Beef en Steak

Gloeiend hete pizza!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rox92
  • Startdatum Startdatum
Het is inderdaad een beetje bleekjes, ook de toppings. Hoe heb je de bereiding verder gemaakt? Ik vind dat deeg maken ook nog best een gedoe. @NasQ heeft een leuke tutorial. Ik heb recentelijk bij BBQuality wat pizzadeegbollen besteld. Binnenkort maar eens kijken of dat beter resultaat oplevert.

Ik gebruik het recept van Vito iacopelli en ik ben zo eigenwijs dat ik weiger kant en klare bollen te kopen :ROFLMAO:

Maar volgende keer ga ik olijfolie toevoegen. Het schijnt dat het deeg dan makkelijker kleurt.

@MacMarty89 : m.b.t. het maken van pizza deeg ben ik na advies van @Frits de filmpjes van Simon Giaccotto (De pizzabijbel) gaan kijken.
Dat heeft mij ontzettend geholpen.
Verder heeft ItaliΓ«plein heel veel info op de site staan. Waarom het zo belangrijk is om je bloem te kennen enz.
ooni heeft een mooie calculator die je helpt met uitrekenen.
Met deze richtlijnen is het echt heel goed te doen.

Goede tips.

Ik gebruik het recept van Vito iacopelli en ik ben zo eigenwijs dat ik weiger kant en klare bollen te kopen

Maar volgende keer ga ik olijfolie toevoegen. Het schijnt dat het deeg dan makkelijker kleurt.
Is dat zijn recept voor Napolitaanse met Poolish? Die wilde ik ook proberen maar als het zo bleek wordt dan probeer ik volgende keer wel ander recept met poolish

Is dat zijn recept voor Napolitaanse met Poolish? Die wilde ik ook proberen maar als het zo bleek wordt dan probeer ik volgende keer wel ander recept met poolish

Klopt die Ja. Al twijfel ik of het niet aan mijn bak kunsten ligt. De pizza's van de eerste post waren in ieder geval wat meer gekleurd.

lijkt alsof er niet genoeg warmte van boven komt en de pizza daarom bleekjes blijft. is moeilijk regelen met hout ( net teveel of net te weinig vlammen). mede om die reden en vooral het gemak over gegaan van een houtgestookte Ooni naar een Gozney Arc XL pizza oven. ik zorg dat de steen op juiste temp is en als de pizza in de oven geschoven is pas ik de vlam aan (=lager).

lijkt alsof er niet genoeg warmte van boven komt en de pizza daarom bleekjes blijft. is moeilijk regelen met hout ( net teveel of net te weinig vlammen). mede om die reden en vooral het gemak over gegaan van een houtgestookte Ooni naar een Gozney Arc XL pizza oven. ik zorg dat de steen op juiste temp is en als de pizza in de oven geschoven is pas ik de vlam aan (=lager).
Ben het met je eens dat de balans tussen de steen en bovenwarmte erg belangrijk is maar gezien de leopard spots denk ik dat de balans hier wel redelijk goed zit?
Ik voeg eigenlijk standaard wat olie toe aan mijn deeg. Ooit zo begonnen en nooit aangepast.
Met olie krijg je wat makkelijker de goudbruine kleur.

Olie toevoegen doen ze vaak bij recepten voor de thuisoven, maar is bij dit soort ovens niet nodig om kleur te krijgen.

Dat vermoeden heb ik ook. Gelukkig zit er bij deze oven ook een gas module bij dus zodra het hout op is ga ik naar gas overstappen. Gemak dient de mens zeg ik dan maar en voor de smaak maakt het toch niet uit. :p

Dat vermoeden heb ik ook. Gelukkig zit er bij deze oven ook een gas module bij dus zodra het hout op is ga ik naar gas overstappen. Gemak dient de mens zeg ik dan maar en voor de smaak maakt het toch niet uit. :p
Bij houtstook is mooi als je een grote stenenoven hebt die de temperatuur lekker vast houdt.
Ik heb het 1 x met een Ooni mogen proberen maar zelf ook meteen gas gekocht.

Het insmeren van de rand met olijfolie geeft een mooie kleur aan de rand. Je hebt ook spicy olie voor wat extra kick.

Goede tip, want ik deed voorheen altijd een beetje olijfolie over de hele pizza i.p.v. alleen de rand direct insmeren.

Afgelopen weekend ook weer eens pizza gemaakt. Dit keer geen tijd om een langzame proof te doen dus deze settings gebruikt:
1000013030.jpg

Eerst het bloem (gewoon de pizza 0.0 bij de Appie uit het schap) gemengd met 75% van het water en even laten staan. De rest vh water gemengd met het gist om het gist wat sneller geactiveerd te krijgen. Dan de keukenmachine aan en de rest van het water erbij gedaan en als het goed gemengd is ook het zout. Handjes ingevet met olie en nog wat slap&folds gedaan (
) om het deegje af te werken. In bulk laten staan en een uur van te voren in bollen verdeeld en die weer laten rusten.
Pizza's waren weer fenomenaal. Geen foto's gemaakt helaas maar het resultaat was een prachtige Napolitaanse pizza met een mooie bolle rand en leopard spotting.

Ik gebruik eigenlijk bijna altijd de ooni calculator, is lekker makkelijk werken.

Terug
Bovenaan Onderaan