BasBQ
Beef en Steak

Geroosterde varkensbuik ala Ottolenghi

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.648
Ottolenghi van de Q.

Met dank aan Sander, dankzij hem weer eens de foto uitdaging aangegaan en in de boeken van Ottolenghi opzoek gegaan naar een passende gerecht. En dat gerecht kwam er na enig zoeken. Bij het bladeren door het boek Nopi stopte ik bij bladzijde 192. Daar stond mijn uitdaging ?geroosterde varkensbuik met geprakte flespompoen en appel-walnotensalsa". Door de foto alleen al liep het water me in de mond.
Gisteren bij de plaatselijk slager een mooi stuk varkensbuik besteld en dat vanochtend opgehaald. Voordat ik naar de slager ging alvast het ei aangestoken en na terugkomst kon de buik meteen in de al heerlijk ruikende appelrook gelegd worden.
Buik heeft circa 2 uur op 65 gr gerookt, dat stond weliswaar niet in het recept maar leek mij wel zo lekker.
Daarna buik naar binnen gehaald en goed droog gedept. Vervolgens zwoerd ingesmeerd met halve citroen en wat citroen sap, daarna voorzien van circa 30 gr zeezout. In het bakblik takjes tijm geplette knoflook en stukken gember gelegd, daarop het stuk buikspek gelegd en dat 1 uur op dik 240 gr in de q gehad.
Na 1 uur het zout verwijderd en weer voorzien van nieuwe laag zout, dat ging voor 30 min terug op de Q. Na die 30 min temp verlaagd naar 170 gr en bakblik voorzien van halve liter Sauvignon Blanc. Kerntemperatuur zat ondertussen al op de 89 gr. Daardoor de temp van de q nog verder verlaagd naar 135 gr. De korst ziet er ongelofelijk crispy uit, het water loopt me in de mond.
Ondertussen doperwten puree ala Ottolenghi gemaakt en pompoenpuree.
Zodra het vlees ligt te rusten de salsa gemaakt en de borden gaan opmaken. Na lang twijfelen toch nog een andere persoonlijke twist gegeven en wel een frambozen-appelstroop saus. Dammmmmmm wat hebben we ongelofelijk lekker gegeten.


Oohjr4U.jpg

Het hele spul bij elkaar

sFHgpLL.jpg

Ei aangestoken voordat ik naar de slager ging

t5HbwFO.jpg

Wat ruikt dat appelhout toch lekker

yGZXJu8.jpg

Al een mooi rookkleurtje, goed droog deppen ....

4aApdFI.jpg

...en dan voorzien van circa 30 gr zeezout

WzFIKh8.jpg

na een uurtje op 240 gr ziet het er al erg lekker uit

O0o03EL.jpg

voorzien van nieuw zout en nog even op hoog vuur

i01ZMik.jpg

het zwoerd is ongelofelijk crispy, wat een vondst om het met citroen in te smeren

6Kb93wq.jpg

Bordje opmaken met doperwtenmouse, walnoten-appelsalsa en pompoenpuree. En wat saus natuurlijk

AreriDH.jpg

zwoerd was echt ongelofelijk crispy en heel lekker, rest van de buik overigens ook. Dit gaan we vaker maken

bedankt weer voor het kijken
 
Bravo Peet, super gedaan kerel!

En op de valreep maar toch tot in de puntjes... net als een ?chte Sterren Chef!

Pling... Service!
 
Wat een bord kunst weer zeg, wauw

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

 
Dat ziet er tig sterren uit dat bordje en dat spek heerlijk korstje mooi verslag super bordje .
Succes met de wedstrijd
En mooi binnen de tijd

Ik
Wil dat ook eens maken zo?n crispy spekje tot nu toe nog niet gelukt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Dat is mooi man. Wat een plaatje. Alsof de foto?s uit Yotam Ottolenghi eigen keuken komen. Petje af
Het gerecht ziet er ook zeker smakelijk uit. Bij het lezen krijg ik gelijk weer trek. Buikspek met knapperige zwoerd is goud.
En zeker dat je de planning van je weekend omgooit om nog aan de wedstrijd deel te kunnen nemen. Dat alleen al is een punt waard
 
Wat een toewijding dat je het alsnog vandaag gedaan hebt. Het resultaat mag er absoluut zijn!

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

 
Heel gaaf bordje keurige opmaak en ziet er lekker uit.
Succes met de wedstrijd. ;)
 
Toch nog gelukt, Top.
Is weer een heel mooi plaatje geworden
 
Wauw.
Mooie reportage en wat een prachtig kunstwerk, dat bordje.
Petje af

Succes met de wedstrijd Peet.
 
Een van de mooiere bordjes van de laatste tijd. Zou ik in een sterrentent de neus niet voor ophalen
 
Dat is een heel mooi artistiek opgemaakt bord geworden met een schitterend stuk buikspek, gelijk opschrijven op het boodschappenbriefje, buikspek met zwoerd ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan