BasBQ
Beef en Steak

Gietijzeren rooster

 
 

Ron B

Pitmaster
Berichten
588
Goedemorgen. Een vraag
Ik heb een nieuw gietijzeren rooster. Netjes ingebakken.

Nou ga ik een picanha afgrillen. Dat betekent dat ik het rooster in kamado leg terwijl die 200 graden is. Kan dat kwaad?

Gr Ron
 
Zelf warm ik mijn roosters op tijdens het aanmaken/opwarmen van de BBQ. Maar 200 graden kan geen kwaad hoor, ze zijn hiervoor.
 
Waarom doe je het 'low&slow' gedeelte niet ook gewoon op je gietijzeren rooster? Dan is hij gelijk al lekker op temperatuur.

Overigens kan gietijzer best goed tegen temperatuurschokken. Je moet eerder oppassen met keramiek.
 
Ik breek even in op dit draadje.
Bij mijn nieuwe ei een gietijzeren grill rooster aangeschaft.
Na twee keer gebruiken eigenlijk geen idee hoe ik hem het beste schoonmaak na het barbecueën.
In de winkel is verteld schoonmaken na het grillen als hij warm is maar dat werkt niet echt lekker.
Opmerking: op verkoop advies de eerste 3/4 keer 180-200 graden max. Daar heb ik me aan gehouden.
Vraag: hoe krijg ik mijn rooster lekker schoon en doe ik er daarna nog iets mee?
Dank vast.
 
Ik gebruik afwasborstel met heet water en beetje dreigt.
Goed naspelen, afdrogen en dan beetje in vetten.
 
Schoonmaken als nieuw moet je niet willen.
Zelf maak hem (schoon) als hij afgekoeld is steek ik het ergste er af en vet hem met zonnebloemolie met katoenen doek in voor gebruik .
En als er teveel rommel op zit borstel ik hem licht af met messing borstel af en ook gelijk invetten.
Zelf gebruik ik een katoenen doekje op een stang , daarmee kun je goed tussen de spijlen en kun je hem ook goed invetten als hij heet is .
Onderwerp 'Gietijzeren rooster in vet tool' https://www.bbqgenootschap.nl/threads/gietijzeren-rooster-in-vet-tool.32147/
 
Laatst bewerkt:
Als een goed ge-seasond gietijzeren rooster wordt blootgesteld aan zeer hoge temperaturen dan brandt je mooie patina laag er gewoon weer vanaf, daarom begrijp ik niet dat mensen voor een gietijzer rooster kiezen. Sowieso altijd goed vet houden zo'n rooster want hij gaat roesten waar je bijstaat.
Vreemd genoeg hebben gietijzeren pannen hier veel minder last van.
 
Ik heb me bang laten maken in de winkel. Hier lees ik steeds hetzelfde dus dat zal wel goed zijn.
 
@Ewald pannen worden minder heet dan een rooster denk ik. Een pan word ook anders gebruikt.
 
@Ewald pannen worden minder heet dan een rooster denk ik. Een pan word ook anders gebruikt.
Denk dat het met de warmte overdracht te maken heeft. Voorbeeld: een plastic bekertje gevuld met koud water smelt niet zo snel als je er een vlam van een aansteker onder houdt de hitte wordt afgegeven aan het water, daardoor bereikt het bekertje niet zo snel zijn smelttemperatuur. Als je het bekertje leeg laat smelt hij direct.
 
Ik ga er met een sponsje en wat water over en als hij droog is, smeer ik hem in met arachideolie. Heb wel van dat product om in te vetten, maar dat gebruik ik bij mijn skillets en DO's. Geen zin om ermee tussen al die richels te zitten. Daarom gaat dat met olie rapper :ROFLMAO:
 
Als een goed ge-seasond gietijzeren rooster wordt blootgesteld aan zeer hoge temperaturen dan brandt je mooie patina laag er gewoon weer vanaf, daarom begrijp ik niet dat mensen voor een gietijzer rooster kiezen. Sowieso altijd goed vet houden zo'n rooster want hij gaat roesten waar je bijstaat.
Vreemd genoeg hebben gietijzeren pannen hier veel minder last van.
Zelfde "probleem" met een gietijzeren grilplaat / plancha. Wordt zo heet dat seasonen geen zin heeft....
Gewoon schoonmaken en invetten om roest te voorkomen.
In het begin nog een poging gedaan maar bij regelmatig gebruik verspilde moeite
 
Terug
Bovenaan Onderaan