BasBQ
Beef en Steak

Gewoon een broodje hamburger, maar wat kan het lekker zijn.

 

Wilco-G

Gemarineerd
Berichten
1.251
Ik had een pondje gehakt over en geen echte inspiratie om iets aparts te maken, wel heb ik een hamburgerpers en broodjes dus de keuze was snel gemaakt.


IMG_20220730_133557.jpg


Gehakt, kruiden en een eitje mengen..

IMG_20220730_134937.jpg


1 hamburger weegt 170 gram (y)

IMG_20220730_135003.jpg



De WGA neergezet en de kolen aangestoken en tussentijds wat toppings gesneden.

IMG_20220730_161803.jpg



Kolen in de bbq en de burgers mochten er even later op.

IMG_20220730_175648.jpg



Erg dik zijn ze niet, dus ze zijn snel gaar (y)

IMG_20220730_180048.jpg


IMG_20220730_181030.jpg



Dan het lekkers op een broodje opstapelen.

IMG_20220730_182526.jpg


En het eindresultaat, een heerlijke burger !

IMG_20220730_182602.jpg


Simpel maar lekker.
Dank voor het lezen!
 
Broodje hamburger doet het altijd goed
 
Altijd lekker Wilco. Ziet er goed uit!
 
Lekker hoor!

Een broodje hamburger gaat er altijd in.
 
Ziet er goed uit. Nu vinden onze kids en vrienden het ook heerlijk dus bak ik ze regelmatig af maar dan recht boven de kolen. Dit geeft echt enorm veel rook af van het vet wat in de kolen druipt waardoor de naast gelegen buren recentelijk melde dat ik ze echt uitrook… (ze klagen nooit maar nu wel) 😬. Dat is niet mijn bedoeling natuurlijk. Heb jij dat ook zo erg? Hoe voorkom jij een overdaad aan rook? Heb je bv een bepaald soort vetgehalte in je gehakt? Ik zou naar een oplossing namelijk.
 
@Bakero
Dit was gewoon HoH gehakt van de slager, ik maak het aan met kruiden naar smaak en en eitje en dan gaan ze kort ( 5 minuutjes ) de vriezer in.

Ze roken wel even maar niet zo erg dat ik alles uitrook, een beetje rook, daar is niet aan te ontkomen.. ik bak ze eerst kort recht boven de kolen, alleen gebruik ik voor dit soort korte bereidingen 10 - 12 briketten, heet genoeg om alles snel te bakken maar niet zo heet dat je een rookgordijn aanlegt van het uitlekkende vet. ( als het vroeger al eens een keer uit de hand liep dan legde ik meteen het deksel op de bbq )

Als ze na een minuut of 5 een kleurtje hebben dan laat ik ze kort indirect nagaren, het voordeel daarvan vind ik dat ze lekker sappig blijven.
Alles bij elkaar denk ik dat de burgers hier een minuut of 10 op de bbq liggen, ze zijn dan wel door en door gaar.

Hopelijk heb je er wat aan!
 
@Bakero
Dit was gewoon HoH gehakt van de slager, ik maak het aan met kruiden naar smaak en en eitje en dan gaan ze kort ( 5 minuutjes ) de vriezer in.

Ze roken wel even maar niet zo erg dat ik alles uitrook, een beetje rook, daar is niet aan te ontkomen.. ik bak ze eerst kort recht boven de kolen, alleen gebruik ik voor dit soort korte bereidingen 10 - 12 briketten, heet genoeg om alles snel te bakken maar niet zo heet dat je een rookgordijn aanlegt van het uitlekkende vet. ( als het vroeger al eens een keer uit de hand liep dan legde ik meteen het deksel op de bbq )

Als ze na een minuut of 5 een kleurtje hebben dan laat ik ze kort indirect nagaren, het voordeel daarvan vind ik dat ze lekker sappig blijven.
Alles bij elkaar denk ik dat de burgers hier een minuut of 10 op de bbq liggen, ze zijn dan wel door en door gaar.

Hopelijk heb je er wat aan!
Dank voor je reactie. Ik heb hier zeker wel wat aan. Dat je ze vooraf in de vriezer stopt is voor mij volslagen nieuw en de reden daar achter is dat je mogelijk de buitenkant eerder dicht geschroeid hebt dan dat het vet er uit komt. En dat een te grote hoeveelheid aan kolen (briketten van Ecobrassa) ook nog wel eens een ding zou kunnen zijn ga ik ook uitproberen. Dat ik niet mijn burgers alsmaar boven het directe vuur moet gaan grillen had ik zelf moeten bedenken. Stom van me maar ik dacht dat de smaak van de burger intenser zou worden. Ook dit moet ik maar eens aanpassen.
 
Dat je ze vooraf in de vriezer stopt is voor mij volslagen nieuw en de reden daar achter is dat je mogelijk de buitenkant eerder dicht geschroeid hebt dan dat het vet er uit komt.
Ik ben er eigenlijk per toeval achter gekomen, ik had niet genoeg plek in de koelkast meer en daarom kort in de vriezer geschoven ( het was toen echt erg warm ) maar dat het daardoor minder hard rookt klopt inderdaad wel ja, verder gebruik ik nu als brandstof kokosbriketten van Prodica Holland Linkje ik ben er erg tevreden mee en heb er nog geen klachten over.

Fijn dat we van elkaar kunnen leren zo (y)
 
Ziet er goed uit. Nu vinden onze kids en vrienden het ook heerlijk dus bak ik ze regelmatig af maar dan recht boven de kolen. Dit geeft echt enorm veel rook af van het vet wat in de kolen druipt waardoor de naast gelegen buren recentelijk melde dat ik ze echt uitrook… (ze klagen nooit maar nu wel) 😬. Dat is niet mijn bedoeling natuurlijk. Heb jij dat ook zo erg? Hoe voorkom jij een overdaad aan rook? Heb je bv een bepaald soort vetgehalte in je gehakt? Ik zou naar een oplossing namelijk.
Ik laat hamburgers altijd eerst met wat rookhout op temperatuur komen, indirect. Daarna kort direct boven de kolen. Voorlopig geen klachten.
 
Wilco, het hoeft gelukkig niet zo ingewikkeld te zijn.
 
Ik laat hamburgers altijd eerst met wat rookhout op temperatuur komen, indirect. Daarna kort direct boven de kolen. Voorlopig geen klachten.
Wat voor rookhout gebruik je dan? 🍏
 
Wat voor rookhout gebruik je dan? 🍏
Varieert per keer.
Appel, kers, whisky, mesquite, net waar ik trek in heb, wat er verder op het broodje eindigt en wie er mee eet. Met sterke kaas en saus altijd wat stevigere rook.
 
Pondje gehakt over en geen inspiratie. Toch een lekkere combinatie geworden
 
Heerlijke burger zo te zien. Schuif maar door!
 
Het hoeft niet moeilijk te zijn om lekker te eten. Dat moet smullen geweest zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan