BasBQ
Beef en Steak

Gerookte Makrelen

  • Onderwerp starter icefromshape
  • Startdatum
I

icefromshape

Gast
Gerookte Makrelen


73jign.jpg


Ingredi?nten:
? 10 makrelen van ongeveer 500 gram per stuk.
? 500 gram colorozo zout.
? 5 liter water.
? Eikenhout snippers/blokjes.
? 3 bbq briketten.
? Brandgel.
? Rookoven.
? Aluminiumfolie.
? Vetvrij bakpapier.
? Lucifers.

Totale tijd bereiding: 7,5 uur

? 3    uur pekelen
? 1    uur drogen
? 1,5 uur roken
? 2    uur nagaren

Bereiding:

Maak de makrelen netjes schoon en spoel ze af.
Maak in een teiltje een zoutoplossing van koud water (500 gram colorozo zout in 5 liter water).
Doe de makrelen in de teil met het opgeloste zout en laat ze hier 3 uurtjes in staan.

33u4spc.jpg



Haal de makrelen eruit en spoel ze goed af.
Doe de haken door de makrelen en hang ze te drogen.

ncnss0.jpg



Maak een vuurtje in de rookoven en stook de oven droog.
Als de makrelen stroef aanvoelen maar nog net niet helemaal droog zijn dan zijn ze klaar om te roken.
Zorg dat de temperatuur van de rookoven niet hoger is dan 50 graden anders gaan de borstkasjes open staan en dat wil je niet.

wtiujl.jpg



Hang de makrelen in de rookoven en laat ze 1,5 uur roken op maximaal 50 graden en doe de beuken snippers op het vuurtje voor de rook. Zakt de temperatuur wat naar beneden dan kan je met een ventilator, of zoals ik het doe met een verfbrander het vuurtje weer opstoken tot aan gewenste temperatuur. Wordt de temperatuur weer te hoog open dan gewoon weer even het deurtje van de rookoven. Tijdens het roken en het controleren van de temperatuur is het een geschikte gelegenheid om eens te genieten van een drankje.
Na 1,5 uur roken moeten de makrelen mooi goudbruin zijn.

jpx379.jpg


Ik doe de makrelen hierna altijd nog even in de aluminiumfolie om deze dan 2 uur na te garen.

n3mel3.jpg



2 uur later eruit en dan of eten of goed inpakken in vetvrij bakpapier en opbergen in de groentelade van de koelkast, dan kan je ze maximaal 2 weken bewaren.

Hoe je de gerookte makreel  gereed maakt voor consumptie, zie;  MAKREEL ontkleed op de markt
 
Lekker!
 
Mooi recept! Dank je wel voor het delen.
 
Ziet er goed uit.

 
lijkt me leuk om vis te roken, zal het eens voor leggen aan mijn meissie
ziet er goed uit
 
Lekker hoor,ga het snel ook maar weer eens doen.
 
gna gna  die redden bij mij de ijskast niet hoor dan zijn ze al op
 
Mooi uitgelegd, bedankt voor het delen.
 
Heerlijk gerookte makreel. Mooie reportage en leuke oven.

Je rookt ze net weer ff anders dan ik doe. Mij is geleerd om ze altijd 15 minuten boven de 72C te garen en dan te laten roken ivm de garing.
 
BramBBQ zei:
Heerlijk gerookte makreel. Mooie reportage en leuke oven.

Je rookt ze net weer ff anders dan ik doe. Mij is geleerd om ze altijd 15 minuten boven de 72C te garen en dan te laten roken ivm de garing.

Bram mischien dat jij in een nieuw draadje kan uit leggen hoe jij het doet.
Kan ik het op meerdere manieren proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan