BasBQ
Beef en Steak

Gietijzer WGA rooster

 
 
 
 

dave79

Stoker
Berichten
384
Vandaag mn gietijzer rooster binnen gekregen, gelijk pas gemaakt voor de WGA.
Na slijp en ontbraam werkzaamheden de delen goed gewassen in een sopje, en na afdrogen op de Q voor het afbranden van de waslaag.

Dit heeft een half uurtje geduurt, de delen zagen er blank en niet meer plakkerig uit, dus eraf om af te koelen.

Toen ze handwarm waren de rooster eens goed bekeken, en toch zie ik wat oneffenheden.
Wat roestbruine plekken, en wat zwart gekleurde plekken.

Is dit normaal en kan ik neu verder gaan met seizonen met lijnzaadolie, of moet ik verder de waslaag afbranden?
(de waslaag zou na 10 min al weg moeten zijn op een loeihete Q)

Alles hierboven conform omschrijving site van Noskos.
 
Je kan de roosters eventueel op de roestbruine plekken wat opschuren. Daarna afwassen en laten drogen in een op 150 graden voorverwarmde oven voor 3 kwartier halverwge even omdraaien. Na dat drogen de roosters invetten met cocosvet. Overtollig vet wegvegen en dan nog een keer invetten. Roosters dan weer een goede 3 kwartier in de oven op 150 graden en dan in de oven af laten koelen.
 
Opschuren lijkt me wat overdone voor een waslaag.
 
Als dat roestbruin geen roest is dan wel ja. Ik zou je wga gewoon gaan gebruiken met de roosters.
 
Dat denk ik ook, opschuren kan altijd nog.
 
Het rooster heeft spijlen met een driehoekvorm.
Zal ik deze met de spitse hoek bovenhouden of juist de brede vlakke kant?
Heb hier niet over terug kunnen vinden...
 
dave79 zei:
Het rooster heeft spijlen met een driehoekvorm.
Zal ik deze met de spitse hoek bovenhouden of juist de brede vlakke kant?
Heb hier niet over terug kunnen vinden...

Licht eraan of je brede of smalle grillmarks wil.
 
Het maakt dus niet zo veel uit. ;)
 
Heb eigenlijk al besloten om vrijdag ochtend het rooster zn laagje te geven.
En dan me zelf Spiffs burgers te serveren, doe ik er een op de brede zijde en een op de platte!
Dan zal ik een paar pica schieten en die plaatsen met mijn bevindingen! :)
 
Zat er geen gebruiksaanwijzing bij oid ? bij mijn roosters voor de 57 stond dat ze gebruiksklaar waren, het waslaagje wat jij er dus afhaalt en weer opbrengt was bij mij al gedaan door de fabrikant.
Maar aan de andere kant ik heb ook niks hoeven slijpen e.d
 
Boldeagle zei:
Zat er geen gebruiksaanwijzing bij oid ? bij mijn roosters voor de 57 stond dat ze gebruiksklaar waren, het waslaagje wat jij er dus afhaalt en weer opbrengt was bij mij al gedaan door de fabrikant.
Maar aan de andere kant ik heb ook niks hoeven slijpen e.d

Dat was bij mijn roosters voor WGA en 57 ook zo, maar dat zijn van die CIG roosters en dus speciaal gemaakt voor de WGA en 57. Ik heb het idee dat de roosters die hier bedoeld worden standaard zijn en voor gebruik op een WGA aangepast moeten worden.
 
Klopt, zijn eigenlijk voor in een firebox en nog een andere Q
 
Ceriel, morgen komen de foto's en doe ik meteen de grillmark's test, en krijg je nog een paar foto's van mn Spiffs burgers als bonus!

Zal in High en Fast een draadje aanmaken morgen
 
Heb dezelfde en gehad en geen problemen... Eerste netjes geslepen en daarna gewoon goed geseasoned totdat die mooi zwart was.
Toch daarna voor een 'standaard' gietijzeren rooster gegaan. Iets duurder maar vond hem mooier,... onderstaande


2014-08-13 Cast iron grate WGA 01 by Bidle, on Flickr
 
Die ziet er idd goed uit!

Heb er zin in om morgen weer een dagje te rommelen met de Q!! ;)
 
Mooi!
Gewoon nog een keer goed wassen en dan een paar x behandelen. Gaat het helemaal goed komen. Die 'oude' van mij zijn nu ook nog mooi zwart.
 
Terug
Bovenaan Onderaan