BasBQ
Beef en Steak

Gietijzeren 'allesbrander' BBQ seasonen

K

Kyuss

Gast
Wat jammer! Ik had een mooie foto gemaakt maar ik kan hem hier niet uploaden  :|

Ik heb namelijk een hele mooie oude allesbrander van gietijzer gekocht. Na wat verbouwen is hij nu geschikt als bbq en als oven! De pizza's, vlees, vis en brood die we tot nu toe hebben gemaakt zijn geweldig dus ik ga hier nog veel plezier van hebben.

Maar omdat hij buiten staat wil ik hem beter behandelen. Tot nu toe maak ik hem iedereen jaar schoon en spuit ik er zwarte lak overheen die tot zo'n 800 graden kan blijven zitten. Uiteraard dek ik de bovenkant altijd af tegen de regen. Maar roesten ga ik nog steeds niet helemaal tegen. Ik las op dit forum van alles over gietijzeren pannen behandelen en niet beters te weten moet ik dus mijn kachel ook zo kunnen behandelen. Ik zie dat Crisco en plantaardige oli?n worden gebruikt, maar alle tips zijn welkom.

PS: als ik foto's kan posten zonder een hyperlink te hoeven toevoegen dan hoor ik het graag, dan kan ik jullie op de hoogte houden met wat plaatjes :)

BEDANKT!
 
Lijnzaad olie vind ik beter als crispo. blijft langer zitten en heeft een hardere laag.
 
je hoort momenteel heel veel goede verhalen over de lijnzaadolie idd, ik gebruikte tot nu toe ook altijd crisco.

zou je je misschien ook nog even voor willen stellen?  :)
 
9icqr9.jpg


Dit is hem! Sorry voor de slechte foto. Season ik dit hetzelfde als een gietijzeren pan of dutch oven? Ik DENK dat ik het volgende ga doen, maar jullie zullen vast betere tips hebben:

- Goed moest schoon borstelen met een staalborstel
- Afsoppen met Dreft o.i.d.
- Verhitten tot de buitenste rand zo'n 200 graden wordt (das flink heet maken, want de kachel is dubbelwandig en heeft veel tijd nodig om echt heet te worden aan de buitenkant
- Insmeren met lijnolie (met een kwastje)
- Uurtje laten inbranden op 200
- 2 keer herhalen
- Lakken met hitte bestendige zwarte spuitlak


PS: Ik heb niet zo veel om voor te stellen eigenlijk, maar ik zal kijken of ik toch iets kan zeggen over mezelf :)
 
Heeft dat lakken nog zin nadat je de lijnolie hebt ingebrand? Dan hecht het toch nergens aan? Die lijnolie heeft toch de functie van die verf overgenomen?
Of zie ik het verkeerd?
 
Dat weet ik niet, het is wel een mooie lak. Maar ik weet niet hoe mooi zwart het wordt als ik alleen met olie aan de gang ga.

Maar wat je zegt klopt wel: die lak zal moeilijk hechten op zo'n vette ondergrond
 
Zelf heb ik mijn oklahoma smoker eerst zwart geverfd en toen behandeld met gekookte  lijnzaadolie.
Ik voeg de laatste tijd een beetje kachelzwart toe aan de lijnzaadolie en dit houdt mijn smoker mooi zwart!
 
Kachekzwart aan de lijnolie toevoegen klinkt wel gaaf :)
 
Kachelzwart toevoegen aan de lijnolie?? Dat klinkt goed om eens te proberen. Je bedoelt toch gewoon de zwarte kachelpoets he?
 
Lijnzaad olie!! Regelmatig even bij poetsen met...lijnzaad olie.

Omdat het gietijzer is, en dus pori?n heeft werkt de lijnzaad het beste als het ijzer warm is. Dan trekt het vocht uit de pori?n en de olie erin.

Ook al staat het alle dagen in de regen, geen probleem en roest. Wel regelmatig even bij poetsen.
 
Bedankt voor de reacties. Lijnzaad olie ga ik proberen dus! Kan net wachten tot de lente weer begint :)

Teddo: moet ik van tevoren de roest er goed afkrabben? En hoe vaak moet ik hem jaarlijks behandelen wil ik roest voorkomen?
 
Na alles te hebben ingesmeerd met lijnzaad ben ik tot de conclusie gekomen dat de kachel NIET van gietijzer is, maar gewoon ijzer. Er zit al weer roest op. Heeft iemand een idee hoe ik ijzer behandel?
 
Ms heb je de roest toch niet volledig verwijderd. Ik zag dit op internet: http://www.rustyco.nl/2/0/Hoe_werkt_Rustyco

Daarna weer een keer of drie seasonen. Ms maak je dan een laagje die voldoende bescherming geeft. Nadeel is natuurlijk dat het er niet intrekt. Maar het is het proberen waard voor zo'n mooi brandertje!

 
Terug
Bovenaan Onderaan