BasBQ
Beef en Steak

Gerookte rundertong

 
 
 
 

Bert

Gerijpt
Berichten
2.598
P1060796.jpg

Je begint met een verse rundertong. Uit de vriezer kan ook maar let er op dat hij niet te oud is ander kan het vel wel eens moeilijk los laten.
2011-11-17165800.jpg

Deze gaat eerst voor 9 dagen in de pekel. Iets langer is niet erg, korter dan loop je het risico dat hij niet goed door gekleurd is.
Recept pekel:
8 eetlepels colorozozout
1 eetlepel peperkorrels gemengd
1 eetlepel kruidnagels heel
5 blaadjes laurier
4 tenen knoflook
1 middel grote ui
Het geheel in 2 liter water rustig laten koken tot de ingredi?nten zacht zijn geworden.
Daarna aflaten koelen en de tong goed afspoelen onder lauw water en hem er dan in leggen.
Na 9 dagen komt hij er dan zo uit.
P1060782.jpg

Nu moet hij op een rekje in de koelkast een nacht drogen. Als de buitenkant nat is neemt hij minder goed rookt op en de kleur wordt minder mooi. Het oog wil ook wat.
De volgende dag op kamertemperatuur laten komen zonder hem af te dekken anders wordt hij weer nat (condens).
Daarna op de bbq indirekt. Ik heb hem gelijk naar het aansteken op de bbq gelegd omdat ik de eerste 4 uur op een lage temperatuur wilde roken.
Er zit een dik vel omheen dus hij kan nogal wat rook hebben. Gebruik dus ruim rookhout.
Na 4 uur roken op 60 graden ziet hij er zo uit.
P1060785.jpg

Nu kun je de temperatuur rustig op laten lopen tot max 120 graden.
Bij 50 graden kerntemperatuur is het tijd om de tong in aluminiumfolie te pakken met wat vocht erbij. Dit zorgt ervoor dat het vel niet te hard en te droog wordt. Ik heb gewoon water gebruikt.
Na in totaal 9 uur op de bbq kwam hij er zo vanaf.
P1060789.jpg

Gelijk even gecontroleerd of het vel los zat. Dit was in orde.
Het vel moet je verwijderen als de tong nog heet is.
Op de foto kun je zien dat het er nagenoeg in een keer vanaf komt.
Laat het vel niet goed los. Leg hem dan in een pan water met een lepel zout. Laat hem dan wellen tot je het wel los kunt halen. De ene tong is de andere niet. Dus ook het vel loslaten wil nog wel eens verschillen.
P1060793.jpg

En dit is dan je gerookte rundertong
P1060795.jpg

P1060796.jpg

Voor de een een gruwel voor de ander een delicatesse.
 
Het ziet er apart uit Bert.
Mooi gepresenteerd, en erg interessant om te zien (het weer eens iets totaal anders  :) ), maar of ik dit ooit ga maken  :-\

Maar blijf ons wel verassen h?  :)

Dringt de rooksmaak wel door het velletje heen ?, en is het vel niet vooraf te verwijderen ?

Mac
 
Voor mij is het een delicatesse. Deze ga ik binnenkort proberen met een kalfstong.
 
ik weet niet of ik het snel zou maken, maar het is absoluut een leuk recept!
 
Gaaf recept Bert! Zit al een tijdje aan tong op de BBQ te denken. Maar dan eerst koken om het vel eraf te halen en dan de tong in plakken grillen. Om Mexicaanse stijl taco's te maken. Deze is ook bjzonder.
 
Mooi recept en duidelijk het hoe en waarom uitgelegd, super.

Bedankt voor het delen.
 
noskos zei:
Gaaf recept Bert! Zit al een tijdje aan tong op de BBQ te denken. Maar dan eerst koken om het vel eraf te halen en dan de tong in plakken grillen. Om Mexicaanse stijl taco's te maken. Deze is ook bjzonder.
Lijkt me ook wel lekker. Het is toch vlees dat niet snel droog wordt.
 
noskos zei:
Is klassiek streetfood in Mx, je vindt het overal. Dit is een recept van een goed blog, wilde dan het laatste deel op de Q doen :D http://www.simplyrecipes.com/recipes/beef_tacos_de_lengua/

Ziet er ook goed uit.
Wat je wel ziet op de foto's waar de tong gekookt is, dat er aardig wat gelei weg kookt en dat vind ik de tong zo lekker maken.
Maar ja met het opbakken zou dit natuurlijk ook verdwijnen. Dus daar is toch niets aan te doen.
 
Jouw manier is meer "echt" BBQ dus misschien dat maar doen :D Of is dit niet iets om weer te verwarmen?
 
noskos zei:
Jouw manier is meer "echt" BBQ dus misschien dat maar doen :D Of is dit niet iets om weer te verwarmen?
Niet te dun snijden en dan kort heet bakken moet kunnen.
 
Veel te herkenbaar
Best lekker, maar niet in deze vorm.
Ik houd het op tongenworst op mijn brood.
 
In de regel eet ik echt alles, en vind ook (bijna) alles lekker, maar dit nodigt mij toch niet echt moet ik bekennen.
Ik zou het zeker proeven als ik in de gelegenheid zou zijn, maar ik geloof niet dat het boven aan mijn todo lijst komt te staan.

Neemt niet weg dat het wel (weer) en prachtige presentatie en foto's zijn. Waarvoor dank!
 
Het is in elk geval een bijzonder receptje, maar ik zie mezelf dit nog niet snel eten, of maken... :)
 
Staat zeker op mijn to do lijst. Ik ben gek op tong, mensen die het niet willen  weten niet wat ze missen. Ik kook ze wel, maar roken heb ik ze nog niet gedaan. Ik ga het snel eens proberen, Dank voor het delen...
 
Lekker! Ik heb er wel eens een aantal moeten pellen. Ik vind het erg lekker op brood. (En dan was het niet eens gerookt) hij komt op de todo lijst.
 
ik heb onlangs een gerookte kalfstong gegeten. de bereiding was als volgt.
1. ongeveer 2 uur pocheren in kruiden/groente bouillon.
2. de tong pellen als deze nog heet is
3. ongeveer 45 minuten roken
4. snijden in dunne plakken (denk aan carpaccio)
5. eten met een salade en ansjovis mayonaise.

enjoy!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan