Beef en Steak

Gerookte zeebaars met pijlinkvis als voorafje.

Peter64

BBQ Junkie
Vrijdag weer eens een zeebaars gerookt.
De vis lekker gevuld met een paar plakjes ontbijtspek, limoenschijfjes, knoflook, peterselie en basilicum en een rub van tuinkruiden, peper en zeezout.
Visje dicht gebonden en laten rusten.
De sneetjes in het velletje heb ik een uur voor het roken aangebracht. Wil niet teveel sappen verliezen. De sneedjes gevuld met een rubje van zeezout, peper en tuinkruiden.
De pijlinkvisjes schoon gemaakt en een badje gegeven van olijfolie, limoen, knoflook en italiaanse kruiden.

IMG_4560.JPG

En natuurlijk begint het weer te regenen......⛈️☂️

IMG_4562.JPG

Twee Q's klaar gemaakt. 1 voor te roken en 1 voor de hot bereiding
De zeebaars op een dome temperatuur van 140C gedurende 30 min gerookt met in water gelegde appelhout chips.
Kerntemperatuur is dan 56 C.

IMG_4564.JPG
IMG_4566.JPG

Ondertussen de pijlinkvisjes gebakken in een hete skillet en opgediend.
Daarbij nog wat stukjes stokbrood met kruidenolie

IMG_4567.JPG
IMG_4569.JPG

IMG_4572.JPG

Tijdens het roken de asperge alvast gegrild. De zeebaars stijgt niet meer in temp. Een beetje huiverig omtrent de gaarheid. Het roken heeft een
mooie gouden kleur aan de vis gegeven.
Daarom deze voor een beetje extra temperatuur en krokant velletje 4 minuten op de hete Q gelegd.
Shit en toen was het rennen om eea niet te gaar te laten worden. Eindtemperatuur van de vis 60 C.
Volgende keer alleen roken. Vis was vermoedelijk al voldoende gaar.

IMG_4573.JPG
IMG_4574.JPG

IMG_4576.JPG

Zeebaars op tafel met een flesje wijn....🐟 . En ondertussen is buiten Pluvius weer bezig. Mazzeltje.

IMG_4578.JPG

Wat een geweldige smaak is dit toch. Likkebaardend lekker. Helaas is de vis sneller op dan klaar gemaakt. 😋😋

IMG_4579.JPG

Bedankt voor het lezen.

Als ik dit lees realiseer ik me dat het lang geleden Is dat et een visje op het rooster gelegen heeft.
Ziet er geweldig lekker uit zeg.

Dank voor het delen en de inspiratie (y)

Zeebaarsje heeft mooi wat kleur gekregen, ziet er heerlijk uit! (y)

Wat ziet dat er allemaal heerlijk uit zeg. Ik krijg er honger van.

Mmmmm, ik hou zelf niet van vis maar het ziet er machtig mooi uit...... Prachtig om te zien die 2 Webertjes naast elkaar aan het werk ;)💪

Peter dat je heb je weer mooi voor elkaar gekregen.

Dat ziet er lekker Italiaans uit
Op de Webertjes onder de plu na 😉

Jummie, Peter Zeebaars en Inktvis, heerlijk.

Jummie, Peter Zeebaars en Inktvis, heerlijk.
De inkvisjes ga ik volgende keer toch weer op het rooster doen. Geeft toch meer "fried" smaak.
Heb ze in Spanje vaak "a la plancha" gegeten, maar dat was toch anders dan in de skillet.

Heerlijk maal Peter. Die inktvisjes lijkt me geweldig lekker om ook eens te maken. Dat is echt lang geleden dat ik die gegeten heb. Water loopt me in de mond. TOP

Voordeel van het (korte) afgrillen lijkt mij dat je het huidje lekker knapperig en daardoor goed eetbaar maakt? Het ziet er machtig lekker uit zeg! Plancha bereiding van die inktvisjes lijkt me ook erg fijn. Misschien nog wat heter bakken? Of inderdaad kort op het rooster. Maar pas op voor gummi-knuppels. Ik heb ze wel eens ingesneden en met citrus behandeld dan heb je aan beetje opwarmen op de grill al genoeg... heerlijke inspiratie weer!

Voordeel van het (korte) afgrillen lijkt mij dat je het huidje lekker knapperig en daardoor goed eetbaar maakt? Het ziet er machtig lekker uit zeg! Plancha bereiding van die inktvisjes lijkt me ook erg fijn. Misschien nog wat heter bakken? Of inderdaad kort op het rooster. Maar pas op voor gummi-knuppels. Ik heb ze wel eens ingesneden en met citrus behandeld dan heb je aan beetje opwarmen op de grill al genoeg... heerlijke inspiratie weer!

Ha Sander, inderdaad is de overgang tussen eetbaar en "gummi-gummi" luistert nauw. In de skillet heb ik ze om in om in totaal 5min gehad. Afh vd temp doe ik ze 2x2 min op het rooster. Maar eea hangt ook sterk af van de grootte van de vis.
Maar, als voorgerecht vindt ik ze altijd lekker.

Voor de lunch zo lijkt het me anders ook wel wat...

Terug
Bovenaan Onderaan