BasBQ
Beef en Steak

gietijzer: hoe "kaal" moet het zijn?

 

Arie de Knaller

Kooltjesharker
Berichten
191
ik heb nu wat gietijzer hier liggen en wil daar binnenkort mee aan de slag. De meeste dingen die ik heb zijn "pre-seasoned" en dus moet er (als ik het goed heb begrepen) nog eerst wat ingebrand worden. Mijn vraag: hoe "kaal" moet ik het maken? Moet de hele zwarte laag die er nu op zit af? Excuses als dat al ergens is beantwoord, maar ik kon het niet vinden.

Ik wil het gaan inbranden op een Weber 47cm (en niet de oven binnen, dan krijg ik ruzie). Heeft iemand tips over hoeveel brandstof (en welke) ik daarvoor dan het beste kan gebruiken?
 
Bekijk dit eens een keertje, zal vele vragen oplossen.
 
Eerst met warm water afwassen, zit waarschijnlijk nog een was laagje op . Niet de zwarte laag er af willen halen!! .
Dan nog een paar keer seasonen.
 
Zie Rdj.
Om dezelfde rede doe ik het ook altijd buiten.
Water en afwasmiddel in- en uitwendig schoon maken. Drogen. Opwarmen op de Q tot pakwek 150 C.
Geheel dun insmeren met Crisco en terug on Q. Temp. tot 200 C. Komt niet zo nauw. Laten liggen tot eea begint te walmen.
Dit proces een aantal malen herhalen.
Daarna niet meer schoonmaken met afwasmiddel.
Na gebruik met een poetspapiertje goed schoonmaken, afwassen met kokend water, afdrogen insmeren en weer ff lekker op de Q verder laten drogen.
Succes.
 
Bekijk dit eens een keertje, zal vele vragen oplossen.
Ja, die had ik al een paar keer gelezen, maar er zit een hoop tegenstrijdige informatie in ("voortschrijdend inzicht"?). Aangezien men daar (en hier) zegt dat het niet kaal hoeft, zal ik dat ook niet gaan proberen :geek:
 
Ja, die had ik al een paar keer gelezen, maar er zit een hoop tegenstrijdige informatie in ("voortschrijdend inzicht"?). Aangezien men daar (en hier) zegt dat het niet kaal hoeft, zal ik dat ook niet gaan proberen :geek:


Gewoon lekker doen wat jij denkt dat goed is. Je kan altijd weer overnieuw beginnen.

Zelf als ik iets nieuws heb, dan maak ik het goed schoon en daarna dunne laagjes crisco. Afhankelijk van het resultaat doe ik het meerdere keren. Naderhand als de pan/rooster/etc nog heet is, smeer ik hem in met een beetje zonnebloem olie.

Heb zo ook mijn roestvrij stalen pannen gedaan en werkt, voor mij, prima. Enige wat ik destijds wel snel door had,.... dunne laagjes!!
 
Nieuwe pannen gewoon even goed met een sopje wassen en dan inbranden. Je hoeft dat niet kaal te schuren. Dat doe je als je een compleet nieuwe seasoning wilt aanbrengen op een reeds geseasonde pan.
Een geƫmailleerde pan moet je natuurlijk niet opschuren/seasonen.
 
Pre seasoned betekent dat ze al geseasond zijn. Dus na afwassen met goed heet water zou je gewoon aan de slag moeten kunnen.
 
Pre seasoned betekent dat ze al geseasond zijn. Dus na afwassen met goed heet water zou je gewoon aan de slag moeten kunnen.
Het zijn o.a. pannen van The Windmill en op hun website staat dat ondanks dat je het toch moet inbranden:


"Vanuit de fabriek worden de pannen voorzien van een pre-seasoned laag. Deze laag is een beetje ruw en kun je zien/voelen wanneer je het product uit de verpakking haalt. Deze laag zorgt ervoor dat de pannen tijdens het transport en in de winkels voorzien van een beschermlaag.

Wil je het product gaan gebruiken en goed onderhouden zul je deze vooraf moeten inbranden."

Dus dat ga ik dan maar doen.
 
Pfff, hoe gebruik je een term verkeerd. šŸ™„
 
Terug
Bovenaan Onderaan