BasBQ
Beef en Steak

Going Whole Hog

 
 
 

DutchCraftBeer

Kooltjesharker
Berichten
218
Hallo allen,

Vooraleerst mijn oprechte en nederige excuses dat ik zolang niet actief ben geweest op het forum. Wegens allerlei omstandigheden (priv? ?n luiheid) heb ik geen gelegenheid gehad om me met onze geliefde hobby bezig te houden.

Toch heb ik niet geheel stil gezeten. Ik heb nl een gekke plan opgevat om een eigen spit roaster te gaan maken.
En daarbij wil ik graag gebruik maken van jullie hulp en tips.

Het plan is om een roestvrijstalen spit te maken zoals deze:

378318350ae987fffe4c7aa1e55a3c38.jpg


Qua opzet twijfel ik of ik er nog een roestvrijstalen firebox onder wil maken of dat ik gebruik ga maken van een grondvuur, zoals hier:

95f5ed03552d85c7a46ffd591afc27e3.jpg


Goed idee?

Weet iemand hoe waar ik een goede motor vandaan haal voor het spit? Liefst uit Europa. En hoe zorg ik dat het spit past op de motor?

Dank voor de input. Alles is welkom.

Gr.
Mike
 
Tandwiel op de stang van het spit, ketting er tussen naar de motor. Even bij een motor zaak halen ivm stevigheid (vooral de ketting). Brommer zal ook wel werken
 
Holkers zei:
Tandwiel op de stang van het spit, ketting er tussen naar de motor. Even bij een motor zaak halen ivm stevigheid (vooral de ketting). Brommer zal ook wel werken

Maar wat voor motor dan? Ik hoop toch niet dat je de motor van een brommer ofzo bedoelt?
 
Geinig project!
 
Ik zie met een snelle zoektocht op internet dat zo'n motor die je in je plaatje hebt staan ongeveer 130 euro / US$ kost. Dat is veel geld voor een geintje. Dan heb je nog geen stang en aansluiting. Set zal wel naar de 200+ euro gaan...

Ik zou voor

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/motoren/m710659080-betonmolen-motor.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

oplossing gaan, een betonmolen-motor. Daar kon je (als je handig genoeg bent) ook een stang aan hangen.

Je probleem is dat je een niet-gekalibreerde rotor-beweging hebt (als in; je balans is nogal zoek). Dus een standaard motor zal dat niet gaan trekken. Een betonmolen is dat gewoon, dus ik verwacht dat die meer aan kan.
 
Of een motor van een rolluik of zonnescherm.
 
Ik heb 2 keer een speenvarken klaargemaakt, op een spit boven open vuur en een keer in een smoker.
Boven open vuur en bij koud weer koelt de zijde die niet boven het vuur is (te) hard af. Daardoor is het lastig om het varken gaar te krijgen en aan de buitenkant niet te verbranden.

In de smoker was veel comfortabeler te regelen, sappiger en relaxed.. Mijn advies bedenk iets waarmee je de warmte binnen kan houden. Ik heb wel eens gezien dat er een halve ton over "das v?rkel" gehangen werd.
 
Mike v R zei:
Of een motor van een rolluik of zonnescherm.
Deze zijn toch niet geschikt om langdurig te blijven draaien Mike?

Ik heb ons zonnescherm opgeleverd gekregen met de opmerking dat je nooit snel achter elkaar het zonnescherm in en uit moet laten draaien, omdat de motor anders oververhit kan raken. Nu was deze man achteraf gezien een beunhaas en een complete nono (en gelukkig is hij inmiddels failliet gegaan) maar toch.
 
Bij Asterix deden ze het gewoon met de hand ;)
 
Lol:D
 
Nosmo zei:

Hmmm, dat zou idd wel eens kunnen. De vraag is alleen of deze motor een varken van 40 kg kan hebben.

Het gaat misschien wel een dure grap worden, maar daar ligt nou juist de uitdaging. :)

De tip over de kou neem ik ook ter harte. Nog niet aan gedacht. Aan de andere kant moet het, als je je vuur goed genoeg stookt, ook zonder deksel lukken. Ook weer een uitdaging.

Weet iemand waar je een goed spit kan laten maken?

 
Wow. Voor die prijs ga je niet zelf knutselen.  :D

Op hun eigen webzijde worden ze zelfs n?g goedkoper aangeboden. Ongelofelijk. Dank voor het vinden, Nosmo.
 
DutchCraftBeer zei:
Wow. Voor die prijs ga je niet zelf knutselen.  :D

Op hun eigen webzijde worden ze zelfs n?g goedkoper aangeboden. Ongelofelijk. Dank voor het vinden, Nosmo.

Kan ik het varken al bestellen Mike?
 
DutchCraftBeer zei:
Wow. Voor die prijs ga je niet zelf knutselen.  :D

Op hun eigen webzijde worden ze zelfs n?g goedkoper aangeboden. Ongelofelijk. Dank voor het vinden, Nosmo.

Ik verwacht natuurlijk wel een demo op de eerstvolgende meating! :D
 
De onderhandelingen met het kabinet zijn inmiddels gestart. :)
 
Eddeped zei:
Bij Asterix deden ze het gewoon met de hand ;)

Dat hebben we inderdaad wel eens gedaan met een kalkoen aan het spitjes.. Krijg je toch iets meer donkerbruine randjes aan de grote kip. Na elke glaasje wordt er minder gedraaid. :) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan