BasBQ
Beef en Steak

Hasselback patatjes op de WGA - zonder verbrande onderkant

 
 

diesel4666

Stoker
Berichten
456
BBQ fanaten, ik heb jullie hulp nodig.
Wij eten hier graag hasselback patatjes als side. Komt vooral op tafel als we ribbetjes maken. Koolslaatje erbij en je hebt een zalige maaltijd.
De kamado is bezet met de ribbetjes en dan gebruik ik steevast de wga voor de hasselback patatjes. Helaas hebben deze dikwijls een wat verbrande onderkant.
Eerst gebruikte ik een wegwerpschaal ter grootte van de wga, maar het resultaat was erg verbrand aan de onderkant. Daarna gebruik ik 3 van diezelfde wegwerpschaaltjes in elkaar (met wat lucht tussen) en het resultaat was al iets beter, maar toch... Nog redelijk verbrande onderkant en een hoop afval.

Ik zit nu te denken om een rechthoekige gietijzeren schotel te gebruiken.
Ik zit te kijken naar volgende exemplaren: (kookoppervlak van de wga is 41x25cm)

1)
-> 15x26x5cm (1,5kg)

2) https://www.bol.com/be/nl/p/the-bas...h=pQ9q2bRSfT5cDdSxUHRKQA.4_25.45.ProductTitle
-> 24x32x3cm (5kg)

3) https://www.amazon.com.be/-/en/13-C...mPqogCG2wNzzzsT0Bhl_UwF_yLec25rBoCuqoQAvD_BwE
-> 23x33cm (3,3kg)


Ik vrees dat de eerste optie wat te klein gaat zijn. Optie 3 is de duurste. Optie 2 spreekt me het meeste aan.
Maar: ga ik hiermee de zwarte onderkant kunnen voorkomen? Misschien ook nog wat andere tips? (ik gebruik nu kokosbriketten die ik aanmaak met een starter; een volledig laagje onder de schotel)

Bedankt voor het meedenken.
 
De ovale planchas van Morso, daar maak ik ze op en geen last van verbrande onderkantjes, ze worden per twee stuks verkocht en de afmetingen stemmen overeen met wat jij aan oppervlakte hebt, lekker dik robuust gietijzer. Je zou er wel een aparte handgreep bij moeten aanschaffen, die biedt Morso ook aan. Weet echter niet wie in Nederland Morso verkoopt....mocht het je interesseren laat weten dan kan ik je wel een linkje doorsturen van een website hier in Frankrijk die ook in Nederland Morso levert.
hasselback 1.jpg
 
Wij eten ze er ook graag bij. En ondanks dat ik nog andere Q's tot mijn beschikking heb, gebruik ik toch het liefst de oven voor Hasselbacks.
 
Als je nu verbrande onderkantjes krijgt gaat dat in het gietijzer waarschijnlijk ook gebeuren.

Denk dat de schaaltjes teveel directe hitte krijgen en daardoor de onderkant laten verbranden.

Heb je geen foto van de setup van je bbq met de piepers erop?
 
Voor op de wga een klein klinkertje of een hitteschildje creëren dmv alufolie of een stuk rvs.

Via marktplaats verkoopt er een zoiets. Heb ze meerdere malen op wga gemaakt en nooit verbrand. Ps ik gebruik dan meestal een aantal kokosbriketten.
 
Of je schaft een potato oventje van gietijzer aan, de petromax pto 30. Paar uien op de bodem met wat olie en knoflook, hasselbach potatos erop en in de bbq of in de kolen. Leuk ding hoor.
IMG_0392.jpeg
 
Als je nu verbrande onderkantjes krijgt gaat dat in het gietijzer waarschijnlijk ook gebeuren.

Denk dat de schaaltjes teveel directe hitte krijgen en daardoor de onderkant laten verbranden.

Heb je geen foto van de setup van je bbq met de piepers erop?
Helaas geen foto's van.
Ik heb ook het vermoeden dat het teveel directe hitte is, ja.
Als ik indirect wil werken, kan ik wel de gehele oppervlakte van de wga niet meer benutten natuurlijk...
 
Voor op de wga een klein klinkertje of een hitteschildje creëren dmv alufolie of een stuk rvs.

Via marktplaats verkoopt er een zoiets. Heb ze meerdere malen op wga gemaakt en nooit verbrand. Ps ik gebruik dan meestal een aantal kokosbriketten.
Doe je dan enkele kokosbriketten aan 1 zijde, die je creëert met de klinker?
En dan de schaal met patatjes aan de andere?
Ik ga eens op zoek op marktplaats.
 
Of je moet een soort plate setter in de vorm van een stuk keramiek gebruiken als hitte schild.
Giet ijzer wordt heet dus dan krijg je het zelfde effect ben ik bang.
Je kan ook een oude bloempot stuk kunnen maken en daar boven op een alu bakje met de piepers zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heb nog een overschotje staal liggen dat dienst kan doen. Zondag nog eens Hasselback maken.

Heb nu een beperkte ruimte voor de kokosbriketten. Plaats voor een 12-tal.
Om 1u15 lang rond de 200°C te zitten, wat raden jullie aan?
Kokosbriketten aanmaken m.b.v. brikettenstarter (schouwtje) en er direct 12 gloeinde in de wga leggen. Inlaat volledig open onderaan. Uitlaat boven de kolen dicht en andere uitlaat temp mee regelen.
Zoiets?
En na tijdje koude of gloeiende briketten toevoegen als temp zakt?
(Tot nu toe de wga nog maar enkel gebruikt om direct te grillen)




13eab1fdbddfbef678abf69b9585fdb2.jpg
f8731af7ccc2a03fd37ee1826e4bde49.jpg
c729db481e9c9b414b57110b1c356139.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb nog een overschotje staal liggen dat dienst kan doen. Zondag nog eens Hasselback maken.

Heb nu een beperkte ruimte voor de kokosbriketten. Plaats voor een 12-tal.
Om 1u15 lang rond de 200°C te zitten, wat raden jullie aan?
Kokosbriketten aanmaken m.b.v. brikettenstarter (schouwtje) en er direct 12 gloeinde in de wga leggen. Inlaat volledig open onderaan. Uitlaat boven de kolen dicht en andere uitlaat temp mee regelen.
Zoiets?
En na tijdje koude of gloeiende briketten toevoegen als temp zakt?
(Tot nu toe de wga nog maar enkel gebruikt om direct te grillen)




13eab1fdbddfbef678abf69b9585fdb2.jpg
f8731af7ccc2a03fd37ee1826e4bde49.jpg
c729db481e9c9b414b57110b1c356139.jpg
Spijtig genoeg heb ik de smokey, maar mijn ervaring op de wga bij de schoonpa is toch dat op een plekkie iets kolen/brikketen en dan 200 graden halen pittig is (ervaring zonder temperatuur maar duur van garen van kip).
Is het mogelijk om wat vals te spelen? Lees, je doet 18 kokos brikketen in een starter. Verdeelt er 12 over de zee van ruimte links, stopt er 6 in de bovenste hoek rechts en doet er 6 verse bij in de onderste die als een snake aangestoken worden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan