BasBQ
Beef en Steak

Gevulde pompoen met gemengde rijst en paddenstoelen

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.152
Het was alweer veel te lang geleden dat ik heb meegedaan met de fotowedstrijd. Elke maand had ik goede hoop maar haalde het leven mij uiteindelijk in. Maar deze keer niet! Ik zag het nieuwe onderwerp en had al redelijk snel een smakelijk recept gevonden. Deze keer iets zonder vlees, want sinds Wendy er achter is gekomen dat ze gevoelig is voor een hoop veel te lekkere dingen (waaronder vlees) doe ik regelmatig braaf mee. Ik hou ontzettend van een lekker stukje vlees maar er zijn ook genoeg gerechten waarbij ik het absoluut niet mis. Zo ook dit pareltje van Miljuschka (daar kwam ik natuurlijk pas na het koken achter :LOL:).

Het begint met de ingrediënten: pompoen, gemengde paddenstoelen, pecannoten, pistachenoten, verse tijm en peterselie, citroen en natuurlijk knoflook.
1665770217022.png


Allereerst heb ik de pompoen onthoofd ☠️ en uitgehold. Van de onderkant heb ik ook een stukje afgesneden zodat hij mooi rechtop zou blijven staan. Volgende keer probeer ik er echt het minimale af te halen want na het uithollen zag ik dat de onderkant wel erg dun was.
1665770287484.png


De BBQ was ondertussen indirect opgewarmd tot 180 graden. De pompoen heb ik volgens recept besmeerd met boter. De peper was ik vergeten maar dat mocht de pret niet drukken. De pompoen ging het rooster op en het wachten kon beginnen :rolleyes:
1665770379577.png


Ondertussen kookte in binnen de rijst, sneed ik alle ingrediënten klein en roosterde ik de pecannoten.
1665770426571.png


Een blokje boter, wat venkelzaad en chiliflakes en bakken maar.
1665770461324.png


Na een paar minuten ging de paddenstoelenmix erbij, samen met de knoflook en de tijm. Dit mocht een aantal minuten doorbakken totdat de paddenstoelen heerlijk zacht waren. Daarna heb ik het geheel afgemaakt met de rasp van de citroen en de geroosterde pecannoten. De afzuigkap (die in mijn optiek nooit fantastisch heeft gewerkt) vond ik vandaag geen ramp. De geuren die hier vanaf kwamen waren fantastisch!
1665770560779.png


Dit mengsel ging samen met de gekookte rijst, peterselie en werd afgekruid met peper, zout en citroensap.
1665770710543.png


Na wat heen en weer gesjok en geprik in de pompoen was ik na een minuutje of 35 tevreden met de zachtheid. Door het bakken is goed te zien hoe dun de onderkant uiteindelijk was. Ik zag het nu al helemaal voor mij dat ik de pompoen vul en dat alles doodleuk door de bodem zakt 😂
1665770850077.png


Met de vulling in de pompoen liet ik het geheel nog een minuutje of 10 doorbakken. Net genoeg tijd om krieltjes, sperziebonen en een stukje vlees voor de kinderen te bakken. Nee, ik had niet de energie om het gevecht met ze aan te gaan over dit gerecht 😬
1665770908067.png


Uiteindelijk het geheel afgewerkt met de pistachenoten en de dressing van tahine, knoflook en water. Wendy keek eerst super bedenkelijk bij de combinatie van de tahine-dressing en de pompoen maar zodra ze de combinatie proefde was ze volledig om. Wat een top combinatie!
1665770986745.png

Omdat jullie hier op het forum graag de binnenkant van een goed stuk vlees zien, onthoud ik jullie natuurlijk niet de binnenkant van deze overheerlijk vlezige pompoen 😛
1665771026914.png



Absoluut voor herhaling vatbaar en een aanrader voor een avondje vega!
 
Ge-wel-dig! Wat een mooie plaatjes, geloof graag dat het voor herhaling vatbaar is.
 
Wauw wauw wauw Marc!
Wat een foto, en wat een gerecht! Geweldig.
Ziet er super super goed uit.
 
Prachtig!

Lijkt me heerlijk!
Was het meer rijst zoals nasi of meer risotto? (Dus romiger met bite)

Hoe was de pompoen met de paddestoelen?

Vragen, vragen, vragen….. kan het beter zelf gaan proberen. 😋
 
Marc, je pakt weer eens lekker ouderwets uit.
Heerlijk.
Ga dit eens vastzetten.
 
Prachtig!

Lijkt me heerlijk!
Was het meer rijst zoals nasi of meer risotto? (Dus romiger met bite)

Hoe was de pompoen met de paddestoelen?

Vragen, vragen, vragen….. kan het beter zelf gaan proberen. 😋

Het was zeker niet zoals risotto. Een beetje zoals nasi alhoewel ik nasi vaak toch iets smeuïger ervaar door het toevoegen van ei, sojasaus, ketjap en sesamolie. Het was gewoon aromatische rijst met een heerlijke smaak. De dressing in combinatie met het zachte pompoenvlees maakte het geheel wel heerlijk smeuïg.

Gewoon zelf proberen zou ik zeggen! :D
 
Pompoenen vind ik alleen leuk als decoratie in de tuin voor de maand Oktober 🎃

Marc mijn complimenten voor deze schitterende foto's 😍 ik zal het niet snel namaken maar het ziet er echt heel kleurrijk en zeer smaakvol uit 🥰
 
Bedankt Jet. Door jouw bericht zie ik nu wel echt een gemiste kans. Volgende keer toch een gezichtje er in snijden 😜
 
  • Haha
Waarderingen: Jet
Prachtig mooie bijdrage Marc.
Je legt de lat nu erg hoog met deze kleurrijke en smakelijke foto's.
 
Heerlijk om weer een all in verslag van je te lezen Marc. Ben er even voor gaan zitten.
Gevulde pompoen is heerlijk, award winning zelfs. Deze gaan we eens op het lijstje bij schrijven en na maken. TOP
 
Prachtige plaatjes! Uniek recept ook. Deze gaat op het to do lijstje.
 
Heerlijk, wasbal bijna bang dat je de Q verkocht had 🤣

Haha nee maar dat was een tijd wel beter geweest. Hij was aardig eenzaam😂Na een lange tijd veel focus op werk en andere zaken heeft hij deze week gelukkig alweer 3x aangestaan.
 
wow
je bent weer "back in business", en hoe!

eigenlijk vind ik het wel grappig om te lezen dat ook bij jullie minder vlees gegeten wordt. Ook hier het geval.
En met dit soort gerechten is dat totaal geen straf.
Toppertje Marc (y)

PS
hoe doe je dat toch, die fantastische foto's maken? Cursusje gevolgd?
 
wow
je bent weer "back in business", en hoe!

eigenlijk vind ik het wel grappig om te lezen dat ook bij jullie minder vlees gegeten wordt. Ook hier het geval.
En met dit soort gerechten is dat totaal geen straf.
Toppertje Marc (y)

PS
hoe doe je dat toch, die fantastische foto's maken? Cursusje gevolgd?

Dankjewel! Ik laat het fotograferen voornamelijk over aan Wendy. Ik ben er geen kei in maar pik gaandeweg wel wat ervaring mee. De foto's maken we eigenlijk altijd met haar iPhone of met mijn Pixel 5. Helemaal niks speciaals dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan