BasBQ
Beef en Steak

Grilworst

 

baconstrips

Kooltjesharker
Berichten
111
Zo, een mijlpaal. Mijn eerste post in deze sectie.

Grilworst, gewoon eens proberen. Voor mij totaal onbekend. Grotendeels de werkwijze van ewald en sander72 aangehouden.

1000048313.jpg

Kipgehakt gebruikt, restje geraspte kaas, 2 jalapenjo's en kiprub.
1000048314.jpg

Mengen met de hand en een klein beetje koud water.
1000048315.jpg

Superstrakke worst gerold in vershoudfolie. Erg tevreden hierover. Gewoon de tuutjes heel vaak draaien zodat het strak wordt. De volgende worst ga ik wel iets dunner maken...

1000048316.jpg

Uurtje op ongeveer 80 graden.
Niet eens terug gekoeld, direct afgrillen.
1000048325.jpg

1000048326.jpg

Heerlijk. En leuk om te maken. Eindeloze variaties mogelijk. Dobbelsteentjes kaas zijn wel speelser dan de geraspte kaas die ik gebruikte.

Ga ik vaker doen.
En collega BBQers zonder fancy apparatuur, het is echt goed te doen zonder duur materiaal.
 
En collega BBQers zonder fancy apparatuur, het is echt goed te doen zonder duur materiaal.
Was je daar bang voor dat het niet goed te doen zou zijn?
Het is een rol gehakt die je gaart en daarna op de grill legt..

Hij ziet er heel mooi uit en ben het eens over de kaas, geraspte kaas smelt erin en ben je 'kwijt' lekkere blokjes of reepjes de volgende keer!
Heel knap gedaan, ook props voor je rol, ik kreeg hem (zonder dat dure materiaal) niet zo mooi strak destijds.
 
Lekker hoor strip!

Na het vele lezen van de kunsten van Forum leden hier op het forum over het maken van Grilworst ga ik aanstaande donderdag eindelijk er zelf mee aan de slag😀 Het zal me benieuwen want ik heb pas een keer eerder worst gedraaid in mijn leven 😅
 
Was je daar bang voor dat het niet goed te doen zou zijn?
Bang niet echt. Maar ik heb wel eerder verlekkerd naar worstrecepten zitten kijken. Dan overwoog ik aanschaf van een gehaktmolen, kunstdarmen, nitrietzout, worstvuller...
Omdat de aanschaf nog op zich liet wachten stelde ik het dan maar uit om aan worst te beginnen.

Van de week ging het kriebelen, en gelukkig lukt het ook zonder.
 
Bang niet echt. Maar ik heb wel eerder verlekkerd naar worstrecepten zitten kijken. Dan overwoog ik aanschaf van een gehaktmolen, kunstdarmen, nitrietzout, worstvuller...
Omdat de aanschaf nog op zich liet wachten stelde ik het dan maar uit om aan worst te beginnen.

Van de week ging het kriebelen, en gelukkig lukt het ook zonder.
Dat is herkenbaar Strips, Het maken van worst kost tijd en de aanschaf van leuke spulletjes om het te maken kan een kostbare aangelegenheid zijn. Wellicht een leuk idee voor je zelf om dit boek aan te schaffen:

178D89E3-8461-4FAB-BC3E-2267AD6AAE73.jpeg

En vanuit daar dan te werken, het hoeft allemaal niet zo duur te zijn met het aanschaf van spullen, maar ik kan je wel bekennen als je eenmaal het virus hebt te pakken dan wil je ook meer.

Zo ben ik 2 jaar geleden bezeten geworden door Sander72 om Charcuterie te gaan maken ( https://www.bbqgenootschap.nl/threads/charcuterie-een-nieuwe-wereld.27001/ ) heb me toen dit boek gekocht :
0EC8E1CC-EEAA-45ED-B1D1-324A5382B490.jpeg

Dit heeft me destijds zo getriggerd om er zelf mee aan de slag te gaan. Heb me een mooie dry age kast gekocht en er gewoon mee begonnen😀

Laat je vooral niet tegenhouden door de tijd die het kost want die krijg je dubbel en dwars terug met lekkers dat je zelf in elkaar hebt gezet

Heb toevallig een mooie coppa liggen in de koelkast om te rijpen, deze gaat pas met kerst gegeten worden 😋
CEE674F8-4B75-46F0-90B3-4F1701DC70D1.jpeg
 
Nou, Fingers, wat een fijn duwtje richting worst maken. Ik had de worstbijbel al eens eerder opgemerkt.
Bedankt man!
1000048359.jpg
 
Nou, Fingers, wat een fijn duwtje richting worst maken. Ik had de worstbijbel al eens eerder opgemerkt.
Bedankt man!
Bekijk bijlage 65842
Nou als t zo makkelijk gaat:
Mocht je een kitchenaid hebben staan kan je daar een gehaktmolen attachment voor op kopen.
Koop wel de rvs variant die is een stuk degelijker dan de plastic variant.
Heb je geen kitchenaid dan is de Bosch MUM als keukenmachine altijd een goeie serie met veel attachments al direct in de doos.

Oja als je dan ook bezig bent, de worstenvuller op die gehaktmolen werkt niet zo fijn, je kan beter een worstenvuller kopen.
Beketal maakt hele mooie degelijke worstenvullers.

Het allergrootste voordeel aan het zelf maken is dat je precies weet wat er in gaat.
Zo heeft het kippengehakt uit pak 97% kippenvlees. de rest is blijkbaar toch weer kruiden? waarom?
Gewoon kippendijen halen, en zelf malen dan is het 100% kippenvlees..
Je kan ook nog kiezen welke kippendijen je wilt: plofkip, beterleven 3 sterren etcetc.
Worsten maken is een geweldige hobby, en je zal geen spijt krijgen van het boek.
 
Ziet er wel aardig uit alleen ziet de doorsnede eruit als een rulle gehaktstaaf, een grilworst is geen gehaktstaaf maar een worst met de fijne structuur als die van gelderse gekookte worst. lijkt wel of je vleesdeeg te warm geworden is en/of dat je te kort hebt gekneed.
M.E.N.G.K.O.U.D. is de aller belangrijkste regel in de worstenmakerij en de tijd dat je kneedt, bij grillworstdeeg mag je eigenlijk geen losse stukjes vlees meer zien maar een homogeen vleesdeeg, zoals hieronder (minimaal 5 minuten kneden met deeghaken)
1716886632476.png


Dat levert een compacte stevige worst op

1716886432381.png


De 2 boeken die Roy laat zien, de Worstbijbel en Charcuterie mogen eigenlijk niet in je boekenkast ontbreken.
Zijn hele fijne boeken, heb ze zelf ook.
 
Klopt wel, een gehaktstaaf. Heel kort gemengd, gewoon met de hand. Ook lekker hoor.
Ruimte voor verbetering, dat zeker.

Dank voor de goede tips heren!
 
Dat is een mooie worst, mooie binding van het worstdeeg! TOP
Bedankt! Ten eerste voor de feedback mbt de gehaktstaaf, en ten tweede voor je compliment.

Zo leer ik beter bbqen/worst maken.
 
Wow, dat is een flink verschil tussen worst 1 en worst 2 inderdaad! :)
Ziet er heel goed uit (en zal ongetwijfeld ook zo smaken)!

Deze gaat op mijn 'to do' lijstje!
 
Dat is het mooie van een "ambachtelijke hobby" je kan het gewoon leren en beter doen.
Mooi resultaat met worst 2 complimenten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan