Beef en Steak

Goedkope kippenkruiden of duur zout?

Ghost

Gemarineerd
Vandaag van vrienden een pot kippenkruiden gekregen.
Pot zit 750 gram in en koste €7.
Blijkt wel veel zout in te zitten, 72,4 gram per 100 gram 😳🤔
Is dit dan duur zout of toch nog goedkope kippenkruiden?
Ga geen namen noemen maar dit is toch een beetje misleidend van de producent vind ik.

IMG_20250504_165720513.jpg

IMG_20250504_165707936.jpg

Ja, dat is wel een stevig aandeel zout zeg…
Voor dat percentage verwacht je bijna dat er een label “zee in poedervorm” op zit.

Als je zelf aan de slag wilt (en je nieren wat rust gunt), hier een simpele BBQ kiprub die qua smaak aardig in de buurt komt:

Basis BBQ-kiprub (ca. 100 g):
• 3 el paprikapoeder
• 2 el uienpoeder
• 1 el knoflookpoeder
• 1 el kerriepoeder (mild)
• 1 el korianderpoeder
• 1 el bruine suiker
• 2 tl zwarte peper
• 1 tl chili (optioneel, voor pit)
• 1 à 2 tl zout (of naar smaak)

Alles mengen, droog bewaren — en je kip smaakt top, zonder dat je gelijk uitdroogt na één hap.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik maak meestal ook zelf mijn rubs omdat ik juist minder zout wil toevoegen. Of ik koop rubs met minder zout. Het blijft een goede deal als je van zout houdt ;)

@Ghost: als het wel goed te doseren is en je dan een goede balans hebt tussen zout en andere smaakmakers is het geen verkeerd produkt.
Ik heb hier een gekochte rub staan met 20/21% zout die ook als lekker wordt ervaren.
Zolang je het alleen aan de buitenkant doet valt het misschien mee?

Maar het is vaak wel het "verdienmodel" geweest(?) bij de kruidenhandel.
Sinds ik wat meer met pekelen etc bezig ben realiseer ik me ook pas hoe weinig zout je eigenlijk maar nodig hebt en hoe kritisch de grens ligt.

Wel lieve vrienden, maar das wel heel veel zout. Ik maak zelf de Cheeky Chicken rub van Jort, die vind ik heerlijk!!!

Misschien kun je de rub aanvullen met kruiden om het zoutgehalte omlaag te brengen. Krijg je wel heel veel rub en moet je dus de komende tijd veel kip eten. 😁

Vandaag van vrienden een pot kippenkruiden gekregen.
Pot zit 750 gram in en koste €7.
Blijkt wel veel zout in te zitten, 72,4 gram per 100 gram 😳🤔
Is dit dan duur zout of toch nog goedkope kippenkruiden?
Ga geen namen noemen maar dit is toch een beetje misleidend van de producent vind ik.

Bekijk bijlage 75738

Bekijk bijlage 75739
Kun je wel zalm mee pekelen 😅

Is het een merk van een bekende BBQer? Grote BBQ shop of een winkelketen die ook BBQ kruiden heeft toevallig?

Voor normaal gebruik kruid ik mijn vlees altijd op ongeveer 1% tot max 1,2% zout, worst etc. Iets meer tot max. 1,3% -1,4%, hamburgers zelfs iets minder 0,7% ivm redelijk wat vochtverlies tijdens het grillen.
Dus ik reken meestal uit hoeveel zout er in de kruidenmix zit en hoeveel ik dan voor het vlees nodig heb, dat gewicht aan kruiden gaat in de rubshaker en kruiden maar. Dan maakt het dus niks uit qua zout hoeveel zout er in de kruidenmix zelf zit. Alleen zal de kruidensmaak bij veel zout in zo'n geval veel minder zijn.
Ik ben momenteel helemaal weg van de "kipkruiden uniek" van van Beekum, lekker neutraal van smaak. Een echte allrounder die het ook goed doet in kip en kalkoen marinades. Daar zit toch ook 50,3 gram zout per 100 gram in.
50% dus. Jonnie Boer (RIP) kruiden van Euroma zijn zoutloos en erg goed maar die hebben ook maar een beperkt aantal kruidenmixen in hun assortiment.
Dus soms ben je afhankelijk van een bepaalde fabrikant qua samenstelling dus ook zout.
@Ghost , is de mix lekker? Zo ja, wat is dan te duur?

Ooit, jàaààren voordat ik hier het forum leerde kennen, gehakt gekruid met een rub die achteraf gezien ook stevig zout was.
Tijdens het eten me niet laten kennen maar met een liter water naar bed :eek::ROFLMAO:
Maar als rub voldeed hij prima...

Laatst bewerkt:
Bedankt allen voor de tips.
Ik meng normaal ook zelf kruidenmixen.
Ik zal deze zeker op gebruiken, ruikt zeer lekker, nog niets mee bereid.
Zal het gebruiken met extra kruiden om het zout wat te minderen.
Misschien in het recept van Peter345nl zout vervangen door de rub.
Komt van grootwarenhuis.

En anders is het wellicht ook lekker ipv zout op je friet of aardappelen. Dan heb je net een extra kruiden smaakje erbij.

Terug
Bovenaan Onderaan