BasBQ
Beef en Steak

Glaze/saus voor ribs

meinonA

Stoker
Berichten
274
Hallo allemaal,
Deze week ga ik een paar belly ribs klaarmaken.
Daarvoor ben ik nog opzoek naar een paar goeie sauzen.
Ik ga 3 ribs maken waarvan ik de smaken wil opbouwen.
De blue Hogs BBQ saus staat al in mn koelkast, maar voel je vrij om totaal een andere richting te adviseren.
Zelf zat ik te denken aan 1 redelijk naturel saus, 1 zoete saus(blue hog bijvoorbeeld), en de laatste dacht ik aan, of pittig, of op een sterk aanwezige ketjap basis.

Hebben jullie een paar leuke aanraders? Het mag ook een recept zijn ipv een kant-en-klare saus.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ideeën.
Alvast bedankt

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Mijn favo blijft de sweet baby ray, hickory brow sugar. Heb standaard een gallon fles staan
 
Voor ribben gebruik ik meestal stonewall baby back rib saus.

Voor van alles en nogwat meestal Remia dalton smokey bbq honey

Een oosterse lak maak ik zelf;

150ml ketjap
3 eetlepels honing
4 eetlepels zoete chilisaus
Even opwarmen (niet koken!) en klaar.

Moet het wat pittiger zijn dan maak ik de Kansas City bbq saus.

Als het nu niet meer lukt weet ik het ook niet meer. 🙈🙈
 
1000’den mogelijkheden en daar dat smaken verschillen, vind ik dit moeilijk. Ik doe telkens nieuwe combo’s en steeds lekker. Enige waar ik naar kijk is hartig of zoet.

Het is niet alleen het aflakken, maar ook de dry rub die telt en dus hzb je aan het eind een combo.

Dus doen waar je lekker zin in hebt.
 
1000’den mogelijkheden en daar dat smaken verschillen, vind ik dit moeilijk. Ik doe telkens nieuwe combo’s en steeds lekker. Enige waar ik naar kijk is hartig of zoet.

Het is niet alleen het aflakken, maar ook de dry rub die telt en dus hzb je aan het eind een combo.

Dus doen waar je lekker zin in hebt.
Oke, stel dat ik 1 hartige en 1 zoete wil, wat is dan een goeie basis om mee te beginnen waarvan je ervan uit kan gaan dat je goed zit en degene die je uitnodigt vragen of je het de week erop weer maakt?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Oke, stel dat ik 1 hartige en 1 zoete wil, wat is dan een goeie basis om mee te beginnen waarvan je ervan uit kan gaan dat je goed zit en degene die je uitnodigt vragen of je het de week erop weer maakt?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
Ik zelf maak nooit zelf rubs en koop ze kant en klaar. Ik heb er zo wel al een 10-tal of meer staan, waarvan de ene zoet, de andere hartig. Idem voor de wet rubs. Heb nu geen zicht op welke ik allemaal heb. Voor mezelf hoeven ribben niet echt pokkezoet te zijn. Voor mezelf maak ik dan vaak eentje dat wat zoeter is en eentje goed pikant.

Geen idee welke rubs je hebt, maar er zijn haast geen slechte combinaties als je het mij vraagt. Niet om Noskos te paaien, maar de combo met zijn Noskos Spareribs en Noskos Original heb je al een mooie combinatie. Om al eens een simpele te zeggen om het naar de zoetere kant te houden.

Laatst heb ik pittige gemaakt met een pittige dry rub (moet vanavond opzoeken welke het was) en met wet rub Grate Goods California Hot BBQ Sauce. Beiden zeer pittig. Gemaakt volgens 3-2-1 en bij het inpakken heb ik ze nog voorzien van een paar streepjes agavesiroop om het ietsje te breken. Zelf vond ik het heerlijk op deze manier. Maar een bevriend koppel vond ze niet pittig genoeg en had de agave niet gehoeven. :ROFLMAO:
 
Ik zelf maak nooit zelf rubs en koop ze kant en klaar. Ik heb er zo wel al een 10-tal of meer staan, waarvan de ene zoet, de andere hartig. Idem voor de wet rubs. Heb nu geen zicht op welke ik allemaal heb. Voor mezelf hoeven ribben niet echt pokkezoet te zijn. Voor mezelf maak ik dan vaak eentje dat wat zoeter is en eentje goed pikant.

Geen idee welke rubs je hebt, maar er zijn haast geen slechte combinaties als je het mij vraagt. Niet om Noskos te paaien, maar de combo met zijn Noskos Spareribs en Noskos Original heb je al een mooie combinatie. Om al eens een simpele te zeggen om het naar de zoetere kant te houden.

Laatst heb ik pittige gemaakt met een pittige dry rub (moet vanavond opzoeken welke het was) en met wet rub Grate Goods California Hot BBQ Sauce. Beiden zeer pittig. Gemaakt volgens 3-2-1 en bij het inpakken heb ik ze nog voorzien van een paar streepjes agavesiroop om het ietsje te breken. Zelf vond ik het heerlijk op deze manier. Maar een bevriend koppel vond ze niet pittig genoeg en had de agave niet gehoeven. :ROFLMAO:
Die Noskos spareribs rub en de Noskos Original BBQ-sauce is een leuke
Zelf ben fan van Franky's Pork Prank rub in combinatie met Turnpike Smokers BBQ Sauce

Met beiden maak je heerlijke ribben met een mooie smaakbalans.
Wanneer ik echt heel pittige ribben wil doe ik er na te bestrooien met rub een laagje heel fijn gemalen hete pul biber over (en pak ik ze in met boter, bruine suiker en sriracha (extra hot))

Andere commerciële sauzen die het hier goed doen zijn; Sweet Baby Ray's (Orginal, Hickory & Brown sugar, Honey Chipotle)

Wanneer dat koppel nog eens op bezoek komt : naast de streepjes agave nog een mooie streep sriracha zorgt dan voor wat meer pit
 
Die sriracha nog niet aan gedacht. Maar wij hebben zelfgemaakte hete olie die nog pittiger is. Die dacht ik erbij te doen.
 
Hallo allemaal,
ik heb mn spareribs en kruiden ingekocht. Ik zag 3 mixen staan van Euroma. Met de curry kruiden van dit merk heb ik best goeie ervaringen dus ga ik er vanuit dat dat bij deze ook goed komt.
Zoals je ziet ga ik een Amerikaanse, Oosterse en Afrikaanse rub gebruiken. Die eerste ruikt en proeft in ieder geval al veelbelovend.
De saus die ik bij de Amerikaanse heb vind ik een tikkeltje zuur voor ribs. En de structuur is naar mijn mening erg dik. Stel dat ik deze saus als basis saus gebruik wat denken jullie dat ik er het beste aan kan toevoegen om dat zure te verminderen en het wat dunner te krijgen zodat het wat makkelijker indroogt op mn spareribs? Het mooiste zou natuurlijk zijn als het niet te veel de smaak van het vlees maskeert.

Uiteraard doe ik bij de Aziatische een teryaki of ketjap saus. Bij de Afrikaanse weet ik het nog niet.

Hebben jullie ideeën en suggesties voor alle 3 de smaken?
Wat voor saus vinden jullie lekker als je denkt aan waar deze kruiden vandaan komen?

Alvast bedankt voor jullie ideeën.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

IMG_20220526_001953.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan