BasBQ
Beef en Steak

Grizzly grill elite 2021

Ha RoelRos, leuk om te zien dat hier ook Grizzly Grill eigenaren zijn. Als het goed is krijg ik volgende week dezelfde kamado. Deze nieuwe versie heeft wat verbeteringen op het gebied van de gasket, margrietschijf, scharnier en heeft 20 jaar garantie op het keramiek.

Zat zelf eerst heel erg naar de ovale Primo XL te kijken, maar die is slecht leverbaar. Net als veel andere kamado's trouwens (Bastard, Kamado Joe). Big Green Egg hoef ik niet zo nodig. Die is overigens wel goed leverbaar.

Als je de wens voor ovaal loslaat is er opeens veel meer keus in merk en prijs.

Deze Grizzly Grill zag ik als demo in een winkel staan verderop in de straat. De verbeteringen ten opzichte van het vorige model vielen me gelijk op. Samen met het feit dat ik lopend naar m'n 'buurman' kan bij problemen, heb ik besloten gewoon voor deze te gaan die al in bestelling stond en nog niet verkocht was.

Het geld wat ik overhou ten opzichte van de Primo stop ik wel in een hoop vlees en kooltjes. 😋 En uiteraard in een nog zelf te bouwen meubel.
BGE goed spul hoor maar als je alles neemt wat standaard bij de grizzly zit dan ben je 2500 euro verder. Daar kun je bijna drie grizzly grills voor kopen. Ik heb zelf bbq’s verkocht en er zijn idd mensen die geld teveel hebben en doodleuk vertellen hamburgers en speklapjes te grillen op de BGE en daarom geen conveggtor nodig te hebben. Vind de Kamadoe Joe innovatiever en completer dan de BGE. Maar ook twee keer zo duur als de Grizzly, misschien de volgende…
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog in de oriëntatiefase en heb op dit moment 4 kamados op mijn favorietenlijstje staan (in willekeurige volgorde):
  • Bastard large Compleet (binnenkort bij makro in de aanbieding voor €1090,- met hoes €1150,-
  • Kamado Joe Classic 1 (de 2 zou ik direct kopen maar gaat te ver boven budget) €1000,- incl hoes en kolenmand
  • Masterbuilt (binnenkort nog even leverbaar), maar voor 899 dus hij wordt kostbaar als je hem compleet wilt maken €1175,-
  • Grizzly Grill Large Elite 2021. Voordeel is dat ik hem met 20% korting kan kopen en dan komt hij op €799,- plus €50 voor een hoes €850,-
Ik vind de Grizzly op zich echt wel een mooie kamado en zeker zeer compleet met zijn houtskoolmand, deelbare platesetter en roosters voor een gunstige prijs. Alleen zijn er 2 punten waardoor ik twijfel:

Bij beide Grizzlys viel het me op dat als ik het deksel volledig open en dan loslaat dat hij een behoorlijk stuk terugveert. Het deksel blijft dus niet mooi rechtop open staan zoals alle andere kamados die ik live gezien heb wel doen. Hoe ervaren de huidige eigenaren dit? Is het scharnier af te stellen bijvoorbeeld? het kan natuurlijk zo zijn dat ze in de winkel maar vlug vlug in elkaar zijn gezet.

Wat vinden jullie van het gat voor de chipfeeder? Ik vind het voor mijzelf geen vereiste maar ben vooral bang dat het een "zwak" punt in de constructie oplevert. De afsluitdop vond ik ook wat fragiel en ik vroeg me af of die plek niet voor warmteverlies zorgt? Ook hier hoor ik graag wat jullie ervaring is.

Ik ben gewoon heel erg benieuwd naar jullie ervaring kwa kwaliteit
 
Bij beide Grizzlys viel het me op dat als ik het deksel volledig open en dan loslaat dat hij een behoorlijk stuk terugveert. Het deksel blijft dus niet mooi rechtop open staan zoals alle andere kamados die ik live gezien heb wel doen. Hoe ervaren de huidige eigenaren dit? Is het scharnier af te stellen bijvoorbeeld? het kan natuurlijk zo zijn dat ze in de winkel maar vlug vlug in elkaar zijn gezet.

Wat vinden jullie van het gat voor de chipfeeder? Ik vind het voor mijzelf geen vereiste maar ben vooral bang dat het een "zwak" punt in de constructie oplevert. De afsluitdop vond ik ook wat fragiel en ik vroeg me af of die plek niet voor warmteverlies zorgt? Ook hier hoor ik graag wat jullie ervaring is.

Ik ben gewoon heel erg benieuwd naar jullie ervaring kwa kwaliteit

Ik heb zelf een 2020 versie (de grijze versie met RVS top vent). Bij mijn Elite veert de deksel niet terug vanaf de hoogste stand. Vanaf 80-90% gaat hij zelf naar de hoogste stand en blijft daar keurig staan. Als je de sluiting opent gaat de deksel trouwens automatisch een klein stukje open (20%) en blijft daar staan, dat vind ik zelf wel praktisch om dat ik liever niet de deksel in eens helemaal open trek.

Wel is er een verschil met bijvoorbeeld de kamado voorzien van een gasveer systeem (nieuwste kamado joe's geloof ik). Als je de deksel bijvoorbeeld 50% wil open zetten blijft deze bij mij niet staan. Onder het gewicht zakt hij weer terug naar ~20%. In mijn ogen geen bezwaar want een klein stukje openen kan prima met de hand op het handvat. Als ik echt iets moet doen (kolen bijvullen/roosters plaatsen) zet ik de deksel volledig open.

Aangaande de chipfeeder. Op de grijze versie is dat een vrij solide en masief stuk metaal met schroefdraad. Merk daarbij nauwelijks warme verlies, de chipfeeder is maar een beetje warmer dan de buitenkant van de kamado. Gezien het kleine oppervlak en het minimale warmte verschil is dat geen punt van zorg. De 2021 (zwart met zwarte topvent) heeft een iets ander design chipfeeder maar ik verwacht hetzelfde effect.

Qua stevigheid zou een chipfeeder in theorie een zwakkere plek kunnen opleveren. Maar er zit al een aantal generaties een chipfeeder in de Grizzly en Grill Guru Elite (zelfde importeur) en als daar veel problemen mee zouden zijn dan had ik verwacht dat de daar vanaf zouden stappen, onder garantie vervangen van een kamado is een dure hobby alleen al qua verzendkosten (en er zit 20 jaar garantie op).
De meeste gebroken kamado's die ik voorbij heb zien komen breken vanaf de bovenste rand (waar de deksel op sluit en de metalen ringen omheen vallen).
 
Beste Ejdb, het deksel kan maar 75 a 80% open zonder terug te veren. Als je het dan toch over warmte verlies hebt dat is dan juist een pluspunt. De chipfeeder afsluiting sluit wel af als je het over het roken hebt, warmte verlies zal minimaal zijn. Trouwens de basterd, grill guru en Grizzly grill zijn allemaal van dezelfde leverancier 200Fahrenheit. The basterd heeft de standaard spullen wel van dikker rvs dan Grizzly maar goed de spullen zijn uitwisselbaar. Succes met je keuze.

BD808C21-DB7B-4765-ABB2-A568B9D203DE.jpeg


B49E9C78-28E6-4629-82B1-04D67D8386FE.jpeg
 
Dankje @RoelRos voor de duidelijke foto's. Dat is inderdaad wat ik bedoel. Omdat ik vrij lang ben zit het deksel wat in mijn blikveld........ ongelofelijk hoe erg je jezelf kapot kan staren op details in zo'n oriëntatiefase..... tijd dat die fase zo snel mogelijk wordt afgesloten!
 
Interessant, bij de 2020 versie (grijze versie met rvs top vent) veert de deksel juist naar volledig open. Als ik de foto’s bekijk lijkt er ook een ander veersysteem op de 2020 en 2021 versie te zitten.

@ejdb juist goed om op dit soort details te letten. Een Kamado koop je niet voor één jaar.
 
Interessant, bij de 2020 versie (grijze versie met rvs top vent) veert de deksel juist naar volledig open. Als ik de foto’s bekijk lijkt er ook een ander veersysteem op de 2020 en 2021 versie te zitten.

@ejdb juist goed om op dit soort details te letten. Een Kamado koop je niet voor één jaar.
Klopt het systeem is aangepast.
 
  • Leuk
Waarderingen: Iglo
Dankje @RoelRos voor de duidelijke foto's. Dat is inderdaad wat ik bedoel. Omdat ik vrij lang ben zit het deksel wat in mijn blikveld........ ongelofelijk hoe erg je jezelf kapot kan staren op details in zo'n oriëntatiefase..... tijd dat die fase zo snel mogelijk wordt afgesloten!
Ik heb er met m’n bescheiden 188cm geen last van 😁
 
ik ga morgen maar eens kijken naar de Grizlly grill elite 2021 , met 20 % korting wil ik dat toch wel eens afwegen.
wou eerst een bastard kopen maar dat vind ik toch wel wat prijzig zonder accesoires
laat het weten wat het geworden is naast mijn Weber GBS.
Weber hou ik er bij voor het spit wat ik erbij heb en de vlugge hap.
 
ik ga morgen maar eens kijken naar de Grizlly grill elite 2021 , met 20 % korting wil ik dat toch wel eens afwegen.
wou eerst een bastard kopen maar dat vind ik toch wel wat prijzig zonder accesoires
laat het weten wat het geworden is naast mijn Weber GBS.
Weber hou ik er bij voor het spit wat ik erbij heb en de vlugge hap.
Ik ga straks ook kijken, prima aanbieding?!
 
Wie was mij voor in Zevenhuizen? Hahah
Toen maar naar Naaldwijk gereden en nu eigenaar van een Grizzly Grill Elite medium kamado!! Super blij 😀
Ik heb zojuist de large gekocht in Rijnsburg, om 1600uur wordt hij afgeleverd. Hij ziet er echt super uit. De sluiting tov model van vorig jaar is ook sterk verbeterd. Ik kan niet wachten om hem in elkaar te zetten !
 
Heb interesse om ergens deze kamado te bekijken en/of te kopen.
Waar / bij welke winkel of online kan ik deze aanbieding vinden?
Je kunt hem vinden bij de Welkoop!
T/m morgen krijg je 20% korting.
Hij komt dan op 799,-.
Zebrengen hem thuis en hij is vrij eenvoudig in elkaar te zetten maar je hebt wel 2 mannen nodig want hij is zwaar!
 
Je kunt hem vinden bij de Welkoop!
T/m morgen krijg je 20% korting.
Hij komt dan op 799,-.
Zebrengen hem thuis en hij is vrij eenvoudig in elkaar te zetten maar je hebt wel 2 mannen nodig want hij is zwaar!
Dank voor je reply.
Op de site van Welkoop zie ik dit niet staan. Is het alleen in de winkel, die korting?
Edit: is dit alleen voor de Large of ook voor de Medium?
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je reply.
Op de site van Welkoop zie ik dit niet staan. Is het alleen in de winkel, die korting?
Edit: is dit alleen voor de Large of ook voor de Medium?
Als je zoekt op welkoop 20 korting, zie je de folder. Deze ligt ook jn de winkel. Je krijgt 20% op1 artikel naar keuze, dit geldt dus voor alles en ook voor de medium.
 
Terug
Bovenaan Onderaan