Beef en Steak

Gerookte Tomatensoep en Chocolate Chip Cookie

MarkB

Tondelzoeker
De Weber gisteravond in de brand gestoken voor wat een van mijn favorieten is op de barbecue: gerookte tomatensoep.
  • 1 kilo tomaten (ik had een mix van zoete trostomaten en romatomaten)
  • 2 uien
  • 1 bol knoflook
  • 1 groente bouillonblokje
  • Italiaanse kruiden
  • Zwarte peper
  • 0,5 liter water
Ik houd ervan om de ui en knoflook tussen de kolen te gooien. De knoflook had ik ingepakt in alufolie, maar ik was vergeten om de bovenkant eraf te snijden. Daardoor was het een werkje om de zoete, gekarameliseerde knoflook daadwerkelijk uit de bol te krijgen. Stom, maar deed uiteindelijk niets af aan het resultaat.
De tomaten gingen in een braadslede met wat goede olijfolie en peper en zout op het rooster en hebben daar ruim een uur gelegen. Daarna de boel in een soeppan en binnen afgemaakt met de bouillon, de kruiden en nog wat peper. Een stokbroodje erbij en smullen maar!

Hieronder de foto's:
IMG_8172.JPG
IMG_8181.JPG
IMG_8202.JPG
IMG_8204.JPG
IMG_8213.JPG
IMG_8236.jpg

Het recept voor de chocolate chip cookie had ik in de krant van wakker Nederland zien staan, ik had alleen geen miso in huis om het te maken.
  • 70 gram boter
  • 50 gram kristalsuiker
  • 20 gram basterdsuiker
  • 1 tl vanille-extract
  • 1 tl bakpoeder
  • 1 ei
  • 120 gram zelfrijzend bakmeel
  • 80 gram pure en/of witte chocolade stukjes
  • Vanille-ijs of karamelsaus (of beide!)
  • Een skillet-pannetje of een ronde bakvorm van ca 20 cm
Ik heb de boter eerst in de pan gebruind tot zogenaamde beurre noisette. Dit geeft de boter een mooie nootachtige smaak. Daarna de suiker erbij, het ei en vanille-extract en tot slot de bakpoeder het zelfrijzende bakmeel en de stukjes chocolade. Uiteraard een beetje bewaard om erover te doen naar het bakken.

De temperatuur van de Weber was inmiddels teruggelopen tot zo'n 180 graden en onder die temperatuur heeft de koek er 40 minuten op gelegen. Daarmee was de koek best knapperig. Een echte chocolate chip hoort nog een beetje plakkerig te zijn aan de binnenkant, dus ik denk dat 35 minuten ook voldoende is.
IMG_8189.JPG
IMG_8192.JPG
IMG_8195.JPG
IMG_8198.JPG
IMG_8216.JPG
IMG_8225.JPG
IMG_8232.JPG
IMG_8234.JPG

Leuk, weer eens wat anders! ๐Ÿ™‚

Lekker zeg!

Gerookte tomatensoep staat hier ook regelmatig op het menu.

Dikke prima.

Dat lusten wij hier ook wel. Gaan beide op de to do.

Dat ziet er lekker uit!
Even een vraag m.b.t. de tomatensoep, je noemt deze gerookt maar benoemd niet of je rookhout hebt gebruikt!?
Heb je rookhout gebruikt of komt de rook smaak van de ui die in de kolen heeft gelegen?

Terug
Bovenaan Onderaan