BasBQ
Beef en Steak

HeaterMeter 4.0 verslag

 
 

uipko

Pitmaster
Berichten
735
HeaterMeter 4.0
(Lang) voordat ik het genootschap leerde kennen kwam ik een handig apparaatje tegen, een BBQ-controller. Als BBQ-liefhebber en techneut had ik al snel besloten dat z'n apparaat niet mocht ontbreken. Na wat extra zoekwerk kwam ik er al snel achter dat ze niet gratis weggegeven worden. Onder het motto als je het doet moet je het goed doen kwamen de volgende eisen al snel naar boven: minimaal 3 temperatuur probes en wifi.
Tja wat doe je dan als nerd techneut, je gaat opzoek of er ook zelfbouwprojecten zijn. En ja hoor, na wat verder zoeken twee mooie projecten gevonden, namelijk:
Na een hele week iedere avond de threads doorlezen heb ik een keuze gemaakt. Zoals de titel al doet vermoeden is de keuze gevallen op de HeaterMeter (sorry Structor ;). De rede voor deze keuze was:
  • Genootschapcontroller stond nog in de kinderschoenen, de server was op dat moment nog niet in de lucht.
  • Ik wilde niet afhankelijk zijn van een externe server en .NET software draaien wordt hier in huis lastig aangezien ik geen Windows machine heb.
  • Alles in ??n kastje dus ook stand-alone te gebruiken.
Meer info over het Heateremter project is hier te vinden:

Bestellen
Het bestellen was nog heel wat uitzoekwerk. Niet alles was op ??n plek te bestellen en sommige onderdelen waren in backorder (Mouser). Aangezien het een Amerikaans project is, is de bestellijst ook US gebaseerd en is het even puzzelen om de verzendkosten nog enigszins binnen de perken te houden. Ik heb het meeste dubbel besteld. De onderstaande prijzen zijn gebaseerd op de dubbele bestelling met gedeelde verzendkosten.

Ik ben op het volgende uitgekomen:



Bouwen
Helaas geen foto's gemaakt tijdens het bouw proces, dus niet gebeurd ;(.

Gelukkig  staat er op het wiki van de HeaterMeter een zeer uitgebreide beschrijving, zie https://github.com/CapnBry/HeaterMeter/wiki/HeaterMeter-4.0-Assembly

Ik zal binnenkort nog even wat foto's uploaden van de binnenkant van de HeaterMeter.
TODO: foto's uploaden


Installatie
Het installeren is zeer gedetailleerd beschreven op het HeaterMeter wiki, zie https://github.com/CapnBry/HeaterMeter/wiki/HeaterMeter-4.0-Software. Maar voor Linux (en OSX?) gebruikers is het schrijven van de image naar de sdcard anders dan de beschrijving. Er zijn vast wel mooie, grafische, programma's maar het kan ook met eenvoudig command line commando's.
Pak de gedownloade file uit.
Open terminal
Controleer de aanwezige disks zonder dat de sdcard in de computer zit.
Code:
df -h
Stop de sdcard in de sdcard-lezer en kijk welke disk(s) er is bij gekomen.
Code:
df -h
Grote kans dat er iets als  "/dev/mmcblk0p1" of "/dev/sdd1" of "/dev/disk3s1" is bijgekomen. Dit zijn namen van de partitie(s) op de sdcard voor de volgende stappen hebben we de naam van de sdcard zelf nodig. Het laatste gedeelte van de naam is het partitie nummer de rest is de naam van de sdcard dus /dev/mmcblk0p1 wordt /dev/mmcblk0, /dev/sdd1 wordt /dev/sdd en /dev/disk3s1 wordt /dev/disk3. Onthoudt de naam van de sdcard goed, voor dit rest van dit voorbeeld gebruik ik /dev/mmcblk0.
Voordat we iets gaan doen moeten we de partitie unmounten dit kan via de GUI file explorer oid of via de command line
Linux
Code:
sudo umount /dev/mmcblk0p1
OSX
Code:
sudo diskutil unmount /dev/mmcblk0p1

Nu komt het, we gaan de disk image naar de sdcard schrijven. Voor het volgende commando zijn er twee belangrijke argumenten, namelijk:
  • if= dit betekend input file, dit moet dus de gedownloade file zijn (BV: ~/Downloads/openwrt-brcm2708-sdcard-vfat-ext4.img )

  • of= dit betekend output file, dit moet de sdcard naam zijn dus /dev/mmcblk0
LET OP: zorg ervoor dat je de juiste disk naam gebruikt, vul je een verkeerde disk naam in dan kan je zonder pardon je systeemschijf wissen.
Code:
sudo dd bs=1M if=~/Downloads/openwrt-brcm2708-sdcard-vfat-ext4.img of=/dev/mmcblk0
Als je de volgende foutmelding krijgr (dd: bs: illegal numeric value), kan je het volgende proberen, verander bs=1M in bs=1m
Wacht tot dd klaar is, dd geeft geen output zolang er geen fouten zijn. Als dd klaar is moeten we ervoor zorgen dat we de sdcard netjes uit de reader kunnen halen. Dat doen we als volgt:
Linux
Code:
sudo sync
OSX
Code:
sudo diskutil eject /dev/rdisk3
 
Hey, mooi, dank je!!
 
Nice!
Heb mij met mijn twee linker handen nog niet aan zo'n projectje gewaagd, maar hou het wel allemaal in de gaten. En als het een beetje noob-proof is, dan wil ik er ook wel eentje bouwen :D
 
DanBras zei:
Nice!
Heb mij met mijn twee linker handen nog niet aan zo'n projectje gewaagd, maar hou het wel allemaal in de gaten. En als het een beetje noob-proof is, dan wil ik er ook wel eentje bouwen :D

Volgens mij zijn de meeste soldeerbouten prima linkshandig te gebruiken ;) Het project is behoorlijk noob-proof je moet een beetje kunnen solderen en je moet een image op een sdcard kunnen zetten. Voor dat laatste is een redelijke beschrijving en is volgens mij niet veel meer dan juiste programma installeren en wat next, next, next klikken ;)

En als het niet lukt weet ik nog wel een heatermeter "expert" in de buurt ;)
 
Klinkt eenvoudig! Zo niet dan weet ik je te vinden ;)
 
Wie o wie durft de mijn installatie handleiding te testen, Noskos?  :D Ben erg benieuwd of het op OSX goed gaat.
 
Ik ga dat morgen even doen, Ik zie wel een kaart verschijnen als ik de df commandos's geef, /dev/disk4s1 Dat is in de ingebouwde kaartlezer op mijn iMac. Ga even op zoek naar een geschikt kaartje, had nu die uit mijn camera om te testen :D

Zal wel lukken verder ga ik vanuit. Zal het ook wel opschrijven dan kan dat weer bij het Mac verhaal als het werkt (en waarom zou het niet werken).
 
Prijzen toegevoegd aan de bestellijst. De prijzen zijn gebaseerd op een dubbele bestelling met gedeelde verzendkosten.
 
Op de een of andere manier werkte de dd op de mac bij mij dus toch niet. Wellicht iets met de blockgrootte???

Mijn kaartje werd onder windows ook niet lekker herkend, pas nadat ik onderstaand recept had uitgevoerd kon ik met windows op de juiste manier flashes.
Code:
i. Download the SD Association's Formatting Tool1 from
[url]https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/eula_windows/[/url]
ii. Install and run the Formatting Tool on your machine
iii. Set "FORMAT SIZE ADJUSTMENT" option to "ON" in the "Options" menu
iv. Check that the SD card you inserted matches the one selected by the Tool
v. Click the ?Format? button





 
structor zei:
Op de een of andere manier werkte de dd op de mac bij mij dus toch niet. Wellicht iets met de blockgrootte???

Mijn kaartje werd onder windows ook niet lekker herkend, pas nadat ik onderstaand recept had uitgevoerd kon ik met windows op de juiste manier flashes.
Code:
i. Download the SD Association's Formatting Tool1 from
[url]https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/eula_windows/[/url]
ii. Install and run the Formatting Tool on your machine
iii. Set "FORMAT SIZE ADJUSTMENT" option to "ON" in the "Options" menu
iv. Check that the SD card you inserted matches the one selected by the Tool
v. Click the ?Format? button

Hmmm interessant de bs (block size) optie heeft volgens mij alleen te maken met het overzetten van de  data. Een grotere bs gaat sneller.
Maar komt het niet doordat Windows niet om kan gaan met ext4? De boot partitie is vfat maar de andere partitie is (bij mij) ext4.
 
Uipko bedankt voor de lijst :D

hoeveel van die Jacks moet je eigenlijk bestellen?
 
Misschien een rare vraag: is dit ook als geheel te koop? dus gewoon een standaard oplossing? alvast bedankt.
 
Hee dit is een mooie post!
Ook ik ben gezegend met twee linker handen en had in beide handen de soldeerbout verkeerd om.... dus ik doe ff niet mee aan dit project maar wederom een hele mooie bijdrage aan het genootschap!

Super.
 
Terug
Bovenaan Onderaan