BasBQ
Beef en Steak

Heeft iemand ervaring met cocos briketten op een BGE.

  • Onderwerp starter Bart Veldman
  • Startdatum
B

Bart Veldman

Gast
Een vraag,  heeft iemand ervaring met cocos  of gewone briketten op een kamado BBQ (heb zelf een BGE), goede houtskool moeilijk te krijgen of heel duur.
Door BGE wordt geadviseerd om houtskool te gebruiken, misschien iemand andere ervaringen.

 
Veel brikettensoorten geven veel meer as dan houtskool en dan blokkeert de lucht toevoer.
Maar er zijn wel briketten die werken. Ik heb het uit koolnood ook wel eens met kokos briketten gedaan, maar gaf inderdaad erg veel as.

De echte vraag is natuurlijk waarom je het moet willen. Het voegt niks toe en is alleen maar lastig. Voor mij is het dus echt een noodoplossing.
 
Bart Veldman zei:
goede houtskool moeilijk te krijgen of heel duur.

Met zo'n mooi apparaat als een BGE wil je toch optimaal kunnen presteren?
Dan ga je toch niet zitten piepen dat houtskool te duur is?

Kijk eens bij de forumsponsoren bovenaan deze pagina voor prima aankopen!
 
Duur is maar relatief. Van Houtskool gebruik ik maar een beetje. Kokosbriketten in de weber gaan een stuk harder en geven veel as in je Kamado.
 
Houtskool duur? Heb 1x 8 euro betaald voor 3kg flamy kokosbriketten, om te proberen. Die kiloprijs ben ik voor houtskool nog niet tegengekomen?
Maar op zich wel interessant. Als het goedkoper kan met vergelijkbare kwaliteit, is het altijd goed!
 
Als je goede houtskool gebruikt dan kun je daar ook wel even van genieten.
Dus in verhouding is het helemaal niet duur.
Op 1 laag houtskool kun je diversen keren bbq-en...
En ik doe best lang met een zak van 15 kg.
Ikzelf gebruik de black ranch uit Argentini?. Ik ben er blij mee.
 
Bedankt voor de reacties. Ik woon namelijk niet in Nederland, maar in Noorwegen, goede kolen hier moeilijk te krijgen of heel duur ivm transport kosten etc. Briketten veel makkelijker te krijgen.
 
Ahaa... dat scheelt een slok op een borrel en is best heel relevant!

Mijn zus woont in Zweden en daar is houtskool vreemd genoeg ook lastig te krijgen (buiten 'het seizoen') vooral omdat er door de Zweden heel veel hout wordt gestookt in de huizen. Kun je zelf niet aan de gang met hout en hete sintels maken? Hout is namelijk vaak erg goedkoop en makkelijk te krijgen daar. In Noorwegen ook neem ik aan?

Ken je in Noorwegen meer BBQ-ers? Dan is er wellicht een gezamenlijke inkoop mogelijk?

Succes!
 
In Noorwegen is niet alleen de houtskool duur, maar ongeveer alles
 
Bier is ook duur daar...  :p
 
Onherbergzaam land, houtskool en bier onbetaalbaar,  hoe kan een mens daar leven

Gelukkig zijn de salarissen daar ook wat hoger, naar het schijnt.
 
Houtskool is niet heel moeilijk te maken als je genoeg hout voorhanden hebt.
Je moet plek hebben voor een mooi fikkie en een flinke vuurton, maar het kan ook met twee tonnetjes in elkaar. Klik hier maar eens: http://nl.wikihow.com/Zo-maak-je-zelf-houtskool
 
El Fumarole zei:
Houtskool is niet heel moeilijk te maken als je genoeg hout voorhanden hebt.
Je moet plek hebben voor een mooi fikkie en een flinke vuurton, maar het kan ook met twee tonnetjes in elkaar. Klik hier maar eens: http://nl.wikihow.com/Zo-maak-je-zelf-houtskool
Wat een cool linkje, ik denk alleen dat ik hier geen vrienden mee ga maken bij de buren  :p
 
structor zei:
El Fumarole zei:
Houtskool is niet heel moeilijk te maken als je genoeg hout voorhanden hebt.
Je moet plek hebben voor een mooi fikkie en een flinke vuurton, maar het kan ook met twee tonnetjes in elkaar. Klik hier maar eens: http://nl.wikihow.com/Zo-maak-je-zelf-houtskool
Wat een cool linkje, ik denk alleen dat ik hier geen vrienden mee ga maken bij de buren 
Dit kun je alleen doen als je heel vrij woont. In stad of dorp komen ze je lynchen denk ik :)
 
Bart Veldman zei:
in Noorwegen,  kolen  heel duur
Briketten veel makkelijker te krijgen.

denk meer dat oorzaak een integratie  probleempje / bbq aankoop vergissing  is .

of gewoon : dik doun in noorweegse tune....en gewoon domweg dure houtskool stoken in dat eitje zoals voorgeschreven in de handleiding.
en ach waar gaat t over dat eitje is toch een zuinige verbruiker en verstookt maar een 1/2 tot 1 kilo brandstof per 6 uur sessie.
en je bent toch niet uit armoede naar Noorwegen vertrokken  :-O

Tom Hendriks zei:
Op 1 laag houtskool kun je diversen keren bbq-en...
En ik doe best lang met een zak van 15 kg.

ik doe 3 weken met een volle tank diesel ook best wel lang of niet dan :D
maar ffn zonder dollen: want dr zijn geen echte cijfers van hoeveel kilogram brandstof per sessie een bge verbruikt.
ook niet van de uds, daar beiden gesmoord worden na de sessie en de rest voor de volgende sessie is..dus wat is best wel lang?? of achteraf misschien toch wel kort??
:blush:

 
AV zei:
want dr zijn geen echte cijfers van hoeveel kilogram brandstof per sessie een bge verbruikt.
ook niet van de uds, daar beiden gesmoord worden na de sessie en de rest voor de volgende sessie is..dus wat is best wel lang?? of achteraf misschien toch wel kort??
:blush:

Ben laatst bij de WSM vergeten na een sessie de schuiven dicht te zetten. Niet te vaak doen, niet goed voor de voorraad

 
op t end schuiven vergeten te sluiten doe je maar een paar x anders wordt t wel heel duur vlees.
k vraag me nog wel steeds af hoeveel een ei gemiddeld verbruikt.

met mn eigen rvs rookoven doe ik met 15  kwaliteit cocos briketten een sessie van 5 uur tussen 150/100 graden.
heb nu een witte 10 kg zak restaurant kwaliteit voor 12 euro wat bagger is,en ben ik dik 20 stuks nodig voor een zelfde sessie.



 
Terug
Bovenaan Onderaan