e3e5anat.jpg
uma9a4a5.jpg
pa7yje9e.jpg
emubynyp.jpg


De smaak was licht van de rook en gelukkig helemaal niet droog! Dit ga ik zeker herhalen en iets langer doorroken.
 
Nice!
 
Ja h?h? In een Katwijkse courant kan de vis niet mislukken. :)
 
Mooi hoor. Wat voor een vergiet gebruik je daar?
 
Vergiet heb ik ook. Gekocht bij de Lidl
 
Wat staat mijn rookkast ineens hoopvol naar me te kijken.... :)

Makrelen! Hier ook nog hoog op de rooklijst, maar helaas nog niets van terechtgekomen.

Zien er puik uit!
 
netjes hoor, ziet er prima uit
 
Alweer vis!! Kwijl kwijl!!
 
Mooie makreeltjes hoor!
 
Dat ziet er prima uit Dennis! Heeft je pa ze nog gekeurd?
 
Pa heeft ze niet gekeurd, die heeft ze al wekelijks zelf. Dus de achterbuurman laten proeven.
 
Mooie visjes!!
 
De visjes zelf gevangen of ingekocht bij de vis boer? En waar let je dan op i.v.m. de versheid
 
De visjes zelf gevangen of ingekocht bij de vis boer? En waar let je dan op i.v.m. de versheid
 
KoKandre zei:
De visjes zelf gevangen of ingekocht bij de vis boer? En waar let je dan op i.v.m. de versheid

Ik vis wel regelmatig maar heb deze vissen via via ;)
Ik heb vis uit de vriezer waar ze ook al een  tijdje lagen. Wanneer ik vis koop let ik nergens op (misschien de lucht alleen), je verwacht dat de vis die je aangeboden krijgt gewoon goed is. Maar kieuwen moeten rood zijn en de ogen helder, dan is deze vers.
 
visje ziet er lekker uit jammer van dat krantje
 
ziet er erg lekker uit...beter gelukt dan de mijne...ik had moeite met de temp.  welke pekel gebruik je en met hoeveel kooltjes ben je begonnen en heb je er nog wat toe gevoegd?  B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan