Beef en Steak

Gietijzeren rooster ook voor low & slow?

FJP84

Kooltjesharker
Kun je een gietijzeren rooster ook voor low en slow gebruiken of is het enkel toepasbaar om te grillen op hoge temperatuur?

Verstuurd vanaf mijn motorola edge 50 pro met Tapatalk

Kan gewoon hoor. Napoleon heeft zelfs alleen een gietijzeren rooster.

Kan wel, maar het RVS rooster is hiervoor meer geschikt. Gietijzer geeft meer warmte af dan rvs. Het voedsel wordt dus warmer en zal sneller garen.

Kan wel, maar het RVS rooster is hiervoor meer geschikt. Gietijzer geeft meer warmte af dan rvs. Het voedsel wordt dus warmer en zal sneller garen.

Is dat zo?

110 °C is 110 °C dat veranderd niet met gietijzer.

Je hebt gelijk dat gietijzer meer warmte vasthoud, maar het kan niet warmer worden dan de omgeving.

En bij een sessie van een paar uur maakt het niet uit hoeveel energie er in je rooster zit.

Voor het dichtschroeien van een stuk vlees maakt het wel uit, je wil dan hebben dat er zoveel mogelijk energie in je rooster blijft.

Stel ik heb een verwarming thuis die de ruimte verwarmd. Het is 22 graden. Maar als ik de verwarming aanraak verbrand ik mijn hand. Is dat niet hetzelfde effect als het RVS rooster boven de gloeiende kolen en de temperatuur in een BBQ?
Bij een temperatuur van 140 in een kamado zijn de kolen zelf ook heter dan 140 graden.

Stel ik heb een verwarming thuis die de ruimte verwarmd. Het is 22 graden. Maar als ik de verwarming aanraak verbrand ik mijn hand. Is dat niet hetzelfde effect als het RVS rooster boven de gloeiende kolen en de temperatuur in een BBQ?
Bij een temperatuur van 140 in een kamado zijn de kolen zelf ook heter dan 140 graden.

Klopt, dan raak je de hittebron aan, maar je rooster is niet de bron.

Maar neemt een RVS rooster niet meer/sneller hitte op van de bron dan de lucht?

Laatste maakte ik een entrecote en een tonijnsteak op de kamado. De thermometer gaf 250 graden aan op de dome.

Toen ik een met een infrarood thermometer op de gietijzeren plancha meette kwam ik ruim boven de 300 graden uit.

Het grote verschil dan is dat je rooster direct boven het vuur ligt, zeker een plancha zal dan wel heter worden.

Indirect boven het vuur (het ging over low en slow) geloof ik niet dat dit gebeurd.

Voor low and slow maakt type rooster niet zoveel verschil denk ik.
Voor searen wel.
Gietijzeren rooster heeft veel meer massa en kan dus meer warmte opnemen, die dan door het vlees wordt opgenomen.
Een dikke zware Inox rooster doet dit ook beter dan een lichtere Inox rooster.

@Ghost +1 : een gietijzeren rooster heeft meer massa. Kan meer energie bufferen.
Meer tijd nodig om op te warmen maar kan ook meer hitte afgeven. Speksteen idem.

Dat is handig voor mooie grilstrepen maar kan zeker geen kwaad bij low en slow.

Gewoon doen dus. En bij een keuze om te searen als het mogelijk is altijd gietijzer 😁

@Ghost +1 : een gietijzeren rooster heeft meer massa. Kan meer energie bufferen.
Meer tijd nodig om op te warmen maar kan ook meer hitte afgeven. Speksteen idem.

Dat is handig voor mooie grilstrepen maar kan zeker geen kwaad bij low en slow.

Volgens mij is dat exact wat ik zeg.

Ik gebruik vaak het gietijzeren rooster bij een reverse sear. Dan is dit rooster al voor een deel opgewarmd om te searen tegen dat ik moet wachten dat deze op temperatuur is.

Terug
Bovenaan Onderaan