BasBQ
Beef en Steak

Hamburgers: speksteen vs gietijzeren rooster

 

NatteTosti

Sprokkelaar
Berichten
39
Gister weer eens hamburgers gebakken op het gietijzeren rooster, na een periode voornamelijk hamburgers op de speksteen gebakken te hebben. En heel vervelend (want: onderhoud gietijzer kost meer tijd ), het lijkt alsof die van het gietijzeren rooster een betere smaak krijgen… halen jullie ook betere resultaten op gietijzer?
 
Laatst bewerkt:
Nee eigenlijk niet,
Ik vind het resultaat op speksteen zeker zo goed, maar heeft meer tijd nodig om op te warmen. Het onderhoud is op de speksteen juist minder..
 
Ik heb geen speksteen dus geen vergelijk maar het onderhoud van een gietijzeren rooster is ook te verwaarlozen.

Na gebruik een keer flink borstelen als hij nog warm is en klaar ben je.

Je wil er juist een vettig laagje op hebben tegen het roesten.

Dan voor gebruik bij het opwarmen nog een keertje borstelen en klaar is Klara.
 
Nee eigenlijk niet,
Ik vind het resultaat op speksteen zeker zo goed, maar heeft meer tijd nodig om op te warmen. Het onderhoud is op de speksteen juist minder..
Misschien heb ik mijn bericht niet heel duidelijk geschreven. Onderhoud van speksteen is inderdaad minder, maar ik haal een lekkerder resultaat op gietijzer. Ik snap alleen niet waarom
 
Bij een rooster druipt er vet door je rooster op het vuur. Doordat dit vet verbrand komen er PAK’s vrij die op hun beurt ook weer een specifieke smaak aan je vlees afgeven.
Dit gebeurt niet op een bakplaat, of in jouw geval een speksteen (tenzij je het laat aanbranden natuurlijk 😉). Wel geeft een bakplaat weer een betere malaird reactie (de korst) wat weer een andere smaak geeft. Die heb je dan namelijk op je hele stuk vlees of burger waar je dit bij je rooster alleen op de grilstreepjes hebt.
Dus of het een betere smaak geeft… dat is persoonlijke smaak. Het is zeker verklaarbaar dat het een andere smaak geeft in ieder geval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan