BasBQ
Beef en Steak

Groot compliment voor BGE

Een aantal weken terug stond ik voor de keuze om nog eenmaal een nieuwe set aan te schaffen nadat ik ruim 10 jaar op een Chinese kamado had gekookt. Gekocht bij opbod voor 245 euro op eBay en voor de prijs netjes voor de deur geleverd. Alle denkbare gerechten er op bereidt. Deze kamado heeft onbeschermd in weer en wind buiten gestaan en zou na een facelift nog bruikbaar zijn. Vilt, handvat vervangen en opnieuw alles afstellen.

De zelfgemaakte tafel waar de kamado instond was in deplorabele toestand en het onderstel van de Chinees ontbrak.

Voor de Chinees had ik een bge thermometer gekocht omdat de originele niet zuiver was en ook niet te corrigeren. Verder een platesetter en gietijzeren rooster van bge.

Besluit genomen om een nieuwe kamado te kopen. Er waren drie kandidaten. Primo xl 400, BGE large en KJ 3.

Als eerste viel af de KJ. Subjectief de kleur die we niet mooi vinden maar dat was niet de doorslaggevende factor. Op een ander forum las ik hoe knullig een probleem met het divide en conquer systeem van een KJ 3 na maanden van.. nog steeds niet is opgelost en de problemen met het afbladderen etc. Na bezoek in de showroom waar zowel KJ als BGE stond vond ik de EGGspander kit handiger dan het systeem van KJ.

Lang getwijfeld tussen Primo en BGE. Vooral het grote kook-oppervlak, vernieuwde scharnier systeem en handige accessoires zoals het tussenschot om de brandstaf te verdelen, om er een paar te noemen. Eigenlijk geen negatieve zaken kunnen vinden.

Een andere eis was dat er een tafel moest komen waarin de kamado kwam te staan en gaandeweg ook een tweede kamado die de weber ketel moest vervangen. Deze tweede kamado moest makkelijk verplaatsbaar zijn en eventueel op andere locaties bruikbaar. Als laatste wens uniformiteit.

Uiteindelijk voor BGE gekozen omdat het modulair systeem ons erg aansprak en als er ooit nog een tweede large zou komen of extra tafel/kast is het plug and play. Je kan het zo gek maken als je goeddunkt.

Daarmee wil ik niet zeggen dat andere kamado's zoveel slechter zijn en/of niet deugen. Op een kamado van de Action of Hornbach kan je net zoveel lol hebben als wij met de Chinees hebben beleefd.

Startte dit topic met een pluim voor BGE en dat ze de service meer dan waar hebben gemaakt. Wellicht heb ik ook verduidelijkt waarom KJ als eerste afviel en dat had niet alleen met service te maken.

Uiteindelijk gaat het erom om plezier te hebben en dat kan op elke apparaat waar je fikkie meer kan stoken en wens iedereen veel lol met BBQen.

Wat betreft onderzoek probeer ik zoveel als mogelijk overal mijn info te halen en probeer merkblindheid zoveel als mogelijk te filteren.
 
Niets mis met een goede service. Dit mag best vermeldt worden.
Van de andere kant, en dat schrijven meerdere leden, mag je voor die prijs ook wel wat verwachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan