BasBQ
Beef en Steak

Heatermeter tuning

 
 

Uranday

Kooltjesharker
Berichten
130
Hi,

Ben nu bezig met mijn heatermeter te tunen voor de Kamado Joe. Ik loop een beetje vast op een schommel. Hij gaat nu steeds omlaag en als het dan eigenlijk te laat is gaat hij vol blazen. Dit zorgt er voor dat ik uiteindelijk weer een overshoot heb..... (zie onderstaande screenshot) Heeft iemand een idee welke setting ik nu moet bijstellen?

72817c831bd8fa584599668ccfe3c1cb.jpg


Mijn settings zijn:
B:0
P:8
I:0.1
D:5

Max fanspeed is 60%

Groet
Patrick
 
Ik zou de bge instellingen uit de handleiding eens proberen.
En de fan speed naar 40%

PrimoXL (?C)       Bias: 4 , P: 1.5 , I: 0.01 , D: 5
BGE-L (?C)          Bias: 4 , P: 5.4 , I: 0.009 , D: 9
WSM 47 (?C)       Bias :10 , P: 1.9 , I: 0.0075 , D: 10

Voor mijn keg gebruik ik

BPID:0 ,12  , 0,004 ,7
Fanspeed :30 %

 
Daar had ik ook aan gedacht, alleen deze instellingen zijn volgens mij voor Celcius en eigenlijk doe ik als in Fahrenheid. (makkelijker met die amerikaanse recepten)

-- Edit
Maar ik zal het eens proberen. Ben nu toch aan het spelen met een niet vleeshoudende bbq ;)
 
Met de settings van de BGE blijf ik het zelfde patroon zien. (ook na een harde clear van bestaande data van de grafiek)
 
wellicht je P wat verlagen?
 
Als je zulke grote overshoots hebt is de P inderdaad te hoog, ik zou de P waarde eerst eens halveren.

Verder helpt het om je bovenste luchtrooster bijna helemaal dicht te zetten, ik zet hem maar op ongeveer 1mm open.
 
Ga ik dat zaterdag (dit keer met pulled pork)  proberen. Als je daarna een waarde veranderd? Moet je dan ook de data resetten of maakt dat niet uit?
 
Hmm Nosmo, Ik heb soms last van het feit dat de temperatuur wat langzaam afkoelt na een overshoot of openen deksel, zou het helpen het bovenste rooster dan wat dichter te zetten?
 
Wat ik nu zie gebeuren. Hij schiet te ver omhoog en stopt dan te veel met blazen. Daardoor zakt hij te veel (vuur stikt) en gaat hij heel hard blazen. Dan is er weer te veel lucht en zo kom ik in deze gekke spiraal. Heb nu de pid setting gezet op de primo.. Dus lage p, wat hogere I.. Dus eerder blazen en meer opbouw... Klopt deze strategie?
 
Hoe heb je de ventilator aan je ei bevestigd? Kan het zijn dat je in de basis te weinig lucht toevoer hebt?
 
Ik ben nu heel blij. Lijkt met de primo settings prima te werken...

Hij zit met het metalen plaatje geklemd op de kamado Joe... Zoals aangegeven overal zeg maar..
 
Nu net even meegekeken maar vind hem zo wel netjes hoor.

een kleine schomeling zou ik me geen zorgen meer om maken.
 
Aan het eind duurde het erg lang. Temperatuur bleek hangen op 87.1 graad. Uiteindelijk besloten de temperatuur op te krikken naar 120 graden.

Waar hebben jullie je pit thermometer aan vast gemaakt. Ik hadden hem nu aan het grillrooster vast gemaakt en heb het idee dat dat misschien net hogere temp geeft dan de dome eigenlijk is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan