BasBQ
Beef en Steak

Gyros van het spit

Ziet er top uit en bij mijn groothandel is de procureur in de aanbieding. Dit weekend maar eens maken.

Q. Als ik hem aan het spit doe…. Hoelang duurt t ongeveer voor je weer een knapperige buitenkant heb als je 1 snij sessie hebt gehad ?

Thxs
Persoonlijk vind ik het juist lekker dat niet ieder stukje krokant is, maar juist de binnenkant lekker mals. Krokant betekent meestal ook door en doorbakken en wat droger. Ook vind ik het niet handig de spit terug te hangen, daar is ie niet dik genoeg voor.
Maar je kunt natuurlijk ook dunne lapjes grillen ipv aan het spit, dan bereik je wel dat resultaat.
 
Persoonlijk vind ik het juist lekker dat niet ieder stukje krokant is, maar juist de binnenkant lekker mals. Krokant betekent meestal ook door en doorbakken en wat droger. Ook vind ik het niet handig de spit terug te hangen, daar is ie niet dik genoeg voor.
Maar je kunt natuurlijk ook dunne lapjes grillen ipv aan het spit, dan bereik je wel dat resultaat.
Terwijl ik dit typ bedenk ik me een recept van Rudolph van Veen. Hierin marineerd hij een platte kalfsbil en vriest deze in om er vervolgens plakjes van te snijden.

Waarom niet een hele procureur aan het spit? Wellicht eerst marineren, kruiden en telkens dunne plakjes snijden.... Opnieuw kruiden etc..
 
Ziet er top uit en bij mijn groothandel is de procureur in de aanbieding. Dit weekend maar eens maken.

Q. Als ik hem aan het spit doe…. Hoelang duurt t ongeveer voor je weer een knapperige buitenkant heb als je 1 snij sessie hebt gehad ?

Thxs

Klinkt goed, succes!

Ik stook de bbq altijd op na de eerste snijsessie. Vlees is dan qua temperatuur toch al gaar, je wil inderdaad alleen het knapperige laagje aan de buitenkant. Minuut of 10 a 15? Ligt er vooral aan hoeveel (ongebrande) houtskool er in je bbq ligt. Vooral niet te lang, dan is alles verbrand en de afwisseling tussen knapperig en mals is juist zo lekker.
 
Als je gaat snijden... haal je het spit er dan even af en leg je hem later terug? Of snij je gewoon boven de kolen?
Ziet er echt heerlijk uit trouwens!
 
Gyros, altijd lekker 😋
 
Als je gaat snijden... haal je het spit er dan even af en leg je hem later terug? Of snij je gewoon boven de kolen?
Ziet er echt heerlijk uit trouwens!

Nee ik haal 'm er altijd af. Zet 'm dan in een metalen schaal en snijd het vlees er dan van boven naar beneden af, zoals dat ook bij de shoarmatent gebeurt, zeg maar. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan