Beef en Steak

Gietijzeren poffertjespan een nieuw level gegeven

Rogier

Gemarineerd
Via MP heb ik deze gietijzeren poffertjespan gekocht.

F828D23D-1789-45CD-8270-E0576FC51EEC.jpeg

5485F528-9454-4F9A-BB23-5D9A00991BBE.jpeg

Een poffertjespan stond nog op mijn lijstje maar ik had geen zin om hier een paar tientjes aan uit te geven. En een keer verwaarloosd gietijzer opfrissen leek me ook een leuke uitdaging.

Ik heb de pan eerst goed onder handen genomen met een staalborstel. Best een rotklus met al die kuiltjes. Sommige plekken kreeg ik ook bijna niet weg. Ik had een tip gezien om geroest gietijzer in een bak met een mengsel van 1 deel azijn en 2 delen water te leggen. Dus heb ik dit ook maar eens geprobeerd.

376DF96B-8CFE-482B-93EF-AFCD5E57CCC2.jpeg

Dit werkte verrassend goed. Wel met de opmerking dat je dit niet te lang moet doen omdat de zuren anders het gietijzer gaan aanvreten ipv de roestdelen. Na zo’n 2,5 uur waren de moeilijke roestdelen zo goed als weg.

0ED481D5-2828-4CC8-95E3-FB202424ADB3.jpeg

Nog wat nageschuurd, schoongemaakt en vervolgens met 3 lagen Crisco ingebrand.

55CF29E8-B56F-4AD5-89E3-D1FE96A7F8BF.jpeg

Uiteraard ook gelijk getest op 200 graden indirect. De poffertjes waren helaas wat bleekjes, maar de smaak was goed. ‘De lekkerste poffertjes’ volgens de kinderen, dus dan is het prima 😉 Misschien in het vervolg een wat hogere temperatuur.

4358CACE-FFF5-4819-93E2-2E83C291C9A6.jpeg

Kwastje met roomboter door de kuiltjes voor het beslag erin gaat en ze mogen wel wat warmte hebben idd.
Mooi weer naar de oude staat teruggebracht dat gietijzer!

Je kunt het ook met citroen zuur proberen. Is een poeder. Staat vaak tussen de kruiden bij de levensmiddelen groothandels. Echt wegvreten met gewoon azijn lijkt me sterk. Het is heel dankbaar werk en ziet er weer prima uit.

Goed bezig, niets leuker dan oud gietijzer opknappen ;) 💪 Roestig op de Q bloedje heet stoken en afborstelen met een staalborstel is meestal voldoende en dan heb je geen zuur nodig...... maar dat werkt ook wel zoals je hebt ervaren :)

Ik heb meteen "poffertjespan" op marktplaats ingetoetst, zegt genoeg denk ik 😉👌🏻

Ik heb ook een gietijzeren poffertjespan, maar nog nooit gebruikt 😬
Snel maar eens verandering in brengen…

Mooie redding en gelijk gebruikt
En dan ook nog zo’n compliment 👍🏻

Je hebt ook van die staalborstels voor op de boormachine. Gaat als een speer.

Top prestatie! Zowel het herstel als het eten wat daaruit voort kwam 😃

Mooie pan Rogier.

Terug
Bovenaan Onderaan