BasBQ
Beef en Steak

Glazed Ham a la Johnny Cash

 
 
 
 
 

Maccie

Gerijpt
Berichten
2.592
Vandaag kon ik bij de slager een half varken ophalen. Van tevoren even uitgezocht hoe ik hem geportioneerd wilde hebben. Daarbij de poten in zijn geheel gehouden om er Glazed Ham a la Johnny Cash van te maken. Het recept is geplaatst door Frits. http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=303.0

Hierbij de eerste foto's. Morgenvroeg gaat hij er gelijk op. Van tevoren wel even gepast of dat ging op m'n 57er. Dat past net.



Hier compleet voor de aankomende nacht.


Hoe zwaar de poot is weet ik niet. Het varken zelf was ruim 135 kilo dus wel een flinke poot.

Hierin mag de poot overnachten.




Ik had 12 liter nodig om de poot onder te krijgen.

Ik houd jullie morgen oo de hoogte.

 
wauw, das geen half werk. was de poot gezouten of zet je hem juist in de pekel?
 
Nou, zit me net te bedenken dat de poot niet gezouten is. Heb recept gevolgd en in de ginger ale gezet. Verder niets.

Denk dat ik daar maar eens het eea aan toe ga voegen. Iemand idee?n/tips.
 
Maccie zei:
Nou, zit me net te bedenken dat de poot niet gezouten is. Heb recept gevolgd en in de ginger ale gezet. Verder niets.

Denk dat ik daar maar eens het eea aan toe ga voegen. Iemand idee?n/tips.

uhm... het was niet mijn bedoeling om onzekerheid te veroorzaken!
maar je zou er juist zout bij kunnen doen, of gewoon niet en zo laten en zouten voor je het gaat bereiden.

 
sowieso droogdeppen en gaan pekelen.
zoek eens naar Bert zn bourgondische ham topic.
en dan ben je 6 dagen onderweg voordat ie in de appelsap kan om te ontzouten.

sucses
 
leuke uitdaging Tim, succes
 
AV zei:
sowieso droogdeppen en gaan pekelen.
zoek eens naar Bert zn bourgondische ham topic.
en dan ben je 6 dagen onderweg voordat ie in de appelsap kan om te ontzouten.

sucses

Heb inderdaad even een slag gemist zie ik. Had m inderdaad moeten pekelen. Die ginger ale was om te ontzouten. Klinkt verder ook wel logisch. Gelukkig hebben nog een poot. Die gaan we wel pekelen. Deze ga ik injecteren. Nog even een mooie mix voor bedenken.
 
WoW, gaaf project. Dit ga ik zeker volgen! Heel veel succes !
 
Nou het is zover.

Vannochtend de Q klaargemaakt voor indirect. Je moet er iets voor over hebben met dit weer. 

Vanochtend eerst de "glace" gemaakt. Bestaande uit:

- 10 eetlepels ahornsiroop
- 6  lepels teriyaki saus
- 4  eetlepels mosterd
- 6  eetlepels kruidenmengeling van witte suiker, bruine suiker, cayennepeper, kaneel, kruidnagel, nootmuskaat.



Hiermee de poot ge?njecteerd.




Een hitteschild gemaakt en met een blok eikenhout rustig laten garen.
 
Ik ga hem volgen!

En Johnny Cash uiteraard altijd +1
 
Wow pracht hammetje!
 
Ziet er mooi uit! Ga je uiteindelijk nog het uiteinde van de poot inpakken met alufolie tegen het zwart worden of ligt het donkere idee aan mij?

En heb je Johnny de achtergrond muziek laten verzorgen? :p
 
We gaan gewoon verder.

Huid er afgehaald en Bourgondisch ( mooi woord voor schots en scheef ) ingesneden. Tevens de eerste laag glace erop.





Ik merk wel dat de temperatuur het wel iets anders maakt. Ik moet nu meer kolen gebruiken om maar een beetje op temperatuur te komen.

 
toevallig gisteren een aflevering gezien van BBQ pitmasters Seizoen 7waarbij een hele ham bereid moest worden.
Aan de foto's te zien gaat het goedkomen
 
Terug
Bovenaan Onderaan