Beef en Steak

Hallo allemaal

Dammetje

Kooltjesharker
Mijn naam is John en ik ben mij aan het oriënteren op een kamado. Jarenlang heb ik weber gasbarbecue’s gehad en ben wel toe aan de smaak van hout.

Het zoeken naar een passende kamado vind ik echter wel pittig. Ik heb best wel wat budget en ik neig heel erg naar een KJC3 vanwege de extra hoogte en de slowroller maar als je die in een mooi meubel wil hebben dan moet je datzelfde budget behoorlijk oprekken. Overige interesse gaat uit naar een Monolith avantgarde maar dat is vooral omdat ik die buggy van hun fantastisch vindt met die grote wielen maar ik heb geen idee waar dit merk zich positioneert als het gaat om kwaliteit en gebruiksgemak. Als laatste kijk ik naar een Bastard VX maar als ik hier op het forum lees wordt Bastard als een middenmoter gezien. Ik kan mijn geld maar een keer uitgeven en zou graag tips en meningen willen. Misschien is dit alleen meer iets voor een draadje, zeg het maar.

Vandaag heb ik echter wel Kampeerhal Roden bezocht en daar kon ik de KJC3 met onderstel krijgen voor 1849 nieuw uit doos. Dit is natuurlijk voor dit toestel wel een interessante prijs en wordt ook nog eens gratis bezorgd.

In ieder geval verheug ik mij er erg op om lekkere gerechten te gaan maken op mijn (nog aan te schaffen) Kamado.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Welkom John!

KJ3 is kamado uit het top segment.
De Monolith hoort daar naar mijn mening ook bij.
Zit ook levenslang garantie op het keramiek.

Hoi John, welkom bij het Genootschap.
Als je dan toch budget hebt en je geld maar 1 keer wil uitgeven aan kwaliteit:
BGE of Primo Oval.
Kun je nog kiezen uit rond of ovaal ;)

Welkom John!
Goeie naam.

In het topsegment kun je geen verkeerde keuze maken.
Wat overblijft zijn dan de garantievoorwaarden, accessoires en persoonlijke voorkeur. (Kleur enzo)

Hierover is echt heel veel geschreven op dit forum, ook over de keuze tussen M, L of XL.

Mocht je dan nog met vragen zitten zou ik er een draadje voor openen.

Als tip wil ik je wel meegeven dat je beter 1 maand kunt balen over je uitgave dan 15 jaar lang bij ieder gebruik denkt; had ik maar…

Welkom John.
Zoals hierboven gezegd wordt je voelt de uitgave maar 1 keer het plezier heb je elke keer.
Belangrijkste is dat je hem vaak gaat gebruiken. De duurste BBQ is de barbeque die staat te verstoffen.
Ik zou me ook echt richten op de BBQ die je wilt.
Het meubel is altijd op te lossen.

Hoe staat het inmiddels met je zoektocht?

Inmiddels heb ik een KJC3 in de tuin staan. Vandaag gaat de fik erin en staan er MOINK Balls en Easterwood ribs op het menu. Ik heb er zin in.

2810577faf99e3d578f8923bbafe7bd4.jpg

Inmiddels heb ik een KJC3 in de tuin staan. Vandaag gaat de fik erin en staan er MOINK Balls en Easterwood ribs op het menu. Ik heb er zin in.

2810577faf99e3d578f8923bbafe7bd4.jpg

Mooie Q. Succes. Advies, voor je echt gaat beginnen. Ga eerst eens alles rustig op- en doorwarmen. Pak hier de tijd, enkel3 uren, voor. Kan je gelujk oefenen met het regelen en op temperatuur houden.

Mooie Q. Succes. Advies, voor je echt gaat beginnen. Ga eerst eens alles rustig op- en doorwarmen. Pak hier de tijd, enkel3 uren, voor. Kan je gelujk oefenen met het regelen en op temperatuur houden.

Dank voor je advies. Precies dit was ik van plan. Ik moet het apparaat natuurlijk wel even de baas worden haha.

Dank voor je advies. Precies dit was ik van plan. Ik moet het apparaat natuurlijk wel even de baas worden haha.

Het is vandaag heerlijk helder winters weer met een zonnetje ( hier althans in gelderland )! kan niet beter in deze tijd van het jaar.

Veel plezier en een kamado reageert een stuk trager dan bijv een weber kettle als je met de schuiven speelt.
Vooral veel plezier vandaag 😁

Het is vandaag heerlijk helder winters weer met een zonnetje ( hier althans in gelderland )! kan niet beter in deze tijd van het jaar.

Veel plezier en een kamado reageert een stuk trager dan bijv een weber kettle als je met de schuiven speelt.
Vooral veel plezier vandaag

As we speak is de Joe aan het werk. Ik heb natuurlijk heel veel youtube gekeken. Ik heb de methode van smoking dad gevolgd en heb hem dan ook al een uur lang op exact 120 graden gehad. Ik heb zojuist de MOINK ballen er op gelegd en ben dus helemaal van mijn instellingen afgebleven. Ik zie hem nu weer keurig herstellen. Eerst weer naar 100 graden en nu weer bijna 110.
Natuurlijk vergeet ik totaal om foto’s te maken.
En ja dan dat weertje ik kan het hier niet beter treffen. Gewoon lekker buiten zitten met een bakkie koffie.

21b993185d31f40290b9e2acd5c2ddf4.jpg

3dc7872b6c9feb3946362d8838f3db91.jpg

6083989618789fd521301d2a76f87820.jpg

Ik had waarschijnlijk de thermometer verkeerd geplaatst want na het afgaan van het alarm heb ik gechect met de thermopen en had ik nog maar 52 graden. Dus thermometer opnieuw geplaatst en nog maar even wachten

7977941c21b81ffad4f09f1af4338328.jpg

Temperatuur tijdens de hele sessie mooi stabiel gehouden. Niet slecht voor een eerste keer toch?

b476856c1e52ed065936709ac289fba7.jpg

Niks teveel gezegd die dingen zijn echt heel erg lekker. Ik had de balletjes echter al gisteravond gemaakt en 2 eetlepels knoflook zoals in het recept staat is dan toch best heftig. Ik heb 5 teentjes er ingedaan en dat proef je goed. Maar ze zijn goedgekeurd door de directie!
Straks verder met de spareribs.

Afgesloten met Easterwood spareribs. Wel al meteen gemerkt dat het lastig werd om de temperatuur naar 160 graden te krijgen. Dit is gelukt maar wellicht moet ik volgende keer als ik een hele middag kook toch wat meer kolen vullen want ik had aan het eind nog maar net 140 graden over. De ribben zijn in ieder geval gelukt ondanks dat er best veel vlees op zat. Ik heb voor de zekerheid een meater geplaatst tussen de ribben en niet tegen het bot. Na ongeveer 1.45 uur had ik 90 graden bereikt.
Daarna heb ik ze afgelakt met noskos saus en nog even 20 minuten op 140 restwarmte erin gedaan.

Ik las overal om niet teveel kolen te vullen want je hebt gauw teveel maar ik had dus krap aan genoeg haha. Veel geleerd op een eerste dag.

fb811c16611a6afac47ad0dddb3d67bd.jpg

Afgesloten met Easterwood spareribs. Wel al meteen gemerkt dat het lastig werd om de temperatuur naar 160 graden te krijgen. Dit is gelukt maar wellicht moet ik volgende keer als ik een hele middag kook toch wat meer kolen vullen want ik had aan het eind nog maar net 140 graden over. De ribben zijn in ieder geval gelukt ondanks dat er best veel vlees op zat. Ik heb voor de zekerheid een meater geplaatst tussen de ribben en niet tegen het bot. Na ongeveer 1.45 uur had ik 90 graden bereikt.
Daarna heb ik ze afgelakt met noskos saus en nog even 20 minuten op 140 restwarmte erin gedaan.

Ik las overal om niet teveel kolen te vullen want je hebt gauw teveel maar ik had dus krap aan genoeg haha. Veel geleerd op een eerste dag.

fb811c16611a6afac47ad0dddb3d67bd.jpg

Ik gooi mijn bak altijd gewoon vol
Als ik klaar ben schuif onder en topvent boven dicht en de boel gaat vanzelf uit ( niet genoeg zuurstof is geen verbranding )

Volgende sessie effe as weghalen en zo weer aansteken 😉.

Ligt er beetje aan wat er op gaat maar komt geregeld voor dat ik 2 a 3x de Q aansteek zonder bijvullen.

Lekkere ribbetjes btw mooi gedaan 😁

Terug
Bovenaan Onderaan