Ik weet niet meer of het simpel weg door de ontluikende lente kwam, door de langer wordende dagen.........
Of uit een diepgewortelde liefde voor de bakermat van de democratie in deze geopolitiek roerige tijden........
of door ordinaire beïnvloeding via de social media.................
of omdat Mevr. Cherrywood vond dat de vriezer te vol lag met een grote procureur..........
maar ook in Huize Cherrywood werd het plan opgevat om dit weekend gyros te maken .......
Vorig weekend geoefend met het zelf maken van pitta`s in de Ooni dus de echte "Cherrywood watchers" voelden hem natuurlijk al aankomen:
Dit keer een gyros op zelf gemaakte pitta`s.
Nu ben ik in bezit van een verticaal spit maar de methode zoals Noskos hem beschreven heeft sprak mij ook wel aan: meer oppervlak op de grill is meer knapperige stukjes en minder schoonmaak werk.
En zo geschiedde het:
Procureur nog enigszins bevroren om hem goed in plakken te kunnen snijden........
Lekker in de kruiden een door mijzelf van internet geplukte mix in de verhouding:
Rook al heerlijk !!!
Deegje gemaakt voor 8 bollen van 90 gram:
Deeg totaal 8 uur laten rijzen op kamer temperatuur.
Hiervoor gebruikt:
Ongeveer een 2 uur van te voren de snackkomkommertjes geraspt ( zijn wat droger dan de grote variant), gezouten en in een vergiet laten uitlekken.
Een uur van te voren de knoflook, munt, dille met de Griekse yoghurt en de komkommer gemengd en in de koelkast lekker laten inwerken.
En toen mocht eindelijk de BBQ aan:
Grillen, even doorgaren op het indirecte deel en vervolgens tracheren:
Ondertussen de Ooni aan zodat deze al lekker op temperatuur kon komen.
Het vlees klaar in een pan om warm te houden op de afkoelende BBQ.
En toen mochten de broodjes erop / erin!
De bolletjes met de hand tot een "pannekoek" gevormd:
En dan de Ooni in en draaien , draaien , draaien
Wat bolden ze mooi op en wat was de stoom die eruit kwam heet !
En uiteindelijk het totaal plaatje
Heerlijk! We hebben er van genoten.
Wat ik erg fijn vind aan deze manier van bereiden is dat zoals gezegd je veel oppervlak aan de hitte blootstelt. Lekker veel knapperige stukjes.
Door de plakken dikker / dunner te maken kan je hier mee spelen en blijft het vlees ook lekker sappig.
De pitta`s waren heerlijk maar hadden wat groter gemogen volgende keer bollen van ca 120 gram proberen.
Met het brood kan je overigens ook heel veel variëren wat receptuur betreft.
Nu pitta`s om te vullen gemaakt maar flatbread gaan we zeker ook nog proberen.
Bedankt voor het lezen!
Of uit een diepgewortelde liefde voor de bakermat van de democratie in deze geopolitiek roerige tijden........
of door ordinaire beïnvloeding via de social media.................
of omdat Mevr. Cherrywood vond dat de vriezer te vol lag met een grote procureur..........
maar ook in Huize Cherrywood werd het plan opgevat om dit weekend gyros te maken .......
Vorig weekend geoefend met het zelf maken van pitta`s in de Ooni dus de echte "Cherrywood watchers" voelden hem natuurlijk al aankomen:
Dit keer een gyros op zelf gemaakte pitta`s.
Nu ben ik in bezit van een verticaal spit maar de methode zoals Noskos hem beschreven heeft sprak mij ook wel aan: meer oppervlak op de grill is meer knapperige stukjes en minder schoonmaak werk.
En zo geschiedde het:
Procureur nog enigszins bevroren om hem goed in plakken te kunnen snijden........
Lekker in de kruiden een door mijzelf van internet geplukte mix in de verhouding:
- 2 tl oregano
- 1 tl thijm
- 1 tl paprikapoeder
- 1 tl knoflook granulaat
- 1 tl ui granulaat
- 0,5 tl gemalen zwarte peper.
- 0,5 tl kaneel
- 0,25 tl nootmuskaat
- 0,5 tl zout
- 0,5 tl cayennepeper
Rook al heerlijk !!!
Deegje gemaakt voor 8 bollen van 90 gram:
Deeg totaal 8 uur laten rijzen op kamer temperatuur.
Hiervoor gebruikt:
- Bloem 100%
- water en yoghurt in gelijke delen tot 59%
- olie 2%
- zout 2%
- gist ( droog) 0,1 %
Ongeveer een 2 uur van te voren de snackkomkommertjes geraspt ( zijn wat droger dan de grote variant), gezouten en in een vergiet laten uitlekken.
Een uur van te voren de knoflook, munt, dille met de Griekse yoghurt en de komkommer gemengd en in de koelkast lekker laten inwerken.
En toen mocht eindelijk de BBQ aan:
Grillen, even doorgaren op het indirecte deel en vervolgens tracheren:
Ondertussen de Ooni aan zodat deze al lekker op temperatuur kon komen.
Het vlees klaar in een pan om warm te houden op de afkoelende BBQ.
En toen mochten de broodjes erop / erin!
De bolletjes met de hand tot een "pannekoek" gevormd:
En dan de Ooni in en draaien , draaien , draaien
Wat bolden ze mooi op en wat was de stoom die eruit kwam heet !
En uiteindelijk het totaal plaatje
Heerlijk! We hebben er van genoten.
Wat ik erg fijn vind aan deze manier van bereiden is dat zoals gezegd je veel oppervlak aan de hitte blootstelt. Lekker veel knapperige stukjes.
Door de plakken dikker / dunner te maken kan je hier mee spelen en blijft het vlees ook lekker sappig.
De pitta`s waren heerlijk maar hadden wat groter gemogen volgende keer bollen van ca 120 gram proberen.
Met het brood kan je overigens ook heel veel variëren wat receptuur betreft.
Nu pitta`s om te vullen gemaakt maar flatbread gaan we zeker ook nog proberen.
Bedankt voor het lezen!
Laatst bewerkt: