BasBQ
Beef en Steak

Hammetje afroken iemand tips?

 
 

Jarwin

Vuurmaker
Berichten
61
Hoi allemaal,

Heb gister van mijn neef een hammetje gekregen van 1.5 kilo ongeveer. hij zei dat hij wel al gerookt was maar nog af gerookt moest worden. iemand tips hoe en wat?
welke temp en hoe lang in de uds? met of zonder rookhout?
alle tips zijn welkom.
en hoe lang blijft hij goed in de koelkast?

veel vragen alvast bedankt.
gr
83617ee5222a9309d73c5906f9c9364d.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Geen idee wat je neef precies bedoelde met 'afroken', misschien ffies navragen aan hem? :D
 
Jarwin zei:
Hoi allemaal,

Heb gister van mijn neef een hammetje gekregen van 1.5 kilo ongeveer. hij zei dat hij wel al gerookt was maar nog af gerookt moest worden. iemand tips hoe en wat?
welke temp en hoe lang in de uds? met of zonder rookhout?
alle tips zijn welkom.
en hoe lang blijft hij goed in de koelkast?

veel vragen alvast bedankt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

bedoelde hij dat de ham gezouten en gerookt is maar nog gegaard moet worden misschien?
 
ik schat dat ie idd nog gegaard moet worden want was best zacht. en als ie gaar zou zijn zou ie denk ik steviger zijn. tot 70 graden laten garen dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Jarwin zei:
ik schat dat ie idd nog gegaard moet worden want was best zacht. en als ie gaar zou zijn zou ie denk ik steviger zijn. tot 70 graden laten garen dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

kan, of 65 of zelfs nog ietsje lager, dat ligt er ook aan hoe langzaam je gaart en hoe lang je hem op die temperatuur houdt, en of je rekening houdt met de temperatuurstijging tijdens het rusten.
 
oke. heb hem nu ongeveer 2uur op 90 graden en hij rookt lekker kerntemp is nu 46. dus jij zegt doorgaan tot 65 en dan uurtje laten rusten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Jarwin zei:
oke. heb hem nu ongeveer 2uur op 90 graden en hij rookt lekker kerntemp is nu 46. dus jij zegt doorgaan tot 65 en dan uurtje laten rusten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Rusten is niet per s?  nodig, eet smakelijk!  ;)
 
Jarwin zei:
oke. heb hem nu ongeveer 2uur op 90 graden en hij rookt lekker kerntemp is nu 46. dus jij zegt doorgaan tot 65 en dan uurtje laten rusten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

hmmm, goeie vraag. steak en alles wat rare-medium is laat ik niet meer rusten, well done vlees (pulled pork, brisket, short ribs, spare ribs) laat ik wel rusten. en hele grote stukken vlees die nog een beetje verder garen als je ze van het vuur haalt, zoals een lamsbout.

dus deze zou ik wel laten rusten denk ik. en dan ietsje eerder afhalen omdat de temperatuur nog wat oploopt tijdens dat rusten, dus rond de 60 eraf dan tikt ie de 65 wel aan, maar dat moet je inschatten. ligt er ook aan hoe snel de temperatuur nog oploopt op het einde. sorry Ceriel  ;)
 
hij was heerlijk!! heb hem eraf gehaald bij 65 graden
9da1b430045e6e184bf065e308123ba0.jpg
8b4747e4396db2daaf2ee7714076cc1f.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Ziet er zalig uit!
 
Dat ziet er lekker uit :)
 
Nice! Super sappig zo te zien!?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan